The decoding of non-literal meanings of the text: an analysis of lyrics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2015v15n1p23

Keywords:

Assumptions, Lyrics, Analysis, Implicits

Abstract

This article is the result of the analysis of the implicits in the lyrics of songs "My world is mud" and "My soul (the peace that I do not want)," both from the band "The Rappa." The study aimed to identify the assumptions and implied explored in texts, and for this we used an analysis model presented by Zandwais (1990), by which it was found that the lyrics are rich in information and implied that these strategies are importants to say what can not be said explicitly. Besides the mentioned author, Kleiman (2004), Smith (2003), Martins (2003) among others, contributed to the theoretical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Escandiel de Souza, Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ - RS

PhD in Language Studies / Applied Linguistics by UFRGS. Professor at the University of Cruz Alta - UNICRUZ.

Ana Paula Gomes Coimbra, Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ - RS

Graduated in Portuguese / English Letters (UNICRUZ). Professor at the State Public School System, Member of the Linguistic Studies Group (GEL / UNICRUZ)

References

CRUZEIRO, I.; DOMINGUES, J.; FERREIRA, J. S.S.; KRAUSS, D.; MENON, A. D. C. MORAIS, .S. F.; OLIVEIRA, A.. As Informações Implícitas: pressuposto e subentendido. Disponível em: http://guriadecwb.blogspot.com.br/2010/09/as-informacoes-implicitaspressuposto-e.html. Acesso em 29/09/2012

DUCROT, O. Princípios de semântica linguística: dizer e não dizer. São Paulo: Cultrix, 1977.

FRANÇA J. M. Os implícitos no ensino da leitura: pressupostos e subentendidos. Interdisciplinar. v.16, p. 61-75. Jul-dez de 2012

KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes, 2004.

LOPES, D. M. P.; ROSOLEN, K. F. R.; MORELLI, S. M. D. O hábito e o prazer na leitura: uma fonte de conhecimentos. Revista Akrópolis, Umuarama, v.12, nº.3, p.151. jul./set., 2004

MARTINS, M. H. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense . 2003.

SILVA, E. T. Criticidade e leitura. Ensaios. São Paulo/ Campinas: Mercado das Letras. 2008.

SMITH, F. Compreendendo a leitura:uma análise psicolingüistica da leitura e do aprender a ler. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUZA, A. E. Cartas de mala-direta: uma proposta de oficina de leitura via pesquisa-ação. Cruz Alta. UNICRUZ, 2002.

SOUZA, A. E.; PASINATTO, R.; WAYHS, M. O. O ato de pressupor e subentender: Considerações sobre aspectos semânticos na leitura e compreensão dos sentidos do texto. Disponível em: http://www.letras.ufscar.br/linguasagem/edicao17/art_souzaetal.php Acesso em 25/10/2012.

ZANDWAIS, A. Estratégias de leitura: como decodificar sentidos não-literais na linguagem verbal. Porto Alegre. Sagra, 1990.

Published

2015-12-04

How to Cite

SOUZA, Antonio Escandiel de; COIMBRA, Ana Paula Gomes. The decoding of non-literal meanings of the text: an analysis of lyrics. Entretextos, Londrina, v. 15, n. 1, p. 23–49, 2015. DOI: 10.5433/1519-5392.2015v15n1p23. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/15346. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos