O booktube no ensino médio: uma proposta de Sequência Didática de Gêneros no contexto remoto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp213-233

Keywords:

Sequência Didática de Gêneros, booktube, ensino remoto

Abstract

During the pandemic caused by the Coronavirus, teaching has shifted towards a virtual environment emergencially. Furthermore, alternative strategies were sought to assure the teaching-learning process in schools. That being said, the present study aimed at assessing the development of language skills in high school students through the booktube genre, taking into account the socio-discursive contexts embedded in the digital culture. This proposition was developed with 3rd grade high school students, in accordance with the BNCC (BRASIL, 2018), based on the textual genres modeling  (MACHADO, CRISTOVÃO, 2006) and the didactic sequence procedures of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). In order to systematize this qualitative study, with a bibliographic and documental leaning, the analysis was carried out from the booktubers' scripts produced by the students. Subsidized by the studies of Levy (1993, 1999), Bronckart (1999), Santaella (2013), Dolz and Schneuwly (2004) and Barros (2015), it could be noted that students were able to act as agent-producers and performed the linguistic-discursive operations for planning the booktube script.

Author Biographies

Geam Karlo-Gomes, Universidade de Pernambuco

Professor do Programa de Pós-Graduação em Culturas Africanas, da Diáspora e dos Povos Indígenas - PROCADI e do Mestrado Profissional em Rede - PROFLETRAS, ambos  da UPE. Líder do ITESI - Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário, Linguagens e Culturas (CNPq/UPE).

Maiara Coelho Rodrigues , Centro Universitário FAVENI

Graduada em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Língua Inglesa (UPE). Residente bolsista do Programa Residência Pedagógica da CAPES (2020 - 2022). Especialização em andamento em Educação Especial e Inclusiva (Centro Universitário FAVENI).

Gustavo Justino Pamplona, Universidade de Pernambuco

Graduando em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Língua Inglesa (UPE). Bolsista do Programa Residência Pedagógica - CAPES/UPE (2020 - 2022). Integrante do grupo de pesquisa ITESI/CNPq.

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Published

2023-04-14

How to Cite

KARLO-GOMES, Geam; RODRIGUES , Maiara Coelho; PAMPLONA, Gustavo Justino. O booktube no ensino médio: uma proposta de Sequência Didática de Gêneros no contexto remoto. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 1Esp, p. 213–233, 2023. DOI: 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp213-233. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47199. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz