The university and the challenges of teacher education in an era of supercomplexity
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n2p87Keywords:
Education, Teacher Education, New paradigmAbstract
This review article that is linked to the research master's program in Teaching Language and Literature at the Federal University of Tocantins aims to discuss in theoretical way the science paradigms that influence all areas of knowledge , in particular the Education and therefore , the teacher training. The theoretical path to reach the proposed objective for this work was done by means of lectures, seminars and discussions during lessons named Interdisciplinary and Teaching Training of the master program mentioned above . We believe in the importance of such discussion since the search for a quality teaching for the construction of citizenship and an education signed in learning to know and learning to do, necessarily requires, rethinking teacher education . In this initial teacher assumptions of an emerging paradigm emerge as a challenge to which the University must be aware in order to meet the demands of this new era of education.Downloads
References
BEHRENS, A. M. A prática pedagógica e o desafio do paradigma emergente. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 80, n. 196, p. 383-403, set./dez. 1999.
BEHRENS, A. M. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento formação profissionais de professores universitários. Porto Alegre/RS, ano 30, n. 3, p. 439-455, set./dez. 2007.
BEHRENS, A. M. Docência universitária no paradigma da complexidade: caminho para a visão transdisciplinar. In: MAGALHÃES, S. M. O.; SOUZA, R. C. C. R. (Org.). Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. Da PUC-Goiás/Líber Livro Editora, 2013. p. 145- 158.
CARDOSO, R. C. Tardim. “A dinâmica da sala de aula”. Contexturas: ensino crítico de língua inglesa. São Paulo: APLIESP, 2000/2001. n.5, p. 79-96.
CELANI, M. A. A.; MAGALHÃES, M. C. C. Representações de professores de inglês como língua estrangeira sobre suas identidades profissionais: uma proposta de reconstrução. In: MOITA LOPES, L. P.; BASTOS, L. C (Org.). Identidades: Recortes multi e interdisciplinares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2002.
CHAUI, M. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 24, p. 5-15, 2003.
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. Trad. Sandra T. Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2002.
FOSSILE , K. D.; COSTA, P. G. M. R. Professores de língua estrangeira em préserviço: Fatores que influenciam essa formação. Revista Escrita, Rio de Janeiro, n. 15, p. 1-17, 2012.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FURLANI, L. M. T. Autoridade do professor: meta, mito ou nada disso?. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
GADNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
GUIMARÃES, V. S. Formação de professores, saberes, identidades e profissão. Campinas, São Paulo: Papirus, 2006.
JAPIASSU, H. O sonho transdisciplinar e as razões da Filosofia. Rio de Janeiro: Imago, 2006.
KINCHELOE, J. L.; BERRY, K. S. pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 10. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
MONTOYA, K. I., PACHECO, Macedo Yara de. A Universidade e o novo paradigma educacional. PUC-PR , 2003.
MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 16. ed Campinas: Papirus Editora, 2011.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Trad. Eliane Lisboa. PortoAlegre: Sulina, 2007.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1991.
PERRENOUD, P. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
POW, E. De Jazidas, Garimpos e Artífices: A formação fonológica do professor e sua identidade profissional. 2003. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos de Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
PRABHU, N. S. “The Dynamics of the Language Lesson”. Tesol Quarterly, v. 26, n. 2, 1992.
REIS, M. R. F. “Características Metacompetentes do Professor de Prática de Ensino de Língua Estrangeira”. Contexturas: ensino crítico de língua inglesa. São Paulo: APLIESP, 1992.
SANTOS, B. S. A Universidade no Século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. São Paulo: Cortez, 2005.
SANTOS, B. S. de. Um discurso sobre as ciências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS, J. S.; PINHO, M. J. As práticas discursivas e os gestos de leitura do sujeito professor-leitor. In: MAGALHÃES, S. M. O.; SOUZA, R. C. C. R. (Orgs). Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. Da PUC-Goiás/Líber Livro Editora, 2012. p. 271-289.
SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NOVOA Antônio. Os professores e sua formação. Dom Quixote, Lisboa, 1991.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.