The subsystem attitude in texts written by ChatGPT – analysis of texts written in Portuguese as an additional language
Keywords:
Escrita, Chat-GPT, Subsistema AtitudeAbstract
This article analyzes how the resources of the Appraisal system, more precisely the Attitude subsystem, are mobilized by ChatGPT for the construction of texts in Portuguese as an Additional Language at the B2 proficiency level. A qualitative approach study was carried out on a set of texts produced by students from a British university on the generative artificial intelligence platform ChatGPT. The following analytical procedures were employed: i) selection of texts, following the order generated by ChatGPT; ii) division and organization of the texts according to the points requested in the task; iii) semantic-discursive analysis of the task; iv) semantic-discursive analysis of the lexical-grammatical resources used in part of the task. As a result, it was possible to identify that all the subcategories of the Attitude subsystem are mobilized together for the evaluation of “new technologies”, although Judgment and Assessment prevail over Affect.
References
Referências
ACCOTO, C. A potência da latência: inteligência artificial - textos, imagens, agentes. In: Cadernos IHU ideias: depois da inteligência artificial. Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Instituto Humanitas Unisinos. Ano 21. São Leopoldo: Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2023. 94 páginas.
CECCHIN, A. S.; GERHARDT, C. C.; KHUN, M.I. B. Sistema discursivo de avaliatividade. In: FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução aos sistemas discursivos em Linguística Sistêmico-Funcional. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria - RS, 2023, p. 101-136.
FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à Gramática Sistêmico-Funcional em Língua Portuguesa. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. London: Arnold, 1985 [1994].
HALLYDAY, M. A. K.; Halliday’s introduction to Functional Grammar. 4. ed. New York: Routledge, 2014.
HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Cohesion in English. London and New York: Longman, 1976.
HASAN, R. Analysing discursive variation. In: YOUNG, L.; HARRISON, C. Systemic functional linguistics and critical discourse analysis: studies in social change. London and New York: Continuum, 2004. p. 15-52.
HASAN, R. The place of context in a systemic functional model. In: HALLIDAY, M. A. K.; WEBSTER, J. J. Continuum Companion to Systemic Functional Linguistics. London and New York: Continuum, 2009. p. 166-189
MARTIN, J. R. English text: system and structure. Amsterdam: Benjamins, 1992.
MARTIN, J.; ROSE, D. Working with Discourse: meaning beyond the clause. London and New York: Continuum, 2007.
MARTIN, J. R.; WHITE, P. R. R. The language of evaluation: appraisal in English. London: Palgrave Macmillan, 2005.
SCHMITT, R. M. Base Nacional Comum Curricular: análise crítica de discursos sobre ensino de Língua Portuguesa. Programa de Pós-Graduação em Letras — 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2021. Disponível em: < https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/22805/DIS_PPGLETRAS_2021_SCHM ITT_ROSANA.pdf?sequence=1> Acesso em: 15 out. 2023.
VIAN, Jr, O. Sistema discursivo de avaliatividade. In: FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução aos sistemas discursivos em Linguística Sistêmico-Funcional. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria - RS, 2023, p. 101-136.
VIAN Jr, O.; SOUZA, A. A.; ALMEIDA, F.A.S.D.P. A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no Sistema de Avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
VOLK, R. Professores em formação inicial e a prática de análise linguística no contexto escolar: uma análise crítica de discursos. Programa de Pós-Graduação em Letras — 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2021. Disponível em: . Acesso em: 20 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sulany Silveira dos Santos , Lisiane Barbosa Martins Godoy da Silva, Caroline Bordim
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es), que cedem à Entretextos o direito de exclusividade de primeira publicação.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.