What elementary school students think about science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2022v7n2p572

Keywords:

Educação científica, Ensino de ciências, Iniciação às ciências

Abstract

This article is an excerpt from a master's research that focuses science perception surveys, which, nationwide, are applied to the adult population. However, knowing what the younger Brazilians thinks about science is increasingly arousing interest. The research, of a qualitative and exploratory nature, whose objective was to verify the perceptions about Science of elementary school students from schools in southern São Paulo, used as a data collection instrument a closed questionnaire adapted from the international project The Relevance of Science Education. The results showed that students have a positive view of science, being able to relate classroom knowledge to their daily lives, taking care of health or improving people's lives. However, they do not believe that science can solve all problems and that the population should participate more in certain matters, such as environmental ones. Despite the positive attitudes, students in many countries, as well as those in the present research, do not feel motivated to follow a career as a scientist and have a certain distrust of this professional, so that further studies must be carried out to understand the reasons for this distancing.

Author Biographies

Thais Pereira Rosinha de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos

Master's student at the Graduate Program in Education at UFSCar Sorocaba.

Maria José Fontana Gebara, Universidade Federal de São Carlos

Teacher at the Physics, Chemistry and Mathematics Department (DFQM) at the Federal University of São Carlos (Sorocaba campus), working in the Physics undergraduate program; the Graduate Program in Education (PPGEd); and the National Professional Master's Program in Physics Teaching (MNPEF).

References

ARCHER, Louise; DEWITT, Jennifer; WILLIS, Beatrice. Adolescent boys' science aspirations: masculinity, capital, and power. Journal os Research in Science Teaching, [London], n. 1, v. 51, p. 1-30. 2014. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21122

BENASSI, Cassiane Breatís Pasuck; Strieder, Dulce Maria. Qual a percepção que o jovem brasileiro tem da ciência e tecnologia? In: SIMPÓSIO SUL-AMERICANO DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 1., Campo Largo, 2020. Anais [...]. Campo Largo: Universidade Federal da Fronteira Sul, 2020. p. 1-5.

BERLINGHOFF, William P.; GOUVÊA, Fernando Q. A Matemática através dos tempos: um guia fácil e prático para professores e entusiastas. 2. ed. São Paulo: Blucher. 2010.

BODMER, Walter. The Public Understand of Science. Londres: The Royal Society, 1985.

CASTELFRANCHI, Yurii; VILELA, Elaine; LIMA, Luciana de; MOREIRA, Ildeu; MASSARANI, Luisa. As opiniões dos brasileiros sobre ciência e tecnologia: o "paradoxo" da relação entre informações e atitudes. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 20, p. 1163-1183, 2013. Suplemento. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/7JGKDbkgfn5XBLTg8TzRC9S/?lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702013000400005

CGEE - CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. A ciência e a tecnologia no olhar dos brasileiros. Brasília: Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações, 2015. p. 156.

CGEE - CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Percepção Pública da C&T no Brasil: 2015. Brasília: MCTI, 2017. Disponivel em: https://www.cgee.org.br/. Acesso em: 8 jun. 2022.

CGEE - CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Percepção pública da Ciência e Tecnologia no Brasil. Brasília: MCTI, 2019.

CUNHA, Marcia Borin da. A percepção de ciência e tecnologia dos estudantes de ensino médio e a divulgação científica. 2009. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

DELABIO, Fernando; CEDRAN, Débora; MORI, Lorraine; KIORANIS, Neide. Divulgação científica e percepção pública de brasileiro(as) sobre ciência e tecnologia. Revista Insignare Scientia, Chapecó, v. 4, n. 3, p. 273-290, 2021. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i3.12132

FAPESP - FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA E DESENVOLVIMENTO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Percepção pública da ciência e da tecnologia no Estado de São Paulo. In: FAPESP. Indicadores de Ciência, Tecnologia e Inovação em São Paulo 2010. São Paulo: FAPESP, 2010. cap. 12. Disponível em https://fapesp.br/indicadores/2010/volume2/cap12.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008. v. 1.

GOMES, Haendel. Pesquisa avalia percepção de jovens sobre ciência e tecnologia. Agência Fiocruz de Notícias, Rio de Janeiro, 26 jun. 2019. Disponível em https://agencia.fiocruz.br/pesquisa-avalia-percepcao-de-jovens-sobre-ciencia-e-tecnologia. Acesso em: 8 jun. 2022.

LAUGKSCH, Rüdiger C. Scientific literacy: a conceptual overview. Science Education, New York, n. 84, v. 1, p. 71-94, jan. 2000. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<71::AID-SCE6>3.0.CO;2-C

MACHADO, Maria Amanda da Silva. A percepção dos alunos sobre o ensino de ciências naturais. Brasília: Universidade de Brasília, 2017.

SANTOS, Aline Coêlho; CANEVER, Cristini; GIASSI, Maristela; FROTA, Paulo. A importância do Ensino de Ciências na percepção de alunos de escolas da rede pública municipal de Criciúma-SC. Revista Univap, São José dos Campos, n. 17, v. 30, p. 68-80, dezembro. 2011. DOI: https://doi.org/10.18066/revunivap.v17i30.29

SANTOS-GOUW, Ana Maria; BIZZO, Nelio Marco Vicenzo. A percepção dos jovens brasileiros sobre suas aulas de Ciências. Educar em Revista, Curitiba, n. 60, v. 32, p. 277-292, abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.43612

SANTOS-GOUW, Ana Maria; MOTA, Helenadja Santos; BIZZO, Nelio. O jovem brasileiro e a ciência: possíveis relacões de interesse. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, n. 3, v. 16, p. 627-648, dez. 2016.

SJøBERG, Svein. The Relevance os science education. ROSE, 2004. Disponivel em: https://roseproject.no/. Acesso em: 8 Jun. 2022.

SJøBERG, Svein; SCHREINER, Camilla. Young people and science attitudes, values and priorities: evidence from the ROSE project: EU's science and society forum 2005. Brussels, 2005.

SJøBERG, Svein.; SCHREINER, Camilla. The ROSE project the development, key findings and impacts of an international low cost comparative project Final Report, Part 1 (of 2). Oslo, 2019.

SULLIVAN, Gail. M.; ARTINO JUNIOR, Anthony. Analyzing and interpreting data from likert-type scales. Journal of Graduate Medical Education, Chicago, n. 4, v. 5, p. 541-542, dezembro. 2013. DOI: https://doi.org/10.4300/JGME-5-4-18

TOLENTINO NETO, Luís Caldeira Brant de. Os interesses e posturas de jovens alunos frente às ciências: resultados do Projeto ROSE aplicado no Brasil. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução À pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VÁZQUEZ ALONSO, Ángel; MANASSERO MAS, María. Antonia. La vocación científica y tecnológica: predictores actitudinales significativos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Cádiz, n. 2, v. 6, p. 213-231, 2009. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2009.v6.i2.03

VOGT, Carlos; POLINO, Carmelo. Percepção Pública da Ciência: Resultados da Pesquisa na Argentina, Brasil, Espanha e Uruguai. São Paulo: Editora da Unicamp, 2003. v. 1.

Published

2022-12-23

How to Cite

OLIVEIRA, Thais Pereira Rosinha de; GEBARA, Maria José Fontana. What elementary school students think about science. Educação em Análise, Londrina, v. 7, n. 2, p. 572–589, 2022. DOI: 10.5433/1984-7939.2022v7n2p572. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/46269. Acesso em: 25 jul. 2024.