Teaching the non-specialist teacher to teach music: experiences in continuing education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p482

Keywords:

Formação de professores; Música na escola; Formação pedagógica de músicos

Abstract

This dialogue between an advisor and an advised narrates and reflects upon the experiences they both had at different times in their professional lives. They discuss their work with classroom teachers without formal musical training, enabling them to acquire certain knowledge and capabilities to teach their students in the classroom. Later, they reflect on the opposite scenario, where students or musicians with strong musical knowledge teach, without minimal training in educational issues, methodologies, and reflective processes. The dialogue references authors in the field of education, such as Vigotski (2009), Schafer (1991), Nóvoa (1992), Bueno (2002), Zagonel (2003), and Chaves (2014). The methodology relies on the relevance of interviews and autobiographies in discussing the teaching profession. In conclusion, they consider the relationships between education and music, offering reflections on the training of music teachers and classroom teachers, whether within universities or outside them.

Author Biographies

Marco Antonio da Silva Ramos, Universidade de São Paulo

Graduated in Music from the University of São Paulo (USP, 1979). Master of Arts from the School of Communications and Arts (ECA, 1989). PhD in Arts from the School of Communications and Arts (ECA, 1996).

Mariana Ferraz Simões Hammerer, Universidade de São Paulo

Graduated in Music and Choral Conducting from the State University of Maringá (UEM, 2009, 2011). Graduated in Speech and Hearing Therapy from Centro Universitário Ingá (UNINGA, 2023). Master of Arts from the University of São Paulo (USP. 2015). PhD student in the Postgraduate Program in Music at the University of São Paulo (USP, 2024).

References

BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 11-30, jan./jun. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100002

CHAVES, Marta. Formação contínua e práticas educativas: possibilidades humanizadoras. In: CAÇÃO, Maria Izaura; MELLO, Suely Amaral; SILVA, Vandeí Pinto da (org.). Educação e desenvolvimento humano: contribuições da abordagem histórico-cultural para a educação escolar. Jundiaí: Paço Editorial, 2014. p. 119-139.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote: Nova Enciclopédia, 1992.

SCHAFER, Murray. O ouvido pensante. São Paulo: Unesp, 1991.

SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. Tradução de Alda de Oliveira e Cristina Tourinho. São Paulo: Moderna, 2003.

VIGOTSKI, Lev S. Imaginação e criação na infância. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático para a educação artística e musical, 1º volume: estudo folclórico musical. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música: Fundação Nacional de Artes, 2009a. Editado por Manoel Lago, Sérgio Barboza e Maria Clara Barbosa. 1º caderno.

VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático para a educação artística e musical, 1º volume: estudo folclórico musical. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música: Fundação Nacional de Artes, 2009b. Editado por Manoel Lago, Sérgio Barboza e Maria Clara Barbosa. 2º caderno.

VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático para a educação artística e musical, 1º volume: estudo folclórico musical. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música: Fundação Nacional de Artes, 2009c. Editado por Manoel Lago, Sérgio Barboza e Maria Clara Barbosa. 3º caderno.

ZAGONEL, Bernadete. Música erudita na escola é possível?. Gazeta do Povo, Curitiba, 21 abr. 2003.

Published

2024-06-21

How to Cite

RAMOS, Marco Antonio da Silva; HAMMERER, Mariana Ferraz Simões. Teaching the non-specialist teacher to teach music: experiences in continuing education. Educação em Análise, Londrina, v. 9, n. 2, p. 482–498, 2024. DOI: 10.5433/1984-7939.2024v9n2p482. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/50476. Acesso em: 30 jun. 2024.