Multimodal an analysis of site Portal do Professor
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2015v15n1p195Keywords:
Análise Multimodal, MultiletramentosAbstract
Considering the websites as a hybrid space, the objective is to present a multimodal analysis of the institutional site of Professor Portal (MEC), discussing the influence of the choices of your developer for the construction of meaning. It is theorized from the perspective of multiliteracies, the design, multimodality and hipermodalidade concepts to observe the culture of the developer, using multimodal analysis for categories of websites (PAUWELS, 2012) and categories of Lemke (2002): presentational, orientational, and organizational. Finally, it indicates that, through the choices of the site's features, administrators could give more autonomy to the teacheruser appropriating and reframing content and texts to establish greater interaction and broaden their pedagogical proposals.Downloads
References
BUZATO. Marcelo El Khouri. Letramentos multimodais críticos: contornos e possibilidades. Revista CROP, v. 12, p. 108-144, 2007.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 1997. p. 283-350.
CASTELLS, Manuel. Internet e sociedade em rede. In: MORAES, D. (org). Por uma outra comunicação: Mídia, mundialização cultural e poder. Rio de Janeiro: Editora Record, 2003. p. 253-287.
JEWITT, Carey. Multimodal Discourses Across the Curriculum, Encyclopedia of Language and Education. Discourse and Education, v. 3, p. 357-367, 2008.
KNOBEL, Michele.; LANKSHEAR, Colin. A New Literacies Sampler. New York: Peter Lang, 2007.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 2nd ed. London: Routledge. 2006.
LEMKE, Jay L. Travels in hypermodality. Visual communication, v. 1, n. 3, p. 299-325, 2002.
NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, Cambridge, MA, v.66, n.1, p.60-92, 1996. Disponível em: http://wwwstatic.kern.org/filer/blogWrite44ManilaWebsite/paul/articles/A_Ped. Acesso em: 11/02/2011.
O‟HALLORAN, Kay. L. Multimodal Discourse Analysis. In: HYLAND, K.; PALTRIDGE, B. (ed.). Companion to Discourse. London and New York: Continuum, 2011.
PAUWELS. Luc. A Multimodal Framework for Analyzing Websites as Cultural Expressions. Journal of Computer-Mediated Communication, n.17, p. 247–265, 2012. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.2012.01572.x/pdf. Acesso em: 09 mar. 2012.
PINHEIRO, Petrilson Alan. Multimodalidade e Construção de Sentidos no Meio Digital. Disciplina. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas/IEL; Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, 2013. (Anotações de aula, durante explanação do Prof. Dr. Petrilson Pinheiro).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.