Development of reading skills in High School: the educational activities of the Caderno do Aluno

Authors

  • Orlando de Paula Universidade de Taubaté-UNITAU
  • Rita Roberta Marioto Universidade de Taubaté - UNITAU
  • Maria Aparecida Garcia Lopes-Rossi Universidade de Taubaté - UNITAU

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2015v15n1p124

Keywords:

Ensino de Língua Portuguesa, Habilidades de leitura, Saresp, Ensino Médio, Gêneros discursivos.

Abstract

The objective of this study is to present a reflexive analysis on the activities to the development of reading skills of Caderno do Aluno- Portuguese Language, distributed by the Secretariat of Education of the State of Sao Paulo for high school students. This study is justified given the results presented by high school students on reading, as the report SARESP 2010.This is a bibliographic and descriptive research, which has as its object of analysis 24 reading activities proposed in the Caderno do Aluno- Portuguese Language of high school students. This work is founded on the bakhtinian concept of discoursive genre and the sociocognitive concept of reading. For its implementation, were selected Relatório Pedagógico Saresp 2010 three reading abilities of the appropriate level that obtained lower percentage of correct answers. Then, were observed the exercises and activities that develop such skills in the Caderno do Aluno from specific criteria. The study concluded that, as regards the discursive genres, activities operate in a way to enhance their diversity; as regard the activities related to reading skills, there was a need to review of exercises and articulation of content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Orlando de Paula, Universidade de Taubaté-UNITAU

PhD in Letters at the University of São Paulo-USP. Professor at the Basic Humanities Institute and Universidade de Taubaté -UNITAU.

Rita Roberta Marioto, Universidade de Taubaté - UNITAU

Master in the Postgraduate Program in Applied Linguistics / UNITAU.

Maria Aparecida Garcia Lopes-Rossi, Universidade de Taubaté - UNITAU

PhD Professor of the Literature course at the Universidade de Taubaté - UNITAU.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC, SEMTEC, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, SEMTEC, 2002. 244p.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização: Roxane Rojo e Glais Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. A leitura de gêneros discursivos nas aulas de língua portuguesa da perspectiva sociocognitiva. Taubaté: Universidade de Taubaté, 2011. (Não Publicado).

KOCH, Ingedore Villaça. A construção sociocognitiva da referência. In: MIRANDA, Neusa Salim.; NAME, Maria Cristina (Org.). Linguística e cognição. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005. p. 95-107.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

RODRIGUES, Rosângela Hammes. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: a abordagem de Bakhtin. In: MEURER, José Luiz., BONINI, Adair, MOTTA-ROTH, Désirée (Org.). Gêneros – teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 152-183.

RODRIGUES, André Figueiredo. Como elaborar artigos. São Paulo: Humanitas, 2011. (Coleção Metodologias, v. 5).

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens, códigos e suas tecnologias / Ensino Fundamental – Ciclo II e Ensino Médio. Coordenação geral: Maria Inês Fini. São Paulo: SEE, 2010a.

SÃO PAULO (Estado). Matriz de Referência para a avaliação do Saresp: documento básico. São Paulo: SEE, 2009. Disponível em: http://saresp.fde.sp.gov.br/2010/pdf/Saresp2010_MatrizRefAvaliacao_DocBasico_Completo.pdf. Acesso em: 01 ago. 2012.

SÃO PAULO (Estado). Relatório Pedagógico Saresp 2010: Língua Portuguesa. São Paulo: SEE, 2010b. Disponível em: http://www.derjundiai.com/download/HOME-INDEX/Lingua%20Portuguesa%2027_09_11.pdf. Acesso em: 01 ago. 2012.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Caderno do Aluno: língua portuguesa, EM. Coordenação geral: Maria Inês Fini. 1ª série, v. 1, São Paulo: SEE, [2009?]a.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Caderno do Aluno: língua portuguesa, EM. Coordenação geral: Maria Inês Fini. 1ª série, v. 2, São Paulo: SEE, [2009?]b.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Caderno do Aluno: língua portuguesa, EM. Coordenação geral: Maria Inês Fini. 1ª série, v. 4, São Paulo: SEE, [2009?]c.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Caderno do Aluno: língua portuguesa, EM. Coordenação geral: Maria Inês Fini. 2ª série, v. 1, São Paulo: SEE, [2009?]d.

Published

2015-12-04

How to Cite

PAULA, Orlando de; MARIOTO, Rita Roberta; LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Development of reading skills in High School: the educational activities of the Caderno do Aluno. Entretextos, Londrina, v. 15, n. 1, p. 124–156, 2015. DOI: 10.5433/1519-5392.2015v15n1p124. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14681. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos