Didactic sequences - from initial training to the classroom: didactic experiences of a teacher-researcher
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp292-313Keywords:
Teacher Training; Didatic Sequence; Language Capacities., Teacher Training;, Didatic Sequence, Acting of teacherAbstract
In this article, we reflect on the impacts of the experiences lived by a teacher-researcher (TR), during her initial training, in her teaching practice as a portuguese language teacher in basic education, regarding the work with didatic sequences (DS) for the study of genres and the work with language capacities (SCHNEUWLY; DOLZ, 2004). Our study, of qualitative approach and applied nature, whose procedural approach was action research, has as data the review carried out by the TR in opinion articles produced by 2nd year high school students, during the execution of a DS. Thus, we aimed specifically to analyze the strategies adopted by TR for the revison of texts, verifying the language capacities prioritized by her. Our study is situated in the area of Applied Linguistics and is based on the theoretical and methodological framework of sociodiscursive interactionism (SDI). As a result, we found that, when making use of different resources for the revision of texts, the TR contemplates all language capacities in different ways, prioritizing the linguistic-discursive capacities. And, in general, we showed how productive the use of the DS methodology in her teaching practice was for the teacher's training process.
Downloads
References
BARROS, E. M. D.; MAFRA, G. M. A correção textual do professor como instrumento de ensino e aprendizagem na metodologia das sequências didáticas de gêneros. Revista (Con) Textos Linguísticos, Universidade Federal do Espírito Santo, v.10, n.17. p. 28-68, 2016.
BRONCKART, J. Atividades de linguagem, texto e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2009.
BRONCKART, J. Teorias da linguagem: nova introdução crítica. São Paulo: Mercado de Letras, 2022. p. 335-378.
CASTELLANI, R. A.; BARROS, E. M. D. Modelo teórico/didático do gênero artigo de opinião: ferramentas para análise do gênero. Entrepalavras, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 196-214, maio/ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.22168/2237-6321-21178
DOLZ, J. Seminário 2015: Palestra Prof. Joaquim Dolz (1/3). Publicado pelo canal Olimpíada LP Cenpec. São Paulo: Cenpec, 2015. 1 video (53 min). Disponível em: www.youtube.com/watch?v=K68WLhIcSrc . Acesso em: 3 dez. 2022.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 81-108.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência Suíça (Francófona). In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 35-60.
LEURQUIN, E. V. L. F. O gênero acadêmico relatório na formação inicial do professor de língua materna. In: BUENO, L.; LOPES, M. . P. T.; CRISTÓVÃO, V. L. L. (org.). Gêneros textuais e formação inicial: uma homenagem à Malu Matêncio. Campinas: Mercado das Letras, 2013. p. 281-299.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Desenvolvimento profissional dos professores. In: FORMOSINHO, J. (coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Lisboa: Porto Editora, 2009. p. 221-284.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, Rio de Janeiro, v. 3, n. 3/4, p. 5-24, 2005-2006.
RUIZ, E. M. S. D. Como corrigir redações na escola: uma proposta textual-interativa. São Paulo: Contexto, 2010.
SCHNEUWLY, B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 21-39.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 61-78.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alessandra Magda de Miranda, Regina Celi Mendes Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.