The indigenous mythical accounts: an instrument for the teaching and learning of the Portuguese language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2006v6n1p113

Keywords:

Socio-discursive interactionism, Text Genres, Indian mythical narrative

Abstract

Based on the socio-discursive interactionism, the following work aims at characterizing, both linguistically and discursively, the “mythical Indian narrative” to help the teacher’s Portuguese teaching and learning practice in the classroom. For teaching genres it is important to observe the relationship between text and context considering them as cultural activities mediated by the language in a determined situation. The methodology of genre analysis is based on Bronckart´s methodological procedures that consist of analyzing the textual infra-structure, the textual mechanisms and the Indian mythical narrative genre enunciative mechanisms. Working with genre is, besides being a way of preserving part of the Brazilian culture, an interdisciplinary work as postulated by PCNs.

Author Biography

Elisabete Aparecida Alves Soares, Universidade Estadual de Londrina

Master's student at Universidade Estadual de Londrina

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio n.2. Linguagens, Códigos e suas tecnologias. Brasília, 1999.

BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: Educ, 1999.

CRISTOVÃO, V. L. L; NASCIMENTO, E. L. Modelos didáticos de gêneros: Questões teóricas e aplicadas. In: CRISTOVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. (Org.) Gêneros Textuais: Teoria e prática. Londrina: Fundação Araucária, 2004.

DOLZ, J; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita-elementos para reflexões sobre uma experiência Suíça (francófona). In: Schneuwly, B. e Dolz, J. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.p. 41-70.

PORTELA, F.; MINDLIN, B. A questão do índio. 13ª ed. São Paulo: Editora Ática, 2004.

SCHNEUWLY, B. Gêneros e Tipos de Discurso: Considerações Psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

Published

2006-01-01

How to Cite

SOARES, Elisabete Aparecida Alves. The indigenous mythical accounts: an instrument for the teaching and learning of the Portuguese language. Entretextos, Londrina, v. 6, n. 1, p. 113–122, 2006. DOI: 10.5433/1519-5392.2006v6n1p113. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14094. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos