Challenges of the textbook of Portuguese Language: teaching the usage of diminutive through texts.

Authors

  • Elizabeth da Silva Macena Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2017v17n1p7

Keywords:

Speech analysis, Textual genre, Subjectivity, Iconicity.

Abstract

This work analyzes how the Portuguese language textbook of the Teláris Project approved in the 2012 PNLD (National Textbook Program, in the Portuguese acronym) addresses the use of the diminutive in the volume of the 6th grade. The corpus of this work, therefore, consists in the texts and activities presented in two of the units of volume 1 of the textbook of the collection. Based on the works of Antunes (2007, 2012, 2014), Bagno (2013), Cunha and Cintra (2001) and Marcuschi (2010), we will assess issues such as how activities are contextualized, the importance given to grammar rules, or to the linguistic common uses and role of the text in proposals of activities concerning lexicon and language. It is concluded from the analysis that the use of the text as a starting point for the study of the language is well contemplated in the collection, however, some problems can be considered in what concerns to the approach of the linguistic varieties in the analyzed activities.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elizabeth da Silva Macena, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Master degree in the Professional Master's Program in Letters (Profletras - USP) Professor of Portuguese Language and English Language of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

References

ALI, Manuel Said. Gramática Histórica da Língua Portuguesa. 7. ed. Rio de Janeiro: Livraria Acadêmica, 1971.

ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola, 2007.

ANTUNES, Irandé. Território das palavras: estudo do léxico em sala de aula. São Paulo. Parábola, 2012.

ANTUNES, Irandé. Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples”. São Paulo: Parábola, 2014.

BAGNO, Marcos. Sete erros aos quatro ventos: a variação linguística no ensino de português. São Paulo: Parábola, 2013.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997, p. 277-327.

BANDEIRA. Pedro. A panela... In: BORGATTO, Ana Maria Trinconi; BERTIN, Terezinha Costa Hashimoto; MARCHEZI, Vera Lucia de Carvalho. Português - 6º ano. Projeto Teláris. São Paulo: Ática, 2012.

BATISTA; Antonio Augusto Gomes; ROJO, Rosane; ZÚÑIGA, Nora Cabrera. Produzindo livros didáticos em tempo de mudança (1999-2002). In: VAL, Maria da Graça Costa; MARCUSCHI, Beth (Orgs.). Livros didáticos de língua portuguesa: letramento, inclusão e cidadania. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2008. p. 47-72.

BORGATTO, Ana Maria Trinconi; BERTIN, Terezinha Costa Hashimoto; MARCHEZI, Vera Lucia de Carvalho. Português - 6º ano. Projeto Teláris. São Paulo: Ática, 2012a.

BORGATTO, Ana Maria Trinconi; BERTIN, Terezinha Costa Hashimoto; MARCHEZI, Vera Lucia de Carvalho. Português - 6º ano. Projeto Teláris. Manual do Professor - São Paulo: Ática, 2012b.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.

BUNZEN, Clécio; ROJO, Roxane. Livro didático de língua portuguesa como gênero do discurso: autoria e estilo. In: VAL, Maria da Graça Costa; MARCUSCHI, Beth (Orgs.). Livros didáticos de língua portuguesa: letramento, inclusão e cidadania. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2008. p. 73-117.

COUTINHO, Ismael de Lima. Pontos de Gramática histórica. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1982.

CUNHA, Celso; CINTRA, Lindley. Nova Gramática do Português Contemporâneo. 3.ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZZERA, Maria Auxiliadora. (Orgs). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola, 2010.

MARTINS, Georgina. A menina e as balas. In: BORGATTO, Ana Maria Trinconi; BERTIN, Terezinha Costa Hashimoto; MARCHEZI, Vera Lucia de Carvalho. Português - 6º ano. Projeto Teláris. São Paulo: Ática, 2012.

MENDES, Ronald Beline. Diminutivos como marcadores de sexo/gênero. Revista Linguística/Revista do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, jun. 2012.

ORTHOF, Sylvia. O bisavô e a dentadura. In: BORGATTO, Ana Maria Trinconi; BERTIN, Terezinha Costa Hashimoto; MARCHEZI, Vera Lucia de Carvalho. Português - 6º ano. Projeto Teláris. São Paulo: Ática, 2012.

SANDMANN, José Antônio. Formação de palavras no português brasileiro contemporâneo. Curitiba: Scientia et labor: Ícone, 1988.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2017-12-29

How to Cite

MACENA, E. da S. Challenges of the textbook of Portuguese Language: teaching the usage of diminutive through texts. Entretextos, Londrina, v. 17, n. 1, p. 7–35, 2017. DOI: 10.5433/1519-5392.2017v17n1p7. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29123. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos