Syntactic awareness and argumentative features in student texts: a longitudinal study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n1p249-267

Keywords:

estruturas sintáticas, argumentação, análise linguística

Abstract

This article relates syntactic structures written by students transitioning to high school and the argumentative potential of their texts. We resort to ​​Syntactic Awareness (Vieira & Faraco, 2020) discussed within the scope of the dissertation-argumentative text (text requested in the National High School Exam – ENEM). With planned activities, the trajectory of students in writing texts was observed, focusing on the gradual presence and diversity of textual articulators and, jointly, suitable logical-semantic relationships, resources that promote more organized and consistent texts. A Didactic Sequence (Dolz; Noverraz; Schneuwly, 2004) was applied, aligned with functionally planned teaching, considering linguistic use. During the DS application, the same students' productions were observed in three different moments (end of the 9th grade and two moments in the 1st year of high school). As a result, it was observed the presence of few articulators in the initial texts, unlike the final versions, in which there was an expansion of use and diversification in the use of textual articulators and, consequently, more logical-semantic relationships established.

Author Biographies

Ana Paula Teixeira de Amorin Rodrigues, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestre pelo programa de Mestrado Profissional - PROFLETRAS da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS campus Três Lagoas e doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras – PPG da mesma Instituição. Atualmente, é professora efetiva de Língua Portuguesa na Secretaria de Educação do Estado do Mato Grosso do Sul em Três Lagoas. Realiza pesquisas voltadas às práticas de sala de aula inerentes à análise de textos. Membro do Grupo de Estudos Sociofuncionalistas (GESF).

 

Solange de Carvalho Fortilli, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

É graduada em Letras (Português-Francês) pela Universidade Estadual Paulista, Mestre e Doutora em Estudos Linguísticos pela mesma Instituição. É professora adjunta do câmpus de Três Lagoas da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), onde atua, no ensino de graduação, em Linguística e Língua Portuguesa, com ênfase na Morfologia e na Sintaxe. Em nível de pós-graduação, compõe o quadro docente do PPG Letras, conduzindo aulas e orientações de dissertações e teses alinhadas à análise e descrição funcional do português. Com olhar para a educação básica, é credenciada ao Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional (PROFLETRAS), âmbito em que desenvolve pesquisas centradas em teorias funcionalistas potencialmente promotoras de estratégias de ensino escolar. Integra, também, o Grupo de Estudos Sociofuncionalistas (GESF), em que se articulam estudos de variação e mudança em convergência com a chamada linguística baseada no uso.

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VIEIRA, F. E.; FARACO, C. A. Escrever na universidade: gramática do período e da coordenação. São Paulo: Parábola, 2020.

Published

2024-06-30

How to Cite

TEIXEIRA DE AMORIN RODRIGUES, Ana Paula; DE CARVALHO FORTILLI, Solange. Syntactic awareness and argumentative features in student texts: a longitudinal study. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 1, p. 249–267, 2024. DOI: 10.5433/1519-5392.2024v24n1p249-267. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/50296. Acesso em: 2 jul. 2024.