Rethinking the classroom upon the digital literacy perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n2p7

Keywords:

Continuing education, Digital literacy, Teacher

Abstract

The presence of technology in the classroom has been clearly evident. Therefore, it is necessary to rethink about the process of teacher education (MORAN, 2007; VALENTE, 2003). Traditional teaching methods, which use only the voice of the teacher, blackboard, chalk and textbooks, no longer meet the interests and expectations of the students because they have been inserted and connected to the virtual world, which offers them a range of possibilities for communication and interaction with people around the world. So rethinking teaching practices in the current teaching and learning contexts requires new teacher attitudes towards the virtual world. Thus, it is necessary for teachers to become digitally literate. Besides knowing a number of teaching possibilities, these teachers need to know how to use them efficiently in order to accomplish their purposes, not only reproducing old teaching/learning paradigms. However, for any teacher to be able to operate the machine in their favor, they need to be exposed to continuing education. With this in mind, the objective of this paper is to point out theoretical and practical perspectives on instrumental teaching, which will contribute to the teacher education, as required by the current classroom. Therefore, data provided by a group of teachers who work in public schools in the state of Rio Grande do Sul, Brazil, will be analyzed.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gabriela Quatrin Marzari, Centro Universitário Franciscano

PhD in Linguistic Studies from the Catholic University of Pelotas. Professor at the Centro Universitário Franciscano.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal (1979). Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. Rio de Janeiro: Lucerna, 1999.

DEMO, Pedro. Educação hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas, 2009.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2007.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, v. 23, n. 81, p. 143-162, Dez. 2002.

MASON, Robin; RENNIE, Frank. E-learning and social networking handbook: resources for higher education. London: Routledge, 2008.

MORAN, José Manuel. Como utilizar a Internet na escola. Ciência da Informação, Brasília, v. 26, n. 2, p. 146-153, Maio/Ago. 1997.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, São Paulo: Papirus, 2009.

MORAN, José Manuel. Mudar a forma de ensinar e de aprender com tecnologias: transformar as aulas em pesquisa e comunicação presencial-virtual. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 17. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2010.

REZENDE E FUSARI, Maria Felisminda de. Comunicação, meios de comunicação e formação de professores: questões de pesquisa. In. PORTO, T. M. E. (Org.) Saberes e linguagens de educação e comunicação. Pelotas: Editora Universitária, UFPel, 2001.

VALENTE, José Armando (Org). Formação de educadores para o uso da informática na escola. Campinas: Nied, 2003.

XAVIER, Antônio Carlos dos Santos. Letramento digital e ensino. Disponível em: http://www.ufpe.br/nehte/artigos/Letramento%20digital%20e%20ensino.pdf. Acesso em: 01 jul. 2011.

Published

2015-04-27

How to Cite

MARZARI, G. Q. Rethinking the classroom upon the digital literacy perspective. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 2, p. 7–25, 2015. DOI: 10.5433/1519-5392.2014v14n2p7. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14524. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Artigos