Evaluation, perception: the expressiveness of juxtaposed clauses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2020v20n1p143

Keywords:

Juxtaposition, Evaluation, Perception, Teaching

Abstract

The present study presentes how the juxtaposition, a syntactic process characterized by semantic interdependence and syntactic independence between clauses, is evaluated and perceived in print media by high school students and teachers of Portuguese Language, History and Geography who teach in High School. For that purpose, it was used the theoretical contribution of sociolinguistic variability and some concepts of functionalism. It was alsotaken as a basis, mainly, the studies of Eckert (2008), Freitag et al. (2016), Bakhtin (2013), Gonçalves (2017), Rodrigues and Gonçalves (2015). The results obtained from a linguistic test of perception demonstrate a coherent and sufficient evaluation of the linguistic and semiotic resources ratified by the established network of meanings (+/- formal, creative, expressive, interactive and authentic). In addition, the results confirm Bakhtin´s (2013) thesis about students evaluation of the greater expressiveness of juxtaposed clauses.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriana Cristina Lopes Gonçalves Mallmann, Federal University of Rio de Janeiro

Doctorate stundent in Vernacular Letters by the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor of Portuguese Language at the SESC High School (ESEM).

Violeta Virginia Rodrigues, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doctorate in Vernacular Letters from the Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor at the Federal University of Rio de Janeiro

References

BAKHTIN, Mikhail. Questões de estilística no ensino da língua. São Paulo: Editora 34, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC, 2000.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: Língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

DECAT, Maria Beatriz Nascimento. Por uma abordagem da (in)dependência de cláusulas à luz da noção de “unidade informacional”. Scripta: Linguística e Filologia, Belo Horizonte, MG, v. 2, n. 4, p. 23-38, 2. sem. 1999.

DIAS, Maria de Lourdes Vaz Sppezapria. A articulação hipotática em construções proverbiais justapostas. 2009. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2009.

ECKERT, Penelope. Variation and the indexical field. Journal of Sociolinguistics, Toronto, v. 12, n. 4, p. 453 – 476, 2008.

FASOLD, Ralph. Language attitudes in the sociolinguistics of language. Oxford: Blackwell, 1984.

FREITAG, Raquel Meister Ko; SANTANA, Cristiane Conceição de; ANDRADE,Thais Regina Conceição de; SOUSA, Valéria Santos. Avaliação e variação linguística: estereótipos, marcadores e indicadores em uma comunidade escolar. In: FREITAG, Raquel Meister Ko; SEVERO, Cristine Gorski; GÖRSKI,Edair Maria (org.). Sociolinguística e política linguística: olhares contemporâneos. São Paulo: Editora Edgard Blücher, 2016. p. 141-160.

GONÇALVES, Adriana Cristina Lopes. Não é o objeto, é a perspectiva: justaposição como procedimento sintático. Uma análise sintática, pragmática e prosódica. 2017. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2017.

LIMA-HERNANDES, Maria Célia. Expressão de tempo na conexão de orações justapostas. Domínios de Lingu@gem: Revista Eletrônica de Lingüística, Uberlândia, MG, ano 2, n. 1, p. 1-10, 1. sem. 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

NEY, José Luiz. Guia de análise sintática. Rio de Janeiro: [s. n.], 1955.

OITICICA, José. Manual da análise léxica e sintática. 6. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1942.

RAPOSO, Eduardo Buzaglo Paiva; NASCIMENTO, Maria Fernanda Bacelar do; MOTA, Maria Antónia Coelho da; SEGURA, Luísa; MENDES, Amália (org.). Gramática do português. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2013. 2 v.

RODRIGUES, Violeta Virginia (org.) Articulação de orações: pesquisa e ensino. Rio de Janeiro: UFRJ, 2010.

RODRIGUES, Violeta Virginia; GONÇALVES, Adriana Cristina Lopes. Comprou, levou? Justaposição: procedimento sintático comum em propagandas. Revista Digital do Programa de Pós-Graduação em Letras da PUC-RS, Porto Alegre, RS, v. 8, n. 2, p. 409-421, jul. /dez. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1984-
4301.2015.2.20348.

Published

2020-06-14

How to Cite

MALLMANN, A. C. L. G.; RODRIGUES, V. V. Evaluation, perception: the expressiveness of juxtaposed clauses. Entretextos, Londrina, v. 20, n. 1, p. 143–164, 2020. DOI: 10.5433/1519-5392.2020v20n1p143. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/37307. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Artigos