The university and the challenges of teacher education in an era of supercomplexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n2p87

Keywords:

Education, Teacher Education, New paradigm

Abstract

This review article that is linked to the research master's program in Teaching Language and Literature at the Federal University of Tocantins aims to discuss in theoretical way the science paradigms that influence all areas of knowledge , in particular the Education and therefore , the teacher training. The theoretical path to reach the proposed objective for this work was done by means of lectures, seminars and discussions during lessons named Interdisciplinary and Teaching Training of the master program mentioned above . We believe in the importance of such discussion since the search for a quality teaching for the construction of citizenship and an education signed in learning to know and learning to do, necessarily requires, rethinking teacher education . In this initial teacher assumptions of an emerging paradigm emerge as a challenge to which the University must be aware in order to meet the demands of this new era of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosemeire Granada Costa, Universidade Federal do Tocantins

Master in Language and Literature Teaching from the Universidade Federal do Tocantins - Campus de Araguaína, UFT

Janete Silva dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

PhD in Applied Linguistics. Professor at the Universidade Federal do Tocantins

Valéria da Silva Medeiros, Universidade Federal do Tocantins

PhD in Literary Studies. Professor at the Universidade Federal do Tocantins

Maria José Pinho, Universidade Federal do Tocantins

PhD in Education. Professor at the Universidade Federal do Tocantins

References

BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (Orgs.) Crenças e Ensino de Línguas: Foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, SP: Pontes Editores, 2006.

BEHRENS, A. M. A prática pedagógica e o desafio do paradigma emergente. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 80, n. 196, p. 383-403, set./dez. 1999.

BEHRENS, A. M. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento formação profissionais de professores universitários. Porto Alegre/RS, ano 30, n. 3, p. 439-455, set./dez. 2007.

BEHRENS, A. M. Docência universitária no paradigma da complexidade: caminho para a visão transdisciplinar. In: MAGALHÃES, S. M. O.; SOUZA, R. C. C. R. (Org.). Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. Da PUC-Goiás/Líber Livro Editora, 2013. p. 145- 158.

CARDOSO, R. C. Tardim. “A dinâmica da sala de aula”. Contexturas: ensino crítico de língua inglesa. São Paulo: APLIESP, 2000/2001. n.5, p. 79-96.

CELANI, M. A. A.; MAGALHÃES, M. C. C. Representações de professores de inglês como língua estrangeira sobre suas identidades profissionais: uma proposta de reconstrução. In: MOITA LOPES, L. P.; BASTOS, L. C (Org.). Identidades: Recortes multi e interdisciplinares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2002.

CHAUI, M. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 24, p. 5-15, 2003.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. Trad. Sandra T. Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2002.

FOSSILE , K. D.; COSTA, P. G. M. R. Professores de língua estrangeira em préserviço: Fatores que influenciam essa formação. Revista Escrita, Rio de Janeiro, n. 15, p. 1-17, 2012.

FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FURLANI, L. M. T. Autoridade do professor: meta, mito ou nada disso?. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GADNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

GUIMARÃES, V. S. Formação de professores, saberes, identidades e profissão. Campinas, São Paulo: Papirus, 2006.

JAPIASSU, H. O sonho transdisciplinar e as razões da Filosofia. Rio de Janeiro: Imago, 2006.

KINCHELOE, J. L.; BERRY, K. S. pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 10. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.

MONTOYA, K. I., PACHECO, Macedo Yara de. A Universidade e o novo paradigma educacional. PUC-PR , 2003.

MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 16. ed Campinas: Papirus Editora, 2011.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Trad. Eliane Lisboa. PortoAlegre: Sulina, 2007.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1991.

PERRENOUD, P. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

POW, E. De Jazidas, Garimpos e Artífices: A formação fonológica do professor e sua identidade profissional. 2003. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos de Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.

PRABHU, N. S. “The Dynamics of the Language Lesson”. Tesol Quarterly, v. 26, n. 2, 1992.

REIS, M. R. F. “Características Metacompetentes do Professor de Prática de Ensino de Língua Estrangeira”. Contexturas: ensino crítico de língua inglesa. São Paulo: APLIESP, 1992.

SANTOS, B. S. A Universidade no Século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. São Paulo: Cortez, 2005.

SANTOS, B. S. de. Um discurso sobre as ciências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, J. S.; PINHO, M. J. As práticas discursivas e os gestos de leitura do sujeito professor-leitor. In: MAGALHÃES, S. M. O.; SOUZA, R. C. C. R. (Orgs). Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. Da PUC-Goiás/Líber Livro Editora, 2012. p. 271-289.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NOVOA Antônio. Os professores e sua formação. Dom Quixote, Lisboa, 1991.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2014-01-30

How to Cite

COSTA, Rosemeire Granada; SANTOS, Janete Silva dos; MEDEIROS, Valéria da Silva; PINHO, Maria José. The university and the challenges of teacher education in an era of supercomplexity. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 2, p. 87–107, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n2p87. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14616. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.