Foreign language in elementary education: an experience working with textual genre

Authors

  • Juliana Orsini da Silva Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n1p43

Keywords:

Textual Genre, Didactic Sequence, English language teaching

Abstract

This article aims to describe the application of a didactic sequence with gender in a classroom of 8th grade, as well as bringing the results that were observed during the performance of work and a comparison between the proposed teaching approach based on gender and SD and the approach provided by the school book that brings the genre. The theoretical assumptions underlying the research are the sociodiscursive interactionism. We realized that working with text genres present itself as a significant alternative to the teaching/ learning of English with the development and implementation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Juliana Orsini da Silva, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Estudos da Linguagem – UEL.  Professora de Língua Inglesa no Ensino Superior

References

ARNOLD, S.B.T. Produção escrita, pluralidade cultural: língua estrangeira no ensino fundamental. In: Centro de referência virtual do professor –SEE-MG, 2005. Disponível http://crv.educacao.mg.gov.br/sistema_crv/documentos/op/ef/linguaestrangeir a/2010-08/op-ef-le-36.pdf. Acesso junho/2011.

AZEVEDO, I.M; CORDEIRO, G.S. O interacionismo sociodiscursivo: como trabalhar com sequências didáticas e analisar as produções dos alunos de narrativas de aventuras de viagem. In: CALIDOSCÓPIO. Vol. 2, n.2, jul/dez 2004. BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. In: MACHADO, A. R.; MATÊNCIO, M. (Org.). Trad. A. R. Machado et. al. Campinas: Mercado de Letras, 2006.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Trad. A. R. Machado & P. Cunha. São Paulo: EDUC, 2003.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LIBERALLI, F. C. As linguagens da reflexão. In: MAGALHÃES, M. C. M. (Org). A formação do professor como um profissional reflexivo. São Paulo: EDUC, 2005. (Coleção Faces da Linguística Aplicada)

PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da rede pública de Educação Básica do Estado do Paraná. Curitiba, 2006.

RODRIGUES, R.H. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem. In: MEURER, J.L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 152-183.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

SZUNDY, P.T.C.; CRISTOVÃO, V.L.L. Projetos de formação pré-serviço do professor de língua inglesa: sequências didáticas como instrumento no ensinoaprendizagem. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.8, n.1, 2008.

Published

2014-10-23

How to Cite

ORSINI DA SILVA, J. Foreign language in elementary education: an experience working with textual genre. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 1, p. 43–61, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2014v14n1p43. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/15981. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos