Teaching Spanish and social issue of consumption: some reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n1p119

Keywords:

Teaching Spanish, Contemporary consumption, Citizenship education

Abstract

This article has two main objectives. The first is to discuss the importance of the approach to the social issue of consumption (BRASIL, 1998b) in the classroom of Spanish as a foreign language, addressing citizenship education. The second is to rethink the role of teaching Spanish in the second segment of Elementary Education , from the placements of students (RAJAGOPALAN, 2003) . For that, I prepared a questionnaire (CORTEZ , 2003) in order to be applied to the students of the 9th grade at a public school in the state of Rio de Janeiro . The questions have as a guideline the following topics: the importance of teaching Spanish; communication skills that can guide the teaching and the presence of classes that pervade the theme of contemporary consumption. I noticed that many students are interested in the discussion of topics related to consumption, to be an inherent problem in their lives . Moreover , the preference of the students for learning different communication skills , focusing not only on reading and questioning the social issue of consumption may contribute to the following perspective : fostering a redefinition of the pedagogical practices of teachers from building more reflective classes and critical understanding and anchored in oral and written production ( BRASIL, 1998c).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Valdiney da Costa Lobo, Secretaria Municipal de Educação de Duque de Caxias; Faculdades Integradas Simonsen

Master in Language Studies at Universidade Federal Fluminense. Professor at the Municipal Education Department of Duque de Caxias and at the Simonsen Integrated Faculties.

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. 2. ed. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1997.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008

BERDUG, Óscar. El español como recurso económico. Anatomía de un nuevo sector. II Congreso Internacional de la Lengua Española. Valladolid 2001. Disponível em http://congresosdelalengua.es/valladolid/ponencias/activo_del_espanol/1_la_in dustria_del_espanol/berdugo_o.htm. Acesso em 10 mar. 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998a.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: tema transversal “Trabalho e Consumo”. Brasília: MEC/SEF, 1998b, p. 337-406.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998c.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.

CORTEZ, Cleide Diniz. Estudar...Aprender...Ensinar...Mudar...Transformar-se: um processo contínuo. In: BARBARA, L.; ROCHA, R. C. G. (Orgs.) Reflexão e ações no ensino-aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p 221-234.

FREITAS, Luciana Maria Almeida. Da fábrica à sala de aula: vozes e práticas tayloristas no trabalho do professor de espanhol em cursos de línguas. 359 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2010.

LAGARES, Xoán Carlos. A ideologia do panhispanismo e o ensino do espanhol no Brasil. Revista Digital de Políticas Linguísticas, v. 2, p. 85-110, 2010.

LOBO, Valdiney da Costa. A (re)construção da identidade do adolescente consumidor na aula de espanhol a partir de atividades de leitura: uma pesquisa-ação com quadrinhos do Gaturro. 2012. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2012.

MOITA LOPES, Luis Paulo da. A nova ordem mundial, os Parâmetros Curriculares Nacionais e o ensino de inglês no Brasil: a base intelectual para uma ação política. In: BARBARA, L.; ROCHA, R. C. G. (Org.) Reflexão e ações no ensino-aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 2003.

MOITA LOPES, Luis Paulo da. Oficina de linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. O ensino de línguas estrangeiras como uma questão política. In: MOTA, K; SCHEYERL (Orgs.) Espaços Linguísticos: resistências e expansões. Salvador: EDUFBA, 2006, p. 15-23.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Vencer barreiras e emergir das adversidades com pleno êxito, sempre com o pé no chão. In: LIMA, D. (Org.) Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011, p. 55-66.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2014-10-23

How to Cite

LOBO, V. da C. Teaching Spanish and social issue of consumption: some reflections. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 1, p. 119–137, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2014v14n1p119. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/15231. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Artigos