Hybridization and the effects of meaning in advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n1p206

Keywords:

Hybridization, Persuasion, Advertising

Abstract

Advertising uses, explicitly or implicitly, various discourses that aim to enhance and rationalize consumption and, in this universe, persuasion is an essential element to be analyzed because it is considered the basic purpose of the genre ad. It is built on the combination of linguistic resources and exploring representations legitimized by society. Lara (2007) claims to be advertising one of the areas that most checks for the presence of hybrid texts, seeking to create meaning effects of innovation, surprise, humor, transform advertisement in another genre, using mainly the alteration of the way, since the first function (e.g., to convince the other to consume a product or to use a certain service) tends to remain - and be recognized by the enunciatee. Thus, this paper seeks, through advertising, to identify how the hybridization contributed to the argumentativity of the text.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cecília Contani Baraldo, Universidade Estadual de Londrina

Master's student in Language Studies at the Universidade Estadual de Londrina.

Lolyane Cristina Guerreiro de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

PhD in Language Studies from the Universidade Estadual de Londrina. Professor at the Universidade Estadual de Londrina.

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de Estado. Trad. Walter José Evangelista e Maria Laura Viveiros de Castro. 8. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2001.

ANDRADE, Maria Margarida de; MEDEIROS, João Bosco. Comunicação em língua portuguesa: para os cursos de jornalismo, propaganda e letras. São Paulo: Atlas, 2000.

BAKHTIN, Mikhail Volochinov. Marxismo e filosofia da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara F. Vieira. São Paulo: Hucitec, 2003.

BAUMGÄRTNER, Carmem Terezinha; COSTA-HÜBES, Terezinha da. Revisitando alguns conceitos teóricos. In: BAUMGÄRTNER, Carmem Teresinha; HÜBES, Terezinha da Conceição Costa (Org.). AMOP – Associação dos Municípios do Oeste do Paraná. Seqüência didática: uma proposta de ensino da Língua Portuguesa para as séries iniciais. Cascavel: Assoeste, 2007. Caderno 02.

BONINI, Adair. Os gêneros do jornal: o que aponta a literatura da área de comunicação no Brasil? Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 4, n. 1, p. 205- 231, jul./dez. 2003.

CARVALHO, Nelly de. Publicidade: a linguagem da sedução. 3 ed. São Paulo: Ática, 2010.

CHERUBIM, Sebastião. Dicionário de figuras de linguagem. São Paulo: Pioneira, 1989.

COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

DUCROT, Oswald. Provar e dizer: linguagem e lógica. Trad. Maria Aparecida Barbosa, Maria de Fátima Gonçalves Moreira e Cidmar Teodoro Pais. São Paulo: Global Universitária, 1981.

DUCROT, Oswald. Argumentação e ‘topoi’ argumentativos. In: GUIMARÃES, Eduardo (Org.). História e sentido na linguagem. Trad. Eduardo Guimarães Campinas, SP: Pontes, 1989.

FLORES, Valdir do Nascimento; BARBISAN, Leci Borges; FINATTO, Maria José Bocorny; TEIXEIRA, Marlene (Org.). Dicionário de linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2009.

KOCH, Ingedore Villaça. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

KOCH, Ingedore Villaça ;BENTES, Anna Christina; CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2007.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual.São Paulo: Contexto, 2009.

LAGE, Nilson. A reportagem: teoria e técnica de entrevista e pesquisa jornalística. 6 ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.

LARA, Gláucia Muniz Proença. Transgressão de gêneros em textos de publicidade e propaganda no Brasil. Stockholm review of latin american studies, n. 2, nov. 2007.

MANUAL DE REDAÇÃO E ESTILO . O Estado de S. Paulo. Martins, Eduardo (Org.) 3. ed. São Paulo: O Estado de São Paulo, 1997.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. 2 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (Org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

MUCCHIELLI, Roger. A psicologia da publicidade e da propaganda. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.

MÜLLER, Jürgen E. Intermidialidade revisitada: algumas reflexões sobre os princípios básicos desse conceito. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; VIEIRA, André Soares (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea 2. Belo Horizonte: Roma Editora: FALE/UFMG, 2012.

NAVARRO, Pedro; BONÁCIO, Daiany. Biopolítica e ressignificação da masculinidade na mídia. In: POSSENTI, Sírio; PASSETTI, Maria Célia (Org.). Estudos do texto e do discurso: política e mídia. Maringá: Eduem, 2010.

TELES, Antonio Xavier. Psicologia moderna. 21. ed. São Paulo: Ática, 1982.

VERTERGAARD, Torben; SHRØDER, Kim. A linguagem da propaganda. Trad. João Alves dos Santos e Gilson César Cardoso de Souza. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VILELA, Mário; KOCH, Ingedore. Gramática da língua portuguesa. Coimbra: Almedina, 2001.

Published

2014-10-23

How to Cite

BARALDO, Cecília Contani; OLIVEIRA, Lolyane Cristina Guerreiro de. Hybridization and the effects of meaning in advertising. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 1, p. 206–217, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2014v14n1p206. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/20102. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.