Critical reading of multimodal text in English: a didactic proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2017v17n1p265

Keywords:

Critical Literacy, Multiliteracies, Didactic proposal

Abstract

Set in the area of Applied Linguistics, in the field of foreign language teaching and learning, with focus on multiliteracies, this paper's objective is to present a didactic proposal of reading in foreign language based on concepts of multiliteracies and critical literacy. The proposal presented uses a film scene, considered as multimodal text, to develop activities that enable reflection about issues of prejudice, pictured in a society different from the one the students live in. With this didactic proposal, we aim at developing an English teaching activity which comprehends languages used in multimodal texts, as critical reflection about a theme that must be discussed in class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Kracker Francescon, Universidade Estadual de Londrina

PhD student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina

Déborah Caroline Cardoso Pereira Rorato, Universidade Estadual de Londrina

PhD student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina

References

CAZDEN, C. et al. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996.

CRASH. Direção: Paul Haggis. Produção: Paul Haggis e Don Cheadle. Lions Gate Films, 2004. 113 min.

DIONÍSO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARKOVSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola editorial, 2011. p. 137-152.

EL KADRI, M. S. Developing professional skills: English and technology. In: RIOS-REGISTRO, E. S. et al. (Org.). Connecting ide@s: tools for teaching English in a contemporary society. Londrina, UEL, 2011. p. 15-35.

FIGUEIREDO, D. C. Critical discourse analysis: towards a new perspective of EFL reading. Ilha do Desterro, Florianópolis, n. 38, p. 139-154, jan./jun. 2000.

FREIRE, P. Educação como prática libertadora. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo leitura da palavra. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

GEE, J. P. Postmodernism and literacies. In: LANKSHEAR, C.; MCLAREN; P. L. (Eds.). Critical Literacy: politics, praxis, and the postmodern. Albany: State University of New York Press, 1993. p. 271-295.

GIROUX, H. Literacy and the politics of difference. In: LANKSHEAR, C.; MCLAREN, P. L. (Eds.). Critical Literacy: politics, praxis, and the postmodern. Albany: State University of New York Press, 1993. p. 367-377.

HALLIDAY, M. Context of Situation. In: HALLIDAY, M.; HASSAN, R. Language, context and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989. p. 3-14.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. London, New York: Routledge, 2006.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London, New York: Routledge, 2010.

LOPES, J. G. Protótipo de material didático digital interativo para ensino de língua portuguesa. EmRede, revista de educação a distância, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 92-108, 2014.

NASCIMENTO, R. G.; BEZERRA, A. S; HEBERLE, V. M. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.14, n.2, p. 529- 552, jul./dez. 2011.

OLIVEIRA, D. M. Gêneros multimodais e multiletramentos: novas práticas de leitura na sala de aula. In: FÓRUM IDENTIDADES E ALTERIDADES, 6., CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO E DIVERSIDADE, 2., 2013. Anais … Itabaiana/SE, 2013. p. 1-8.

PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics: a critical introduction. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.

PRENSKY, M. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. On the Horizon, NCB University Press, 2001.
Disponível em: http://www.colegiongeracao.com.br/. Acesso em: 10 set. 2016.

PRENSKY, M. O papel da tecnologia no ensino e na sala de aula. Conjectura, Caxias do Sul, v. 15, n. 2, p. 201-204, maio/ago. 2010.

REIS, S. Valorização do professor? Uma leitura resistente de um texto unidirecional. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.13, n.2, p.495-523, jul./dez, 2010.

RIBEIRO, A. E. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, Brasília, v.8, n.1, p. 15-38, jan./jun, 2009.

ROJO, R. H. R. Pedagogia dos multiletramentos, diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.

ROJO, R.H.R.; MOITA LOPES, L. P. da. Linguagens, códigos e suas tecnologias. In: BRASIL. MEC (Org.). Orientações Curriculares do Ensino Médio. Brasília, 2004. p. 14-59.

WALLACE, C. Critical literacy awareness in the EFL classroom. In: FAIRCLOUGH, N. Critical Language Awareness. London: Longman, 1992. p. 59-92.

Published

2017-12-29

How to Cite

FRANCESCON, Paula Kracker; RORATO, Déborah Caroline Cardoso Pereira. Critical reading of multimodal text in English: a didactic proposal. Entretextos, Londrina, v. 17, n. 1, p. 265–280, 2017. DOI: 10.5433/1519-5392.2017v17n1p265. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/27213. Acesso em: 30 jan. 2025.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)