Problematizations about gender of discourse in nonfiction comics

Authors

  • Mayara Barbosa Tavares Universidade Federal de Goiás - UFG.

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n1p205

Keywords:

Comics, Nonfiction, Gender discourse

Abstract

This research aims to analysis and questioning of gender discourse in nonfiction comics entitled O incrível mensalão, of Angeli, conveyed in the newspaper Folha de São Paulo, in 2012. The theoretical foundation is bound to works of Bakhtin (2003, 2006) and the notion of gender discourse and others. For the theory of comics, Eisner's works are used (2001, 2005), focusing on the concepts of sequential art and graphic narrative; and Ramos (2009a, 2009b), with contributions about the language of comics. It is noticeable the use of speech story genre in comics to the approach of nonfiction topics, such as the case of the mensalão. Features that support the use of history in nonfiction comics are the use the verbal and non-verbal language and the relationship between centripetal and centrifugal forces of the genre and the growing acceptance of gender in today's society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayara Barbosa Tavares, Universidade Federal de Goiás - UFG.

Doctor's degree student - Letters and Linguistics at UFG.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

CARVALHO, Mario Cesar. O incrível mensalão: a história do super-escândalo que abalou o mundo político e fez tremer o governo Lula. Folha de São Paulo, São Paulo, 19 ago. 2012. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/. Acesso em: 26 ago. 2012.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra R. Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

DUFFY, Brendan. Análise de evidências documentais. In: BELL, Judith (Org.). Projeto de pesquisa: guia para pesquisadores iniciantes em educação, saúde e ciências sociais. Tradução de Magda F. Lopes. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 107-117.

EISNER, Will. Narrativas gráficas. Tradução de Leonardo Luigi Del Manto. São Paulo: Devir, 2005.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FAÏTA, Daniel. A noção de “gênero discursivo” em Bakhtin: uma mudança de paradigma. In: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. 2. ed. Campinas: Unicamp, 2005. p. 149-168.

FERNANDES, Cristiana de Almeida. Mauricio de Sousa: construção de personagens de ficção x construção de personagens de não-ficção. Revista Práxis, Volta Redonda, ano 2, n. 4, p. 41-44, ago. 2010. Disponível em: http://www.foa.org.br/praxis/numeros/04/41.pdf. Acesso em: 27 out. 2012.

FIORIN, José Luiz. Categorias de análise em Bakhtin. In: PAULA, Luciane; STAFUZZA, Grenissa (Org.). Círculo de Bakhtin: diálogos (in) possíveis. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 33-48.

KOCH, Ingedore G. Villaça. Desvendando os segredos do texto. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009. LOPES, Emília Mendes. O discurso ficcional: uma tentativa de definição. 2000. 134 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Belo Horizonte Faculdade de Letras da UFMG, 2000.

PIRES, Maria da Conceição Francisca. Cultura e política nos quadrinhos de Henfil. História, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 94-114, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/his/v25n2/04.pdf. Acesso em: 28 ago. 2012.

RAMA, Aangela; VERGUEIRO, Waldomiro (Org.) Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2008. RAMOS, P. Tiras, gênero e hipergênero: como os três conceitos se processam nas histórias em quadrinhos?In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DE GÊNEROS TEXTUAIS, 6., 2011, Santa Maria. Anais... Santa Maria, 2011. Disponível em: http://www.cchla.ufrn.brvisiget/. Acesso em: 22 mar. 2012.

RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009a.

RAMOS, Paulo. Histórias em quadrinhos: gênero ou hipergênero. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 38, n. 3, p. 355-367, set./dez. 2009b. Disponível em: http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/volumes/38/EL_V38N3_28.pdf. Acesso em: 5 set. 2010.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de linguística geral. Tradução de A. Chelini, J. P. Paes e I. Blikstein. São Paulo: Cultrix, 1977.

VERGUEIRO, Waldomiro. Prefácio. In: SANTOS NETO, Elydio; SILVA, Marta Rregina Paulo (Org.). Histórias em quadrinhos & educação: formação e prática docente. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2011. p. 7-9.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.

VIANA, Nildo. Quadrinhos e política. 2011. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/viana-nildo-quadradinhos-e-politica.pdf. Acesso em: 28 ago.2012.

Published

2016-11-30

How to Cite

TAVARES, Mayara Barbosa. Problematizations about gender of discourse in nonfiction comics. Entretextos, Londrina, v. 16, n. 1, p. 205–223, 2016. DOI: 10.5433/1519-5392.2016v16n1p205. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/21473. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.