The comic book genre in the textbook: reading-enjoyment or appropriation?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2006v6n1p88

Keywords:

Text genders, Reading, School book, Spanish

Abstract

This paper analyzed the reading activities of comic strip in a Spanish schoolbooks. The purpose was to verify if the comic strip and reading activities suggested by the Spanish school book contribute to form a proficient reader and if they reflect the reading-enjoyment or appropriation. A diagnosis research was done with an interpretative-qualitative approach. It enabled us to identify the reading activities in Spanish school books and analyze the way the gender and its activities contributed to form a proficient reader. The results show that the activities suggested for the school book from comic strip do not contribute to the reading-appropriation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Cristina Poletto-Lugli, Universidade Estadual de Londrina

Master in Language Studies from the Universidade Estadual de Londrina

Elvira Lopes Nascimento, Universidade Estadual de Londrina

PhD Professor at the Universidade Estadual de Londrina

References

ADJARIC, M. Condorito na TV dos Estados Unidos. 2005. Disponível em: http://www/universohq.com/quadrinhos/news_indice.cfm.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BALTAR, M. competência discursiva e gêneros textuais. uma experiência com o jornal na sala de aula. Caxias do sul, RS: Educ, 2004.

BONINI, A. Veículo de comunicação e gênero textual: noções conflitantes. D.E.L.T.A., v. 19, n. 1, p. 65-89, 2003b.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Brasília. Secretaria da Educação Fundamental, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. n. 2. Linguagens, Códigos e suas tecnologias. Brasília, 1999.

BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: Educ, 1999.

DURÃO, A. B. A. B. Proposta de uma gramática específica para sistemas verbais-icônicos: o caminho para uma leitura produtiva do gênero textual “história em quadrinhos”. In: CRISTÓVÃO, V. L. L.; NASCIMENTO, E. L. (org). Gêneros textuais: teoria e prática. Londrina: Fundação Araucária, 2004.

SCHNEUWLY, B. Gêneros e Tipos de Discurso: Considerações Psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B; Dolz, J. (orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

MARCUSCHI, L. A. A questão do suporte dos gêneros textuais. Disponível em: Acessado em 2003.

NASCIMENTO, E. L. Modelos didáticos de gêneros: questões teóricas e aplicadas. In: NASCIMENTO, E. L.; CRISTÓVÃO, V. L. L. (org.) Gêneros textuais: teoria e prática. Londrina: Moriá, 2004.

SCHNEUWLY, B.; Dolz, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B; Dolz, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

Published

2006-01-01

How to Cite

POLETTO-LUGLI, Viviane Cristina; NASCIMENTO, Elvira Lopes. The comic book genre in the textbook: reading-enjoyment or appropriation?. Entretextos, Londrina, v. 6, n. 1, p. 88–95, 2006. DOI: 10.5433/1519-5392.2006v6n1p88. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/14091. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos