Variação linguística: uma proposta didática a partir de Sobrevivendo no Inferno de Racionais MC's

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n3p192-214

Keywords:

Variação Linguística, Ensino, Racionais

Abstract


ABSTRACT: This paper discusses a didactic proposal aimed at addressing linguistic variation alongside grammatical and discursive reflections. The activities presented and discussed were developed in 2022 with first-year high school students. Based on the album "Sobrevivendo no Inferno" by Racionais MC's (1997) and assuming that Portuguese language classes in basic education should incorporate an interdisciplinary approach, considering language and linguistics as multifaceted and complex objects, we propose a project on linguistic variation in basic education using a broad theoretical and methodological framework that explores three levels of linguistic awareness: systemic-formal (SAUSSURE, 2006; HJELMSLEV, 1975; CHOMSKY, 2005), pragmatic-discursive (MARCUSCHI, 1983; ORLANDI, 2005; PÊCHEUX, 2015 [1983]), and especially sociolinguistic (WEINREICH; LABOV; HERZOG, 2006[1968]).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSTIN, J. How to do things with words. Harvard University Press, 1962.

BORTONI-RICARDO, S.M. Nós chegemuna escola, e agora? São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BOURDIEU, P. A economia das trocas linguísticas. EDUSP, São Paulo, 2008.

BRANSFORD, J.; BROWN, A.; COCKING,, R. Como as pessoas aprendem: cérebro, mente, experiência e escola. São Paulo: Editora Senac, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL, SEF/MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais – 3o e 4o ciclos do Ensino Fundamental – Língua Portuguesa. Brasília, DF: SEF/MEC, 1998.

CHOMSKY, N. Three factors in language design. Linguistic Inquiry, v. 36, p. 1-22, 2005. DOI: 10.1162/0024389052993655. DOI: https://doi.org/10.1162/0024389052993655

DEUTSCHMANN, M.; STEINVALL, A. Combatting Linguistic Stereotyping and Prejudice by Evoking Stereotypes. Open Linguistics, v. 6, n. 1, p. 651-671, 2020 Disponível em: https://doi.org/10.1515/opli-2020-0036. Acesso em: 23 out.2023. DOI: https://doi.org/10.1515/opli-2020-0036

FRANCHI, C. Criatividade e gramática? In: POSSENTI, Sírio. (org). Mas o que é mesmo “gramática”? São Paulo: Parábola Editorial, p. 31-101, 2006.

HJELMSLEV, L. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 1975.

LAMBERT, W.; LAMBERT, W. Psicologia social. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.

LIPPI-GREEN, R. English with an Accent: Language, Ideology and Discrimination in the United States. London: Routledge, 2012. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203348802

MARCUSCHI, L. A. Lingüística de Texto: o que é e como se faz.Recife:UFPE, 1983.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

ORMUNDO, W; SINISCALCHI, C. Se liga nas Linguagens – Português. Editora Moderna, PNLD, 2021.

PILATI, E. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. 2. ed. Campinas: Pontes, 2017.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso princípios e procedimentos. São Paulo: Pontes Editores, 2005.

OUSHIRO, L. Conceitos de identidade e métodos para seu estudo na sociolinguística. Estudos linguísticos e literários. Salvador, n.62, p. 304-325, 2019. DOI:10.9771/ell.v0i63.33777.Disponívelem:https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/33777. Acesso em: 23 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.9771/ell.v0i63.33777

SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2006 [1916].

SILVA, J.C. Rap, a trilha sonora do gueto: um discurso musical no combate ao racismo, violências e violações aos direitos humanos na periferia. In Proceedings of the 1st. Colóquio Internacional Culturas Jovens Afro-Brasil América: Encontros e Desencontros Anais do Primeiro Colóquio Internacional Culturas Jovens Afro-Brasil América: Encontros e Desencontros, 2012, São Paulo (SP) [online]. 2012. Disponível em:http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000132012000100020&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 23 out. 2023.

RACIONAIS Mc's. Sobrevivendo no inferno. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SOARES, P. R. R.; RUIZ, S. . H. de F.; DE ALMEIDA BARONAS, J. E. Crenças e atitudes linguísticas de alunos do 5º ano: ensino de língua portuguesa e variação linguística. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 3, p. 46–66, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n3p46-66. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46664. Acesso em: 23 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n3p46-66

TESCARI NETO, A.; PEREIRA, G. Julgamentos de gramaticalidade na pesquisa, no ensino e na extensão: popularizando a metodologia da análise gerativa na formação (continuada) de professores. Revista Internacional de Extensão da UNICAMP, Campinas, SP, v. 2, n. 00, p. e021003, 2021. DOI: 10.20396/ijoce.v2i00.14031. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ijoce/article/view/14031. Acesso em: 23 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/ijoce.v2i00.14031

WEINREICH, U.; LABOV, W.; HERZOG, M. Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2006[1968].

Published

2023-12-31

How to Cite

BALDUINO, Amanda. Variação linguística: uma proposta didática a partir de Sobrevivendo no Inferno de Racionais MC’s. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 3, p. 192–214, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n3p192-214. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49215. Acesso em: 21 nov. 2024.