Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n3p133-151

Keywords:

Reading; Critical Literacy; Teaching. EJA

Abstract

In this article, based on a critical, social and ideological perspective of language (FAIRCLOUGH, 2003; JANKS, 2018, 2016), in dialogue with a sociohistorical conception of literacies, we discuss some results of a research that aimed to investigate reading practices based on the contributions of critical literacies (TAKAKI, 2012; MENEZES DE SOUZA; 2011; JANKS, 2016) in a basic education classroom. From a qualitative and interpretativist character, we analyzed responses from a diagnostic activity carried out with male and female students of a class of young and adult education of a public school in the city of Macapá-AP, who participated as collaborators in the research. The data were generated in a school literacy scene (BUNZEN, 2010), from the application of a diagnostic activity with questions of reading and interpretation of the genre charge "Reducing the age of criminal liability". Based on data analysis, we concluded that perceptions about social representations, presented in the text of the diagnostic activity, were hardly questioned by the students. 

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Author Biography

Rosivaldo Gomes, Departamento de Letras e Artes - UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPÁ

Doutor em Linguística Aplicada - Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Estudos da Linguagem (IEL/UNICAMP) na área de Linguagens e Educação Linguística. Realizou estágio de Pós-doutorado pelo Departamento de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Federal do Amapá, na área de Educação e formação de professores.Atualmente está realizando estágio de Pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Direito Ambiental e Políticas Públicas (PPGDAP/UNIFAP), com pesquisa voltada para materiais didáticos impressos de divulgação/popularização científica de educação ambiental para educação infantil. Graduado em Letras Português e Literatura pela Universidade Federal do Amapá. É professor Adjunto II de Língua Portuguesa e Didática das Línguas do Departamento de Letras e Artes da Universidade Federal do Amapá e do Programa de Mestrado em Letras (PPGLET/UNIFAP), pesquisando sobre educação bilíngue, praticas de letramentos no ensino de Português como LE/L2 e Língua Materna, formação de professores e agir professoral, letramento acadêmico e práticas de leitura e escrita no contexto escolar.

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Published

2022-12-29

How to Cite

GOMES, Rosivaldo. Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 3, p. 133–151, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n3p133-151. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46713. Acesso em: 31 aug. 2024.

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