The discursive spaces occupied by student and professor as subjects and their relation with the school: a case of divergence(s) and echo(s)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2015v15n1p85

Keywords:

Subject, French Discourse Analysis, Bakthtinian studies, Schooling discourse, Indiciary paradigm

Abstract

The objective of this work is to investigate the question of discourse in schools, relying on theories of Discourse Analysis and on Bakhtinian studies, which present divergent conceptions of subject, as well as on the indiciary paradigm methodology. The object of study is the field diary of a student teacher of Brazilian Literature who developed his trainment in a public school in Bagé (RS). The results point both to the presence of non-subjectivity and active subjectivation in the discourses analyzed. We thus recognize that contradiction is constitutive of the focused discourse, that is, teachers and students position themselves in both discursive spaces, sometimes echoing the institutional discourse, sometimes challenging it

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathan Bastos de Souza, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Graduation in progress in Licenciatura in Letras by the Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA).

Clara Dornelles, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

PhD in Applied Linguistics at the  Universidade Estadual de Campinas. Professor in the Literature course at the Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA).

References

BAKHTIN, Mikhail M. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2009.

BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BRITTO, L.P.L. Em terra de surdos mudos (um estudo sobre as condições de produção de textos escolares). In: GERALDI, J.W. (Org.). O texto em sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GINZBURG, Carlos. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlos. Mitos, emblemas, sinais, morfologia e história. São Paulo: Companhia das letras, 1989.

GUIMARÃES, A. M. M.; DREY, R. F.; CARNIN, A. Parece difícil e é mesmo: a dificuldade de falar sobre o trabalho docente em sala de aula. In: GUIMARÃES, A. M. M.; CORRÊA, M. C. (Org.). Formação continuada de professores de língua portuguesa: desafios e possibilidades. Santa Maria: PPGL Editores, 2012. p. 155-186.

ILARI, Rodolfo. O estruturalismo linguístico: alguns caminhos. In. MUSSALIN, F & BENTES, A.C. (Org.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez, 2007.

LIMA E GOMES, Icléia Rodrigues de. Prazer de professor e prazer dos alunos: harmonias, conflitos entre a aula e a festa. In. COX, Maria Inês; ASSISPETERSON, Ana Antônia. (Org.). Cenas de sala de aula. Campinas: Mercado das letras, 2001. p. 227-270.

MIOTELLO, Valdemir. Discurso da ética e a ética do discurso. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2013.

POSSENTI, Sirio. Teoria do Discurso: um caso de múltiplas rupturas. In. MUSSALIN, Fernanda; BENTES, Anna Christina. (Org.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2009a.

POSSENTI, Sirio. Dez observações sobre a questão do sujeito. In: POSSENTI, Sirio. Questões para analistas do discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2009b.

QUEVEDO, M.Q. Do gesto a(à) gestão dos sentidos: um exercício de análise da imagem com base na Análise de Discurso. 2012. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas.

RAMPTON, B. Language in late modernity: interaction in a urban school. Cambridge: Cambridge Press, 2006.

Published

2015-12-04

How to Cite

SOUZA, Nathan Bastos de; DORNELLES, Clara. The discursive spaces occupied by student and professor as subjects and their relation with the school: a case of divergence(s) and echo(s). Entretextos, Londrina, v. 15, n. 1, p. 85–104, 2015. DOI: 10.5433/1519-5392.2015v15n1p85. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/20322. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos