Variação Lexical: desenvolvimento de atividade em sala de aula com alunos do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n3p158-175

Keywords:

Ensino, Léxico, Variação linguística

Abstract

This work is an excerpt from the dissertation of the Master's Degree in Education carried out in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Alagoas – UFAL, in the 2022/2023 biennium within the Education and Language research line. The dissertation was constructed from data collected in field research carried out in a basic education school in the northern region of the city of Maceió/AL, with a 5th year elementary school class composed of 27 students, 21 boys and 06 girls with a belt. aged between 10 and 11 years old, in the morning shift in the period corresponding to the second semester of 2022. During the field research, 04 activities were carried out, from which we selected the first activity carried out with the students: kidding “Words in the bag” to observe the consciousness of students about lexical variation through the development of activities. Therefore, in this work we aim to discuss the development of this activity with students participating in the research. To support our discussions, we seek contributions from theorists who research and reflect on language, linguistic variation, lexicon and lexical variation with consideration of sociolinguistic aspects. Finally, after presenting the proposed analyses, we make final considerations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Auxiliadora da Silva Cavalcante, Universidade Federal de Alagoas

Professora Titular da Universidade Federal de Alagoas. Graduada em Letras pela Universidade Federal de Alagoas (1996), com doutorado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Alagoas (2001) e Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto-PT (2011). Lattes: http://lattes.cnpq.br/6495492068805035. E-mail: auxiliadora.s.cavalcante@gmail.com.

References

BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BAGNO, Marcos. Dicionário Crítico de Sociolinguística. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1808-1150.v0i17p1

BORTONI RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística em sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

CALVET, Louis-Jean. Sociolinguística: uma introdução crítica. Tradução: Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2002.

FERRAZ, Aderlande Pereira. A inovação lexical e a dimensão social da língua. In: O léxico em estudo/ Maria Cândido Trindade Costa de Seabra, (org.). Belo Horizonte: Faculdade de Letras do UFMG, 2006. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/site/e-livros/O%20L%C3%A9xico%20em%20EstudoGrafia,%20Toponimia,%20Lexicologia,%20Etmologia,%20etc..pdf Acesso em: 01 out. 2023.

FERRAZ, Aderlande Pereira; CUNHA, Aline Luiza da. O léxico em foco: propostas de aplicação de teorias lexicais no ensino de português como língua materna. In: Simpósio Internacional de Ensino de Língua Portuguesa - SIELP, Uberlândia, v. 3, n. 1, 2014. Disponível em: https://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/11/960.pdf Acesso em: 17 ago. 2023

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 12. ed. Rio de Janeiro: Record, 2011.

OLIVEIRA, Ana Maria Pires Pinto de; ISQUERDO, Aparecida Negri (org.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. 2 ed. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2001.

SILVA, Rosana Aparecida Leitão da; CUNHA, Gabriella Weinz. Variação linguística: ocorrência do apagamento do fonema /R/ em final de sílaba. R. Letras, Curitiba, v. 21, n. 32, p. 176-191, mar. 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rl/article/view/7256. Acesso em: 22 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.3895/rl.v21n32.7256

Published

2023-12-31

How to Cite

FELIX, Any Cristina; DA SILVA CAVALCANTE, Maria Auxiliadora. Variação Lexical: desenvolvimento de atividade em sala de aula com alunos do Ensino Fundamental. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 3, p. 158–175, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n3p158-175. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49437. Acesso em: 21 nov. 2024.