“Gente” and “a gente” in the speech of the English 3D tutor: analysis in the Systemic-Functional perspective

Authors

Keywords:

systemic-functional grammar, ideational metafunction, interpersonal metafunction, linguistic resources

Abstract

This work aims to analyze the linguistic resources used by the tutor of the English Online 3-D Course to construct meanings through lexical choices in interaction with students, focusing on the use of the noun “gente” and the pronoun “a gente” , for ideational and interpersonal meanings. It is a qualitative-quantitative research, a case study (Motta-Roth; Hendges, 2010), which is based on the transcription of the initial 10 minutes and 7 seconds of an English as additional language class implemented virtually in 2022. After that, we proceed to classify the sentences selected based on corpus selection criteria and, finally, we analyzed and discussed the data based on the lexico-grammatical systems of Systemic-Functional Grammar (Halliday; Matthiessen, 2004). For this analysis, we used the ideational and interpersonal metafunctions with the intention of investigating how language is constituted as an experience and in what ways the interaction between tutor and students occurs in the virtual class. The results indicate that there is a predominance of mental processes in the tutor's speeches, which are focused on the cognitive development of class participants from a collaboration/help perspective. Furthermore, the sentences are predominantly declarative clause propositions, corroborating the exchange of information between the tutor and the students.

Author Biographies

Caroline Larrañaga, UFSM

Graduada em Letras - Língua Portuguesa, Língua Espanhola e Respectivas Literaturas pela Universidade da Região da Campanha (2005); em Pedagogia pelo Centro Universitário de Jales - SP (2021), e em Letras - Inglês pela Faculdade de Educação e Tecnologia Iracema (2024); Especialista em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2012); Mestra em Ensino de Línguas pela Universidade Federal do Pampa (2021); Atualmente é Doutoranda em Letras (Estudos Linguísticos) pela UFSM. Atua como professora da Rede Pública Municipal em Santana do Livramento - RS. 

Susana Cristina dos Reis, UFSM

É professora associada, no Curso de Letras, pesquisadora, orientadora e docente no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional de Tecnologias em Rede, na UFSM. Líder do GRPesq/CNPq NUPEAD (Núcleo de Pesquisa, Ensino e Aprendizagem de Línguas a distância). Idealizadora e Coordenadora do Laboratório de Ensino e Aprendizagem de Línguas Online (LabEon) e dos cursos de inglês English Online 3D e ReSPOnD. Atualmente atua como coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Red. Possui graduação em Letras – Habilitação em Língua Inglesa pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2004) e Doutorado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria, com estágio no exterior na Iowa State University (2010). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Inglês, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua inglesa mediado por computador, ensino de línguas a distância, linguística aplicada, análise crítica do discurso e tecnologias educacionais no ensino de LE, ensino a distância, games e gamificação.

References

CEZÁRIO, M. M.. Efeitos da Criatividade e da Frequência de uso no Discurso e na Gramática. In: SOUZA, Edson Rosa de (org.). Funcionalismo Linguístico: Análise e Descrição. São Paulo: Contexto, 2012.

COPE, B.; KALANTZIS, M. The things you do to know: An Introduction to the

Pedagogy of Multiliteracies. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. A Pedagogy of

Multiliteracies. Learning by Design. pp 1-36, 2015.

FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à Gramática Sistêmico-Funcional em Língua Portuguesa. Campinas: Mercado de Letras, 2014.

GUGELMIM, L. De M.; FUZER, C.. Significados Experienciais e Interpessoais em uma Cartilha de Português como Língua de Acolhimento. [S.L.], v. 13, n. 1, p. 22-40, 26 out. 2022. Universidade Federal do Tocantins. http://dx.doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p22-40. Acesso em: 02 jul. 2023

HALLIDAY, M. A. K. “Part A”, in: HALLIDAY, M.A. K. e HASAN, R. Language, contexto and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 2 Ed. London: Arnold, 1994.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. Halliday’s Introduction to Functional Grammar. London; New York: Routledge, 2004.

REIS, S. C. Curso English Online 3D no Moodle: uma proposta de artefato digital para o ensino de inglês como língua adicional na modalidade híbrida. Ilha do Desterro A Journal Of English Language, Literatures In English And Cultural Studies, [S.L.], v. 74, n. 3, p. 415-444, 8 set. 2021. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

ROSE, D; MARTIN, J. R. Learning to write, Reading to learn: genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. Londres: Equinox, 2012.

SANTOS, Z. A Linguística Sistêmico-Funcional: algumas considerações. Soletras, n.28, p. 164-181, jul./dez.2014.

Published

2024-07-24

How to Cite

LARRAÑAGA, Caroline; DOS REIS, Susana Cristina. “Gente” and “a gente” in the speech of the English 3D tutor: analysis in the Systemic-Functional perspective. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 2, p. 238–259, 2024. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/50352. Acesso em: 25 jul. 2024.