The construction of military identity in the narratives of pilots from ‘Esquadrilha da Fumaça’: revisiting an English language needs analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n2p5

Keywords:

Identity, Discourse, Needs analysis, English for pilots

Abstract

This article aims to identify the discursive process of identity construction of a group of Brazilian military pilots belonging to the Brazilian Air Force (FAB) – the Air Demonstration Squadron (EDA) – popularly known as the “Esquadrilha da Fumaça”. To his end, we conducted a qualitative study through a literature review, revisiting texts in the areas of applied linguistics, anthropology and social sciences, as well as we revisited data from an ethnographic master's dissertation (SILVA, 2016), in which a case study explains how the theme now proposed has been approached in Brazil. Thus, we take a new look at some narratives from the participants of the referred study about their needs, in order to investigate how they identify themselves through discourse, in the picture of the "Fumaceiro", the military officer who distinguishes himself from other FAB pilots. The theoretical basis of this research rests, fundamentally, on Castro (1990),regarding the constitution of the military identity, and Cuche (2002), regarding the concepts of culture and identity. The results indicate that there is an identity imposed on the group by normative force, attributed by the media and scholars, which is accompanied by an identity constructed discursively by the group members themselves.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Lígia Barbosa de Carvalho e Silva, State University of Campinas - Unicamp

PhD student in Applied Linguistics at the Institute for Language Studies (IEL) at the Universidade Estadual de Campinas, Unicamp

References

BIZON, Ana Cecília Cossi. Narrando o exame Celpe-Bras e o convênio Pec-G: a construção de territorialidades em tempos de internacionalização. 2013. 445 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) — Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, SP, 2013. Disponível em: http://www.ufrgs.br/acervocelpebras/arquivos/textos-publicados/tese-anacecilia-bizon. Acesso em: 6 fev. 2018.

BRASIL. Ministério da Defesa. Comando da Aeronáutica. RICA 21-110: Regimento Interno do Esquadrão de Demonstração Aérea da Força Aérea Brasileira. 2014a.

BRASIL. Ministério da Defesa. Comando da Aeronáutica. RICA 21-44: Regulamento Interno do Esquadrão de Demonstração Aérea da Força Aérea Brasileira. 2014b.

BROWN, Penelope; LEVINSON, Stephen C. Politeness: some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. (Studies in Interactinal Socilinguistics, 4).

BRUBAKER, Rogers. Ethnicity without groups. Archives Européennes de Sociologie, Cambridge, GB. v. 43, n. 2, p. 163-189, 2002. Disponível em: https://bit.ly/36hoCxf. Acesso em: 6 fev. 2018.

CASTRO, Celso. A origem social dos militares: novos dados para uma antiga discussão. Novos Estudos, São Paulo, SP, n. 37, p. 225-231, nov. 1993.

CASTRO, Celso. Em campo com os militares. In: CASTRO, Celso; LEIRNER, Piero (org.). Antropologia dos militares: reflexões sobre pesquisas de campo. Rio de Janeiro, RJ: FGV, 2009. p. 13-30.

CASTRO, Celso. O espírito militar: um antropólogo na caserna. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 1990.

CAVALCANTI, Marilda do Couto. Um olhar metateórico e metametodológico em pesquisa em linguística aplicada: implicações éticas e políticas. In: LOPES, Luiz Paulo Moita (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo, SP: Parábola, 2006. Cap. 10, p. 233-252.

CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Tradução de Viviane Ribeiro. 2. ed. Bauru, SP: EDUSC, 2002.

GIL, Antônio Carlos. Estudo de caso. São Paulo: Atlas, 2009.

GOFFMAN, Erving. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face. Tradução de Fábio Rodrigues da Silva. Petrópolis: Vozes, 2011.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro, RJ: DP & A, 2006.

HALL, Stuart. The work of representation. In: HALL, Stuart (org.).
Representation: cultural representations and signifying practices. Londres: Thousand Oaks; New Deli: Sage: Open University, 1997. p. 2-73.

KHAN, Kamran. (ed.). The risks and gains of a single case study. In: MARTINJONES, Marilyn; MARTIN, Deirdre (ed.). Researching multilingualism: critical and ethnographic perspectives. New York: Routledge, 2017. p. 60-72.

LEIRNER, Piero. Etnografia com militares: fórmula, dosagem e posologia. In: CASTRO, Celso; LEIRNER, Piero (org.). Antropologia dos militares: reflexões sobre pesquisas de campo. Rio de Janeiro, RJ: FGV, 2009. p. 31-52.

MAHER, Terezinha de Jesus Machado. A educação do entorno para a interculturalidade e o plurilinguismo. In: KLEIMAN, Ângela Bustos Romero de; CAVALCANTI, Marilda do Couto (org.). Linguística Aplicada: faces e interfaces. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007. p. 255-270.

MAHER, Terezinha de Jesus Machado. Políticas linguísticas e políticas de identidade: currículo e representações de professores indígenas na Amazônia ocidental brasileira. Currículo sem Fronteiras, Pelotas, RS, v. 10, n. 1, p. 33-48, jan./jun. 2010. Disponível em: https://bit.ly/3t1qUKt. Acesso em: 5 fev. 2018.

OLIVEIRA, Eliézer Rizzo de. In: CASTRO, Celso; MARQUES, Adriana (org.). Pesquisando os militares brasileiros: experiências de cientistas sociais. Curitiba, PR: Prismas, 2016. p. 103-148.

SIGNORINI, Inês. A questão da língua legítima na sociedade democrática: um desafio para a linguística aplicada contemporânea. In: LOPES, Luiz Paulo daMoita (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo, SP: Parábola,
2006. p. 169-190.

SILVA, Ana Lígia Barbosa de Carvalho e. Análise de necessidades para a definição da proficiência em inglês dos pilotos da Esquadrilha da Fumaça. In: SCARAMUCCI, Matilde V. R.; TOSQUI-LUCKS, Patrícia; DAMIÃO, Silvia Matravolgyi (org.). Pesquisas sobre inglês aeronáutico no Brasil. Campinas: Pontes, 2018. p. 115-132.

SILVA, Ana Lígia Barbosa de Carvalho e. Uma análise de necessidades de uso da língua inglesa por oficiais aviadores do esquadrão de demonstração aérea da Força Aérea Brasileira. 2016. 278 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3qYmh2c. Acesso em: 22 jul. 2019.

SILVA, Cristina Rodrigues da. Explorando o "mundo do quartel". In: CASTRO, Celso; LEIRNER, Piero (org.). Antropologia dos militares: reflexões sobre pesquisas de campo. Rio de Janeiro, RJ: FGV, 2009. p. 107-127.

SILVA, Luiz Maurício de Andrade de. Equipes de alta performance. Air Space Power Journal em Português, Montgomery, v. 19, n. 3, p. 24-31, 3. trim. 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

SOARES, Samuel Alves. In: CASTRO, Celso; MARQUES, Adriana (org.). Pesquisando os militares brasileiros: experiências de cientistas sociais. Curitiba, PR: Prismas, 2016. p. 263-303.

TAKAHASHI, Emília. Cadetes pioneiras na AFA: algumas considerações sobre a pesquisa, o campo e a pesquisadora. In: CASTRO, Celso; LEIRNER, Piero (org.). Antropologia dos militares: reflexões sobre pesquisas de campo. Rio de Janeiro, RJ: FGV, 2009. p. 53-74.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. p. 7-72.

Published

2020-03-12

How to Cite

SILVA, A. L. B. de C. e. The construction of military identity in the narratives of pilots from ‘Esquadrilha da Fumaça’: revisiting an English language needs analysis. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 2, p. 5–24, 2020. DOI: 10.5433/1519-5392.2019v19n2p5. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/32578. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos