The indigenous mythical accounts: an instrument for the teaching and learning of the Portuguese language
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2006v6n1p113Keywords:
Socio-discursive interactionism, Text Genres, Indian mythical narrativeAbstract
Based on the socio-discursive interactionism, the following work aims at characterizing, both linguistically and discursively, the “mythical Indian narrative” to help the teacher’s Portuguese teaching and learning practice in the classroom. For teaching genres it is important to observe the relationship between text and context considering them as cultural activities mediated by the language in a determined situation. The methodology of genre analysis is based on Bronckart´s methodological procedures that consist of analyzing the textual infra-structure, the textual mechanisms and the Indian mythical narrative genre enunciative mechanisms. Working with genre is, besides being a way of preserving part of the Brazilian culture, an interdisciplinary work as postulated by PCNs.Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio n.2. Linguagens, Códigos e suas tecnologias. Brasília, 1999.
BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: Educ, 1999.
CRISTOVÃO, V. L. L; NASCIMENTO, E. L. Modelos didáticos de gêneros: Questões teóricas e aplicadas. In: CRISTOVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. (Org.) Gêneros Textuais: Teoria e prática. Londrina: Fundação Araucária, 2004.
DOLZ, J; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita-elementos para reflexões sobre uma experiência Suíça (francófona). In: Schneuwly, B. e Dolz, J. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.p. 41-70.
PORTELA, F.; MINDLIN, B. A questão do índio. 13ª ed. São Paulo: Editora Ática, 2004.
SCHNEUWLY, B. Gêneros e Tipos de Discurso: Considerações Psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.