The subsystem attitude in texts written by ChatGPT – analysis of texts written in Portuguese as an additional language
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2024v24n2p193-214Keywords:
Writing, Chat-gpt, Subsystem AttitudeAbstract
This article analyzes how the resources of the Appraisal system, more precisely the Attitude subsystem, are mobilized by ChatGPT for the construction of texts in Portuguese as an Additional Language at the B2 proficiency level. A qualitative approach study was carried out on a set of texts produced by students from a British university on the generative artificial intelligence platform ChatGPT. The following analytical procedures were employed: i) selection of texts, following the order generated by ChatGPT; ii) division and organization of the texts according to the points requested in the task; iii) semantic-discursive analysis of the task; iv) semantic-discursive analysis of the lexical-grammatical resources used in part of the task. As a result, it was possible to identify that all the subcategories of the Attitude subsystem are mobilized together for the evaluation of “new technologies”, although Judgment and Assessment prevail over Affect.
Downloads
References
CABRAL, S., R. S.; FUZER, C. Linguística Sistêmico-Funcional. In. NASCIMENTO, L; SOUZA, T.C. Gramática(s) e discurso(s): ensaios críticos. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2019. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/772/2020/03/Gram%C3%A1ticas-e-Discursos.pdf. Acesso em: 22 jul. 2024.
CECCHIN, A. S.; GERHARDT, C. C.; KHUN, M. I. B. Sistema discursivo de avaliatividade. In: FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. (org.). Introdução aos sistemas discursivos em linguística sistêmico-funcional. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2023. p. 101-136.
EGGINS, S. An introduction to systemic functional linguistics. London: Pinter Publishers, 2004.
FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas: Mercado de Letras, 2014.
FUZER, C.; CABRAL, S. R. (org). Introdução aos sistemas discursivos em linguística sistêmico-funcional. Santa Maria: UFSM, CAL, PPGL, 2023.
GOUVEIA, C. A. M. Texto e gramática: uma introdução à linguística sistêmico-funcional. Matraga, Rio de Janeiro, v. 16, n. 24, p. 13-47, jun. 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/27795. Acesso em: 3 out. 2011.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. London: Hodder Arnold, 1994.
HALLIDAY, M. A. K. Halliday’s introduction to functional grammar. Revised by Christian M.I.M. Matthiessen. 4th ed. London: Routledge, 2014. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203783771
HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Cohesion in english. London: Longman, 1976.
HASAN, R. The place of context in a systemic functional model. In: WEBSTER, J.; HALLIDAY, M. A. K. (ed.). Continuum companion to systemic functional linguistics. London: Continuum, 2009. p. 166-189.
MARTIN, J. R. English text: system and structure. Amsterdam: Benjamins, 1992. DOI: https://doi.org/10.1075/z.59
MARTIN, J. R.; WHITE, P. R. R. The language of evaluation: appraisal in english. London: Palgrave Macmillan, 2005. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230511910
MARTIN, J.; ROSE, D. Working with discourse: meaning beyond the clause. London: Continuum, 2007.
SCHMITT, R. M. Base nacional comum curricular: análise crítica de discursos sobre ensino de língua portuguesa. 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/22805/DIS_PPGLETRAS_2021_SCHM ITT_ROSANA.pdf?sequence=1. Acesso em: 15 out. 2023.
SILVA, A. M. da; ROTTAVA, L. Densidade lexical em textos gerados pelo chatGPT: implicações da inteligência artificial para a escrita em línguas adicionais. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 17, p. 1-19, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.47836 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.47836
SILVA, L. B. M. G. A escrita e a reescrita de textos em contexto acadêmico: um olhar para os recursos de negociação e de avaliatividade. 2019. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/205542. Acesso em: 10 jan. 2024.
VIAN JR., O. O sistema de avaliatividade e os recursos para gradação em língua portuguesa: questões terminológicas e de instanciação. Revista DELTA, v. 25, n. 1. p. 99-129, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502009000100004
VIAN JR., O. Sistema discursivo de avaliatividade. In: FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução aos sistemas discursivos em linguística sistêmico-funcional. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2023. p. 101-136.
VIAN JR., O.; SOUZA, A. A.; ALMEIDA, F. A. S. D. P. A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no sistema de avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
VOLK, R. Professores em formação inicial e a prática de análise linguística no contexto escolar: uma análise crítica de discursos. 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/22808/DIS_PPGLETRAS_2021_VOLK_ROMARIO.pdf?sequence=1. Acesso em: 20 out. 2023.
WHITE, P. Valoração: a linguagem da avaliação e da perspectiva. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 4, p. 178-205, 2004. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/295/314. Acesso em: 20 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sulany Silveira dos Santos , Lisiane Barbosa Martins Godoy da Silva, Caroline Bordim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.