The interactionist approach in architecture of project in the Third Sector: Challenges and prospects of the field linguist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n2p70

Keywords:

Retextualization practices, Literacy technologies, Sociointeractional approach, Intersectoral spheres, Discourse genre.

Abstract

This article aims at presenting retextualization practices of a project developed in the metropolitan area of Sao Paulo on three-partaking basis: a community leader, her interlocutors, originally distant from the prestige language cultivated in intersectoral spheres, and an applied linguist. The analysis of these practices, regarded as literacy technologies, focuses on the neglected plurilinguistic at the architecture of the community project discourse genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janaina Behling, Universidade de Campinas - Unicamp

Master in Applied Linguistics from the Universidade de Campinas - Unicamp

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso (1952-53). In: Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Cultrix, 1999.

BEHLING, Janaina. Construindo a identidade do gerente de letramentos. 2011. (mimeo)

BEHLING, Janaina ; Siqueira, Regina; Ramos, Viviane ; CHU, L. . A Educação pela pedra : alguns olhares sobre a arte e a educação no letramento de jovens e adultos. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 19, p. 87-99, 2009.

BEHLING, Janaina . A formação universitária do pesquisador brasileiro: inovações e contradições. In: BRASA - BRASILIAN STUDIES ASSOCIATION, 8., 2006, Nashville, Tennessee. Anais... Nashville: BRASA, 2006. v. 3.

CHAUÍ, Marilena. Brasil. Mito fundador e sociedade autoritária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000.

COLEHO, Simone C.T. Terceiro setor. Um estudo comparado entre Brasil e Estados Unidos. São Paulo: Senac, 2005.

GEE, Jonh.P. New people in new worlds. Networks, the capitalism and school. In: COPE, B. & KALANSTIZS, M. (org.). Multililiteracies. literacy learning and the design of social futures. London: Routledge. 2000.

GOLDSTEIN, Ilana. Responsabilidade social. Das grandes corporações ao terceiro setor. São Paulo: Ática, 2007.

GOODY. Jack. The domestication of the savage mind. Cambridge: Cambridge University, 1977.

KLEIMAN, Ângela B. O processo de aculturação pela escrita: ensino da forma ou aprendizagem da função? In: KLEIMAN, A.B.; SIGNORINI, I. (org.) O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 223- 243.

MARCUSCHI, Luiz. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.

MOITA LOPES, L.P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: investigando o campo como linguista aplicado. In: Por uma linguística aplicada indisciplinar. In: MOITA LOPES, L.P. (org.). São Paulo: Parábola, 2006. p. 13- 42.

PONZIO, Augusto.; CALEFATO, Patricia. PETRILLI, Susan. Fundamentos de filosofia da linguagem. São Paulo: Vozes, 2007.

RANCIÉRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

ROJO,R. Fazer linguística aplicada em perspectiva sócio histórica: privação sofrida e leveza de pensamento. In: MOITA LOPES, L.P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 253-277.

SCRIBNER, S.; COLE, M. The psychology of literacy. Cambridge: Harvard University, 1981. 212 p.

SILVA, Ana .L.P. Utilizando o planejamento como ferramenta de aprendizagem. São Paulo: Global, 2003.

SIGNORINI, Inês (org.) Investigando a relação oral/escrito e as teorias do letramento. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2001

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

STREET, Brian. Literacy in theory an practice. Cambrigde: Cambridge University Press, 1989.

VOLTOLINI, Ricardo (org.) Terceiro setor: planejamento e gestão. São Paulo: Senac, 2003.

Published

2014-01-30

How to Cite

BEHLING, Janaina. The interactionist approach in architecture of project in the Third Sector: Challenges and prospects of the field linguist. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 2, p. 70–86, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n2p70. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/15510. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.