Challenges in understanding of texts in Spanish as a foreign language: knowledges and reflexions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2019v19n2p25

Keywords:

Reading comprehension, Difficulties, Spanish as a foreign language, Reading

Abstract

The act of reading is a language processing that occurs in a complex way and in different ways depending on the reader. In this perspective, the present study has as main objective to analyze the comprehension of texts in Spanish as a foreign language (SFL) with students from four public schools in the city of Aracaju, Sergipe. The theoretical assumptions of the work are based on Kleiman (1998), Solé (1998), Koch (2003), Alliende e Condemarín (2005), Marcuschi (2008), among others. Therefore, five reading workshops with different textual genres were used to evaluate literal and inferential comprehension; Verify reorganization, evaluation and critical reading; and to compare the difficulties encountered in understanding between genders. Barret's taxonomy was used as a reference for the analysis of reading activities, which enabled the description of factors that may interfere in this process, facilitating or hindering the work of the reader who presents difficulties in comprehension. With the data obtained, it was possible to verify that the theme dealt in the text, the genre, the language used, and the previous knowledge influence the reader process. However, these aspects have raised some questions about the limited understanding of some students who, because they are in high school, should demonstrate more ability in understanding the themes and genres that are beyond their experiences. Given this, it was recognized the importance of an extended and contextualized reading work in the school context, as this will contribute to the reader being able to travel in different communicative contexts more effectively.

Author Biography

Antônio Carlos Silva Júnior, Universidade Federal da Bahia

PhD student in Language and Culture at the Universidade Federal da Bahia (PPGLinC / UFBA). Teacher in the public network of the state of Sergipe.

References

ALLIENDE, Felipe; CONDEMARÍN, Mabel. A leitura, teoria, avaliação e desenvolvimento. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2005.

BAKHTIN, Mikail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio (OCEM): linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2006. v.1.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais do ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2000.

DIONISIO, Ângela Paiva. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, Acir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

FONTANA, B. Material autêntico e educação em língua estrangeira. Entrelinhas (UEL), São Leopoldo, RS, p. 10-13, 2003. Disponível em: https://bit.ly/2MszpxF. Acesso em: 9 out. 2014.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora & Autores Associados, 1991. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo, v. 4).

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, abr. 1995.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Guia de elaboração e revisão de itens. Brasília: INEP, 2010. v. 1

KLEIMAN, Ângela. O estatuto interdisciplinar da linguística aplicada: o traçado de um percurso, um rumo para o debate. In: SIGNORNI, Inês; CAVALCANTE, Marilda do Couto (org.). Linguística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1998. p. 51-77.

KLEIMAN, Ângela. Oficinas de leitura: teoria e prática. São Paulo: Pontes, 1998.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção de texto, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Oficina de linguística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/ aprendizagem de línguas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1996.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Editora Parábola, 2006.

PAES DE BARROS, Cláudia Graziano. Capacidades de leitura de textos multimodais. Polifonia, Cuiabá, n. 19, p. 161-186, 1. sem. 2009.

PINHEIRO, Clemilton Lopes. Processos referenciais em textos multimodais: aplicação ao ensino. Anais do SIELP, Uberlândia, MG, v. 2, n. 1, 2012. Disponível em: https://bit.ly/36ljBns. Acesso em: 25 ago. 2014.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Gêneros do discurso no círculo de Bakhtin: ferramentas para a análise transdisciplinar de enunciados em dispositivos e práticas didáticas. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS E GÊNEROS TEXTUAIS, 4., 2007, Tubarão, SC. Anais [...]. Tubarão, SC: UNISUL, 2007. p.1761-1775. CD-ROM.

SELVATICI, Vera Lucia Carvalho Grade. A análise textual de um texto multimodal. Pesquisas em Discurso Pedagógico [online], Rio Janeiro, 2007. Disponível em: https://bit.ly/2ND2Ld3. Acesso em: 25 ago. 2014.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto alegre: Artes médicas, 1998.

Published

2020-03-12

How to Cite

SILVA JÚNIOR, Antônio Carlos. Challenges in understanding of texts in Spanish as a foreign language: knowledges and reflexions. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 2, p. 25–62, 2020. DOI: 10.5433/1519-5392.2019v19n2p25. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29814. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos