Polyphonic referentiality and literature teaching: an introduction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n1p11

Keywords:

Polyphonic Referentiality, Literature, Teaching, Subject, Sense

Abstract

The proposed paper aims to inquire the conceptions of subject and sense and initiate a reflection on how the knowledge and understanding of the concept of polyphonic referentiality, proposed by Santos (2012), from a theoretical extension of Mikhail Bakhtin´s thought about the notion of polyphony, might become a tool for thinking issues related to literature teaching. To support our reflections, we stablished as a corpus for analysis the document “Curriculum Guidelines for Elementary Education: Languages, codes and its technologies” (2008) so that it serves as a subsidy to support the issues and aim to show that they are constituted as a common concern in the educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Bôsco Cabral dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Linguistic Studies from the  Universidade Federal de Minas Gerais. Professor at the Universidade Federal de Uberlândia.

Diana Pereira Coelho de Mesquita, Universidade Federal de Uberlândia

PhD student in Linguistic Studies at the Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. Technician in Educational Affairs at the Federal University of Goiás, Catalão campus.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de Literatura e de Estética. 4 ed. São Paulo: UNESP, 1998.

BAKHTIN, Mikhail. Filosofia do ato. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza a partir da versão do inglês: Toward a Philosophy of the act. Austin: University of Texas Press, 1993.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.

BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura: a formação do leitor, alternativas metodológicas. 2 ed. São Paulo: Mercado Aberto, 1993.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008. (Orientações Curriculares para o Ensino Médio; volume 1).

CANAGARAJAH, Suresh. Reconstructing Local Knowledge, reconfiguring Language Studies. In: CANAGARAJAH, Suresh. Reclaining the local in language policy and practice. Mahwah: Erlbaum, 2005.

CHIAPPINI, Ligia Moraes Leite. Reinvenção da catedral: língua, Literatura, comunicação, novas tecnologias e políticas de ensino. São Paulo: Cortez, 2005.

CHIAPPINI, Ligia Moraes Leite. Invasão da catedral: Literatura e ensino em debate. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

FREITAG, Barbara. O livro didático em Questão. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1997.

GERALDI, João Wanderley. Sobre a questão do sujeito. In: STAFFUZA, G. B.; PAULA, L. de. (Org.) Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. (Série Bakhtin: Inclassificável; v. 1)

MALARD, Letícia. Ensino e Literatura no 2º Grau – Problemas e Perspectivas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.

MOLINA, Olga. Quem Engana Quem: professor x livro didático. 2 ed. Campinas: Papirus, 1988.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso - uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: EDUNICAMP, 1997.

ROCCO, Maria Tereza Fraga. Literatura/ensino: uma problemática. São Paulo: Ática, 1981.

SARAIVA, Juracy; MÜGGE, Ernane. Literatura na escola: proposta para o ensino fundamental. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SANTOS, João Bôsco Cabral dos. Referencialidade Polifônica: uma Extensão no Pensamento Bakhtiniano. In: STAFUZZA, G. B. (Org.) Slovo: o Círculo de Bakhtin no Contexto dos Estudos Discursivos. Curitiba: Appris, 2012.

SILVA, Ezequiel Theodoro; ZILBERMAN, Regina. Literatura e Pedagogia. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1990. ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da Literatura. São Paulo: Contexto, 1988.

SOARES, Magda. A escolarização da Literatura infantil e juvenil. In: MARTINS, Aracy Alves; BRINA, Heliana Maria Brandão; MACHADO, Maria Zélia Versiani. (Org.). A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. 2. ed. Belo Horizonte: CEALE/Autêntica, 2001.

Published

2013-09-03

How to Cite

SANTOS, João Bôsco Cabral dos; MESQUITA, Diana Pereira Coelho de. Polyphonic referentiality and literature teaching: an introduction. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 1, p. 11–35, 2013. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n1p11. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14300. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos