Academic literacy of deaf students in Systemic-Functional Linguistics through Sutton-SignWriting
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n2p171-192Keywords:
Systemic-Functional Linguistics, Sutton-SignWriting, Deaf LiteracyAbstract
Systemic-Functional Linguistics has played a significant role in Deaf Studies in recent years, providing not only a robust theoretical framework but also a precise contextual understanding of the relationship between language, culture, and Deaf identity. This article aims to transcribe certain concepts from the theoretical-analytical apparatus of Systemic-Functional Linguistics into the Sutton-SignWriting system, aiming to contribute to the promotion of academic literacy within the Deaf community across various language study domains. Our methodological approach involves the following steps: selection of priority concepts from Systemic-Functional Linguistics; transcription of selected concepts into SignWriting; reflection on the importance of these concepts for the education and literacy of the Deaf community. Finally, the text reaffirms its reflective nature on the significance of academic literacy for the Deaf community, taking into consideration that access to the knowledge addressed in the article is indispensable for their academic formation in the field of Language Studies, both at the undergraduate and graduate levels.
Downloads
References
ALMEIDA, F. A. S. D. P. A avaliação na linguagem, os elementos de atitude no discurso do professor: um exercício em análise do discurso sistêmico-funcional. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
ALMEIDA, F. A. S. D. P.; CABRAL, S. R. S. (org.). Discurso(s) e linguística sistêmico-funcional no Brasil. Campinas: Mercado de Letras, 2022.
ALMEIDA, F. A. S. D. P.; VIAN JUNIOR, O. Estudos em avaliatividade no Brasil: panorama 2005-2017. Signótica, Goiânia, v. 30, n. 2, p. 273-295, 2018. DOI: 10.5216/sig.v30i2.49527. DOI: https://doi.org/10.5216/sig.v30i2.49527
BARRETO, M.; BARRETO, R. Escrita de sinais sem mistérios. 2. ed. Salvador: Libras Escrita, 2015.
CARVALHO, M. M. A relação da libras com a linguística sistêmico-funcional (lsf): análise de imagens de sinais com base em variáveis do contexto de situação. Belas Infiéis, Brasília, DF, v. 9, n. 5, p. 55-73, 2020. DOI: 10.26512/belasinfieis.v9.n5.2020.29368. DOI: https://doi.org/10.26512/belasinfieis.v9.n5.2020.29368
CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinbourg: Edinbourg University, 1999.
COSTA, E. S. Aula 10: escrita de sinais e conversação em libras. São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe, 2021. Disponível em: https://cesad.ufs.br/ORBI/public/uploadCatalago/12250328072021Aula_10.pdf. Acesso em: 2 abr. 2024.
COSTA, E. S. Tendências atuais da pesquisa em escrita de sinais no Brasil. Revista Diálogos, Cuiabá, v. 6, n. 1, p. 23-41, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/5635. Acesso em: 2 abr. 2024.
DELANHESE, B.; STORTO, L. J. Educação de surdos no ensino superior na perspectiva inclusiva. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 37, n. 1, p. 1-28, 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X70314.
EGGINS, S. An introduction to systemic functional linguistics. London: Pinter Publishers, 2004.
FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas: Mercado das Letras, 2014.
FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução aos sistemas discursivos em linguística sistêmico-funcional. Santa Maria: UFSM, 2023.
GOUVEIA, C. A. M. Texto e gramática: uma introdução à linguística sistémico-funcional. Matraga, Rio de Janeiro, v. 16, n. 24, p. 13-47, jan./jun, 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/27795. Acesso em: 2 abr. 2024.
HALLIDAY, M. A. K. Some theoretical considerations underlying the teaching of English in China.” The Journal of English Studies, Chongqing, China, vol. 4, 2006. p. 7-20.
HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to functional grammar. 3th ed. London: Edward Arnold, 2004.
MARTIN, J. R.; WHITE, P. The language of evaluation: appraisal in english. New York: Palgrave Macmillan, 2005. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230511910
MATTHIESSEN, C. M. I. M. Register in the round: diversity in a unified theory of register analysis. In: GHADESSY, M. (org.). Register analysis: theory and practice. London: Pinter Publishers, 1993. p. 221-293.
MENDES, W. V. Mecanismos de junção em textos acadêmicos: uma abordagem sistêmico-funcional. 2016. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/21939. Acesso em: 2 abr. 2024.
MOTTA-ROTH, D.; HEBERLE, V. M. O conceito de estrutura potencial do gênero de Ruqayia Hasan. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 12-28.
NASCIMENTO, L. R. S. O sistema SignWriting como suporte para o desenvolvimento na leitura em língua portuguesa como segunda língua. 2018. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2018. Disponível em: https://www.oasisbr.ibict.br/vufind/Record/BRCRIS_a6afe57f79c95f4cd06b65a882f506f1. Acesso em: 5 abr. 2024.
NASCIMENTO, L. R. S.; COSTA, E. S. A importância da escrita de língua brasileira de sinais por meio do sistema SignWriting. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 9.; FÓRUM PERMANENTE DE INOVAÇÃO EDUCACIONAL, 10., 2016, Aracaju. Anais [...]. Aracaju: Universidade Tiradentes, 2016. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/97513587/9-a-importancia-da-escrita-da-lingua-brasileira-de-sinais-por-meio-do-sistema-s. Acesso em: 5 abr. 2024.
PAGANO, A. S. Modelagem da linguagem e do contexto na teoria sistêmico-funcional. Revista da ABRALIN, São Cristóvão, v. 19, n. 3, p. 25-49, 2020. DOI: 10.25189/rabralin.v19i3.1770. DOI: https://doi.org/10.25189/rabralin.v19i3.1770
PETIT, M. Os jovens e a leitura. Tradução Celina Olga de Souza. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2009.
PRAXEDES FILHO, P. H. L. Linguística sistêmico-funcional: linguística teórica ou aplicada?. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 6, n. 1, p. 11-26, 2014. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1927. Acesso em: 4 abr. 2024.
SILVA, F. I. Analisando o processo de leitura de uma possível escrita da língua brasileira de sinais: SignWriting. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://www.cultura-sorda.org/wp-content/uploads/2015/03/Silva_Analisando_processo_leitura_possC3ADvel_escrita_LBS_Signwriting_2009.pdf. Acesso em: 5 abr. 2024.
SOUZA, A. A. Gradação: força e foco. In: VIAN JUNIOR, O.; SOUZA, A. A.; ALMEIDA, F. S. D. P. (org.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no sistema de avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011a. p. 191-203.
SOUZA, L. M. F. A interação de recursos de um texto opinativo. In: VIAN JUNIOR, O.; SOUZA, A. A.; ALMEIDA, F. S. D. P. (org.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no sistema de avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011b. p. 57-77.
STROBEL, K. As imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis: UFSC, 2008.
STUMPF, M. R. Aprendizagem da escrita de língua de sinais pelo sistema signwriting: línguas de sinais no papel e no computador. 2005. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/5429. Acesso em: 2 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.9717
SUTTON, V. Lessons in signwriting: a system of written for sign language. California: DAC, 1996. Disponível em: https://www.signwriting.org/archive/docs5/sw0472-BR-Licoes-SignWriting.pdf. Acesso em: 2 abr. 2024.
VIAN JUNIOR, O. Linguística sistêmico-funcional, linguística aplicada e linguística educacional. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 123-141.
VIAN JUNIOR, O. Linguística sistêmico-funcional. In: GONÇALVES, A. V.; GÓIS, M. L. S. (org.). Ciências da linguagem: o fazer científico. Campinas: Mercado de Letras, 2014. p. 423-444.
VIAN JUNIOR, O. O Sistema de Avaliatividade e a linguagem da avaliação. In: VIAN JUNIOR, O.; SOUZA, A. A.; ALMEIDA, F. S. D. P. (org.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no sistema de avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011. p. 19-29.
WHITE, P. R. R. Valoração: a linguagem da avaliação e da perspectiva. Linguagem e Discurso, Tubarão, v. 4, p. 177-205, 2004. Número especial. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277217314_Valoracao_-_a_linguagem_da_avaliacao_e_da_perspectiva. Acesso em: 26 abr. 2024.
ZAPPE, C. T. Escrita da língua de sinais em comunidades do ORKUT: marcador cultural na educação de surdos. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/373/2019/04/carla-zappe.pdf. Acesso em: 5 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leoni Ramos Souza Nascimento, João Paulo Lima Cunha, Edivaldo da Silva Costa, Cleidre Emilia Faye Pedrosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.