Poems in the podcast midia – a proposal for working with orality in portuguese classes as mother language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p15

Keywords:

Media podcast, Poem, Orality, Didactic sequence

Abstract

This study aims to present a proposal of work in Mother Language through a Didactic Sequence - DS, based on the text genre poem, more specifically the quadra, cinquain and biopoem (ramifications of the genre poem, which we will call subgenres) , in an interface with podcast media, through the recitation of the produced poems, involving personal themes such as family and friendship. For this, the research is based on the theoretical assumptions about the new technologies and teaching (ROJO, 2012; DIONÍSIO, 2011; PRENSKY, 2001), on the contributions about the podcast as a media and pedagogical instrument (Freire, 2010, 2009), on the theoretical-methodological considerations of Sociodiscursive Interactionism (SDI) (BRONCKART, [2004] 2010) and on the teaching based on genres of text through the DS procedure (DOLZ, NOVERRAZ, SCHNEUWLY, [2004]2010). With regard to the methodology used, it is a qualitative-intervention study, aiming at the elaboration of an DS that contemplates orality practices aligned with the practices of reading and writing. Thus, the proposal in question aims to enable students to talk about themselves, through effective social practices, using technological resources

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Lopes Pontara, Universidade Estadual de Londrina (UEL).

PhD student at PPGEL - Graduate Program in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina  (UEL). English Language Teacher - Paraná State Department of Education - SEED.

Andressa Aparecida Lopes, Universidade Estadual de Londrina (UEL).

PhD student at PPGEL - Graduate Program in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina  (UEL). Professor of the Language course - UNOPAR.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Emsantina Galvão G. Pereira. Revisão da tradução Marina Appenzellerl. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BEATO-CANATO, Ana Paula Marques. O desenvolvimento da escrita em língua inglesa com o uso de sequências didáticas contextualizadas em um projeto de troca de correspondências. Tese. (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina. Londrina, PR, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação - Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa - 1º e 2º Ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRONCKART, Jean Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. 2.ed. Tradução: Anna Raquel Machado, Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2012.

BRONCKART, Jean Paul. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Trad. Anna Rachel Machado, Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2008.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; STUTZ, Lídia. Sequências didáticas: semelhanças e especificidades no contexto francófono como L1 no contexto brasileiro como LE. In: SZUNDY, Paula Tatianne Carréra et al (Orgs.). Linguística Aplicada e Sociedade. Ensino e Aprendizagem de Línguas no Contexto Brasileiro. Campinas, SP. Pontes Editores, 2011.

CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Para uma expansão do conceito de capacidades de linguagem. In: BUENO, Luzia; LOPES, Maria Angela Paulino Teixeira.; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. (Org.)Gêneros textuais e formação inicial: uma homenagem à Malu Matêncio. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2013.

DIONÍSIO, Angela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, Acir Mário et al. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas: Kaygangue, 2011.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequencias didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard.; DOLZ, Joaquim .et.al. Gêneros orais e escritos na escola. 2.ed. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim et.al. Gêneros orais e escritos na escola. 2.ed. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

FERRARA, Sue. What are bio poems? Disponível em: http://education.seattlepi.com/bio-poems-5438.html. Acesso em: 21 jan. 2017.

FERRARINI, Marlene Aparecida. O gênero textual conto de fadas didatizado para o ensino de produção escrita em língua inglesa. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009. Disponível em: http://www.livrosgratis.com.br/arquivos_livros/cp125679.pdf. Acesso em: 04 mar. 2014.

FREIRE, Eugenio Paccelli Aguiar. Podcast na educação brasileira: natureza, potencialidade e implicações de uma tecnologia da comunicação. Natal, 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013

FREIRE, Eugenio Paccelli Aguiar. Construindo um modelo de referência à participação ativa dos Sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line. Natal, 2010. 214 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

KLEIMAN, Angela Bustos. Linguagem e formação do professor: apontamentos de uma travessia (em ensaio em homenagem a Malu Matêncio). In: BUENO, Luzia; LOPES, Maria Angela Paulino Teixeira; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. (Org.)Gêneros textuais e formação inicial: uma homenagem à Malu Matêncio. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2013.

LANFERDINI, Priscila Azevedo da Fonseca. O trabalho (agir) docente no processo coletivo de planejamento e elaboração de uma sequência didática para o ensino de língua inglesa. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

LÉVY, Pierry. A nova relação com o saber. In: LÉVY, Pierry. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999. p. 159-170.

MACHADO, Anna Rachel. A perspectiva interacionista sociodiscursiva de Bronckart. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Desiree. (Orgs.).Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábolas Editorial, 2005. p. 237-259.

NASCIMENTO, Roseli Gonçalves. do; BEZERRA, Fábio Alexandre Silva; HEBERLE, Viviane Maria. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & ensino, Pelotas, v.14, n. 2, p. 529-552, 2011.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Departamento de Educação Básica. Diretrizes Curriculares de Língua Portuguesa. Curitiba, 2008.

PASQUIER, Auguste; DOLZ, Joaquim. Um decálogo para ensinar a escrever. Cultura y Educación, n. 2, p. 31-41, 1996.

PETRECHE, Celia Regina Capellini. A sequência didática nas aulas de língua inglesa do ensino médio e o desenvolvimento de capacidades de linguagem. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, 2008.

PONTARA, Claudia Lopes. Gêneros textuais e sequência didática propiciando um ensino significativo de análise linguística e expressão escrita em língua inglesa. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.

LENHARO, Rayane Isadora. Participação social por meio da música e da aprendizagem de língua inglesa em um contexto de vulnerabilidade social. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Londrina, Centro de Letras e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, 2016.

PRENSKY, Mark. Nativos digitais imigrantes digitais. Tradução: Roberta de Moraes Jesus de Souza .Versão original: Digital Natives Digital Immigrants. On the Horizon, NCB University Press, v. 9, n. 5, 2001, p. 1-6.

PRIMO, Alex Fernando Teixeira. Para além da emissão sonora: as interacções no podcasting. Intertexto, Porto Alegre, 2005. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/26568. Acesso em: 27 jan. 2016.

RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, Belém, v. 8, n. 1, p. 15-38, 2009.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim.et al. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras. Ed.2, 2010.

SCHNEUWLY, Bernard. DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. et al. Gêneros orais e escritos na escola. 2.ed. Campinas: Mercado das Letras, 2010.

SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e tipos de discursos: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. et al. Gêneros orais e escritos na escola. 2.ed. Campinas: Mercado das Letras, 2010.

SOUZA, Renata Junqueira de; COSSON, Rildo. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. UNESP, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/16381/1/HenriqueES_T. Acesso em: 13 jan.2017.

SOUSA, Henrique Eduardo de. Letramento literário na escola: o poema na aula de língua portuguesa no ensino médio. 2013. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.

STUTZ, Lidia. Sequências didáticas, socialização de diários e autoconfrrontação: instrumentos para a formação inicial de professores de inglês. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina. Londrina, PR, 2012.

VEDOVATO, Luciana. O gênero poema em sala de aula: Uma proposta de estudo e transposição didática. Londrina, 2008.

PERFEITO, Alba Maria ; VEDOVATO, Lúcia. O gênero poema em sala de aula: um estudo na perspectiva bakhtiniana. Línguas & Letras. Cascavel, v. 11 n. 21, p. 241-264, 2011.

RADICH, Sandra Ferrari. Trovas ou quadras. 2013. Disponível em: RADICH, Sandra Ferrari. Trovas ou quadras. 2013. Disponível em: http://www.recantodasletras.com.br/trovas/4322414. Acesso em: 20 jan. 2017

Published

2018-07-14

How to Cite

PONTARA, Claudia Lopes; LOPES, Andressa Aparecida. Poems in the podcast midia – a proposal for working with orality in portuguese classes as mother language. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 1Supl., p. 15–64, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p15. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33959. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.