Conspiratorial narratives: what does the BNCC say?
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2025v25n1p192-211Keywords:
Conspiracy narratives, BNCC, Critical literaciesAbstract
The aim of this article is to analyze how the National Common Curriculum Base (BNCC) addresses the phenomenon of misinformation associated with the production of conspiratorial narratives within the curriculum of Portuguese Language. To achieve this, we employed Critical Sociocognitive Discourse Analysis as our theoretical framework, based on Dijk's (2005, 2010) studies), mphasizing the concept of local meanings and their connection to discursive manipulation. The methodology adopted was qualitative and bibliographic, focusing on a survey of the specific skills outlined in the BNCC that regardsn to the subject. The research corpus comprised the BNCC guidelines and supplementary materials related to Portuguese Language instruction. The findings indicate a need for adjustments in the BNCC to adequately address the peculiarities of misleading texts and to highlight the existence of relevant skills in other areas that discuss the relationship between discourse and social practice. We conclude that integrating the study of conspiratorial narratives into the school environment is feasible, promoting critical literacies and a more comprehensive civic education.
Downloads
References
APPOLINÁRIO, F. Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2009.
ARAÚJO, J. Racismo algorítmico e microagressões nas redes sociais. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. 1-37, out. 2024. DOI 10.14393/DLv18a2024-49.
ARAUJO, J.; ARAÚJO, J. Racismo algorítmico e inteligência artificial. Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 89-109, out. 2024. DOI: https://doi.org/10.46230/lef.v16i2.13108.
ARAÚJO, J.; HISSA, D. L. A.; LIMA, J. P. E.; ARAÚJO, N. M. S. Apresentação. Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 14, n. 2, p. 4-8, dez. 2022. DOI 10.46230/2674-8266-14-9816.
AVRAMOV, K.; GATOV, V.; YABLOKOV, I. Conspiracy theories and fake news. In: BUTTER, M.; KNIGHT, P. Routledge handbook of conspiracy theories. London: Routledge, 2020. Disponível em: https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780429452734/routledge- handbook-cons piracy-theories-michael-butter-peter-knight. Acesso em: 14 fev. 2024.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 dez. 2024.
CAMARGO, Edson (ed.). Quem somos. Mídia sem Máscara, [São Paulo], [2022]. Disponível em: https://midiasemmascara.net/quem-somos/. Acesso em: 1 abr. 2024.
CASTRO, P. Covid-19: o vírus se vai mas a sanha totalitária fica. Mídia Sem Máscara, [São Paulo], 23 maio 2022. Disponível em: https://midiasemmascara.net/virus-vai-sanha-totalit-fica/. Acesso em: 13 dez. 2024.
D'ANCONA, M. Pós-verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. Barueri: Faro Editorial, 2018.
DIJK, T. A. V. Discurso e poder. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
DIJK, T. A. V. Discurso, notícia e ideologia: estudos na análise crítica do discurso. Trad. Zara Pinto-Coelho. Porto: Campo das Letras, 2005.
IMHOFF, R.; LAMBERTY, P. Conspiracy beliefs as psycho-political reactions to perceived power. In: BUTTER, M.; KNIGHT, P. Routledge handbook of conspiracy theories. London: Routledge, 2020. p. 192-205. Disponível em: https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780429452734/routledge- handbook-cons piracy-theories-michael-butter-peter-knight. Acesso em: 14 fev. 2024.
MAGALHÃES, I.; MARTINS, A. R.; RESENDE, V. M. Análise de discurso crítica: um método de pesquisa qualitativa. Brasília, DF: Editora da Universidade de Brasília, 2017.
MEDEIROS, E. V.; AZEVEDO, M. Are collectives more conspirational than individuals?. In: GREENE, R.; GREENE, Rachel-Robison (org.). Conspiracy theories: philosophers connect the dots. Chicago: Open Court Publishing Company, 2020. v. 1, p. 109-117.
PALACIOS, F.; TERENZZO, M. O guia completo do storytelling. Rio de Janeiro: Alta Books, 2016. 448p.
PINHEIRO, M. M. K.; BRITO, V. P. Em busca do significado da desinformação. DataGramaZero, Porto Alegre, v. 15, n. 6, p. 1-6, dez. 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/45886. Acesso em: 10 maio 2024.
PRADO, C. Muito além do 'zap', teorias da conspiração ganham roupagem, 'teen' e crescem no TikTok. G1, Rio de Janeiro, 26 maio 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2021/05/26/muito-alem-do-zap-teorias-da-conspiracao-ganham-roupagem-teen-e-crescem-no-tiktok.ghtml. Acesso em: 1 abr. 2022.
SANTIAGO, A. H. R.; ARAÚJO, J. Prática discursiva de desinformação: distribuição de anúncios digitais falsos em mídias sociais. Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 14, n. 2, p. 49-67, dez. 2022. DOI: https//doi.org/10.47456/cl.v17i37.41793.
SANTIAGO, A. H. R.; ARAÚJO, J. Prática discursiva de desinformação: análise da produção de postagens anticientíficas sobre a eficácia das vacinas na pandemia de covid-19 em 2021-2022. (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 17, n. 37, p. 176-189, dez. 2023. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/8068. Acesso em: 13 dez. 2024.
SANTOS, L. A.; ARAÚJO, J. A manipulação em discursos antivacina: uma análise sobre as representações sociais. Redis, Porto, v. 12, p. 237-258, set. 2023. DOI: https://doi.org/10.21747/21833958/red12a9.
SCHNEIDER, C.; VERDUM, K. Top 5 fake news mais absurdas sobre a vacina. Agência da Hora, Santa Maria, 11 nov. 2021. Disponível em: https://www.ufsm.br/midias/experimental/agencia-da-hora/2021/11/11/top-5-fake-news-mais-absurdas-sobre-a-vacina. Acesso em: 13 dez. 2024.
SOUSA, M. M. N. Manipulação discursiva em narrativas conspiratórias no contexto da pandemia de Covid-19. 2024. 99 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) -Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/77142/1/2024_dis_mmnsousa.pdf. Acesso em: 13 dez. 2024.
SOUSA, M. M. N.; ARAÚJO, J. Manipulação discursiva e desinformação na pandemia de covid-19: o discurso antivacina nas redes sociais. Tabuleiro de Letras, Salvador, v. 18, n. 1, p. 247-264, jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.35499/tl.v18i1.18077.
WARDLE, C. Guia essencial da first draft para entender a desordem informacional. London: FirstDraft, 2020. Disponível em: https://firstdraftnews.org/wp-content/uploads/2020/07/Information_Disorder_Digital_AW_PTBR.pdf?x76851. Acesso em: 1 abr. 2022.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Júlio Araújo, Melissa Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do/s autor/es.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.













