"Sousândrade: Rascunho para uma urna"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2022v17.e48350

Abstract

Study that deals with the transversality of Sousândrade’s poetics, in the wake of “re visão de Sousândrade”, a book organized by the Campos brothers, where they revisit the poetics of Maranhão, highlighting its anticipatory link with modernism. Sousândrade was a language designer, whether at the phonic or syntactic level. It is about highlighting the marks of this fragmented universe, full of hybridisms and neologisms glimpsed in “O Guesa”, through the work of Haroldo de Campos “Sousândrade: rascunho para uma urna”, published in the magazine “Navilouca”, experimental almanac in unique edition, organized by Torquato Neto in Waly Salomão in 1972. Evidenced in the 19th century, enthusiasm for the Baroque would grow from the second decade of the 20th century, when theorists such as Wölfflin, Walter Benjamin, Eugenio D'Ors and, later, Haroldo de Campos and Severo Sarduy, come to consider as Baroque an irregular and fragmented aesthetic that repeats itself in history. From a resumption of Baroque aesthetics, which would not be limited to the 17th century, the focus is to glimpse the post-baroque “spectrum” of Sousândrade crossing the experimental poetics of the early 1970s.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Isis Diana Rost, PUC-Rio

Publicou os livros "O Risco do berro: Torquato, neto morte e Loucura", e "Navilouca ReVista". Atualmente é doutoranda do PPGLCC - Puc-Rio.

References

ASSUNÇÃO, A. Faróis no caos: entrevistas de Ademir Assunção. São Paulo: Edições SESCSP, 2012.

BARROCO. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo12158/barroco. Acesso em: 16 dez. 2020.

BENJAMIN, W. Origem do drama barroco alemão. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.

CAMPOS, A. “Percebi que a coisa era grave quando Haroldo me disse: ‘quis ficar de pé e não pude; as pernas não seguravam o corpo e o corpo não segurava a cabeça". Folha de São Paulo, São Paulo, 14 set. 2003. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs1409200306.htm. Acesso em: 20 out. 2023.

CAMPOS, A.; CAMPOS, H. Re visão de Sousândrade: textos críticos, antologia, glossário, bibliografia. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2002.

CAMPOS, A.; CAMPOS, H. Sousândrade: poesia. 3. ed. Rio de Janeiro: Agir, 1995.

CAMPOS, H. Pound Paideuma [ideogramização da poesia]. Antonio Miranda, [S. l.], [1960]. Disponível em: http://www.antoniomiranda.com.br/poesia_visual/pound_padeuma.html. Acesso em: 11 jun. 2020.

ECO, U. Obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 1976.

GERHEIM, F. Linguagens inventadas: palavras, imagens, objetos: formas de contágio. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008.

GOLDGRUB, C. Entrevista: Haroldo de Campos. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, ano 1995, v. 91, p. 47-87, 1995. Disponível em: https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=030015_11&Pesq=%22Haroldo%20de%20Campos%22&pagfis=282666. Acesso em: 20 out. 2023.

KOZER, J. O neobarroco: um convergente na poesia latino-americana. Zunai, [s.l.], abr. 2004. Disponível em: http://www.revistazunai.com/ensaios/jose_kozer_neobarroco.htm. Acesso em: 20 out. 2023.

KRISTEVA, J. A revolução da linguagem poética. In: KRISTEVA, J. Polylogue. Paris: Seuil, 1977. DOI: https://doi.org/10.2307/1208274

RODA viva - Haroldo de Campos - 1996. São Paulo: TV Cultura, 2017. 1 vídeo (1:28:58min). Disponível em: https://youtu.be/z7eyMRvd5Ag?feature=shared. Acesso em: 20 out. 2023.

ROST, I. Navilouca revista. São Luís: Passagens, 2022.

SOUZA, G. B. M. F. B. Neobarroco, neobarroso, transbarroco: uma leitura do barroco nas obras literárias de Haroldo de Campos e Néstor Perlongher. 2017. Tese (Doutorado em Teoria Literária e Literatura Comparada) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/T.8.2018.tde-06032018-125219 DOI: https://doi.org/10.11606/T.8.2018.tde-06032018-125219

SOUZA, G. B. M. F. B. Neobarroco/pós-moderno: potlatch cultural latino-américa/mundo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISPANISTAS, 5., 2008, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2008. p. 899-907. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/espanhol/Anais/anais_paginas_%20503-1004/Neobarroco.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

VENTURA, Z. O Barroco é o estilo ou será a alma do Brasil?. Época, Rio de Janeiro, 13 dez. 2010. Disponível em: http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EMI156437-15518,00.html. Acesso em: 20 out. 2023.

Published

2022-08-02

How to Cite

Rost, I. D. (2022). "Sousândrade: Rascunho para uma urna". Boitatá, 17(34), e022009. https://doi.org/10.5433/boitata.2022v17.e48350