This is an outdated version published on 2022-10-17. Read the most recent version.

The sung word in the rituals of the União do Vegetal (UDV)

a study of oral poetics

Authors

  • Neila Tatiane Santana da Cruz Fariello UNEB
  • Edil Silva Costa UNEB

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2022v17.e46727

Abstract

Composing a broader research, the present article intends to study the oral poetics present in the rituals of the Beneficent Spiritist Center União do Vegetal (CEBUDV), from the use of “lato sensu music”. This subject, although of interest to the academic world, “has received little attention in the literature so far” (LABATE & PACHECO, 2009, p. 14). Thus, music and religious experience instigate this work, focusing on the União do Vegetal, which is a religion with a reincarnationist Christian foundation, created in the Amazon rainforest, by José Gabriel da Costa, who uses in his rituals a Tea called Hoasca, also called Vegetable, considered sacred by its adherents (other religions or groups that make use of this drink call it Ayahuasca, a term that has become popular in academia and the media). Under the influence of this tea, during the rituals, the participants of the Vegetal sessions enter an expanded state of consciousness in which they can have the opportunity to receive revelations, through mirations or a deep dive into memory, possible to bring about transformations in their lives. These rituals are organized, since the origin of this institution, in order to privilege the oral tradition, seeking to “develop memory”. In this context, music is present, forming an anthology of this religion, either through the Chamadas - a native category that designates a kind of sacred chants evoked during the rituals -, or through a careful selection of some songs from the Brazilian popular universe. To assist in this endeavor, the ideas of Edil Silva Costa, Hampate BA, Paul Zumthor, Jean-Noël Pelen, among others that make up this vast epistemology on oral poetics and Ayahuasqueira religions will be used as a theoretical basis.

Author Biography

Edil Silva Costa, UNEB

 Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, professora permanente do Programa de Pós Graduação em Crítica Cultural - UNEB/II.

References

ALBUQUERQUE, Maria Betânia B. Saberes da Ayahuasca e processos educativos na religião do Santo Daime. In: LEITE, Eudes Fernando; FERNADES, Frederico (Org.). Trânsitos da Voz: estudos de oralidade e literatura. Londrina: EDUEL, p. 277-304, 2012.

ARAUJO, Leandro Alves. Oralidade e escrita na diáspora religiosa afro-brasileira travessias, rupturas e confluências, Alagoinhas. 175 f. Dissertação (Mestrado em Crítica Cultural) Programa de Pós Graduação em Crítica Cultural. Universidade do Estado da Bahia. Bahia, 2016.

BERNADINO-COSTA, Joaze (Org.). Hoasca: ciência, sociedade e meio ambiente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011.

CARVALHO, Silvia Freire . A importância das músicas nas Sessões. Jornal Alto falante, Brasília, p. 11, out-dez, 1996.

CASTILLO, Lisa Earl. A fotografia e seus usos no Candomblé da Bahia. Pontos de Interrogação. v 3. n. 2. p. 43-71, jul/dez, 2013.

CEBUDV-CENTRO ESPÍRITA BENEFICENTE UNIÃO DO VEGETAL. União do Vegetal. Hoasca: fundamentos e objetivos. Brasília: Sede Geral/Departamento de Memória e Documentação da União do Vegetal, 1989.

COSTA, Edil Silva. Narrativas orais na contemporaneidade: conexões e fissuras. Sentidos da Cultura. Belém (PA), ano 2, n 2, p. 5-21, jan/jun 2015.

DA RÓS, Márcio. A importância das músicas nas Sessões. Jornal Alto falante, Brasília, out-dez. p. 11, 1996.

FABIANO, Ruy. Mestre Gabriel, o Mensageiro de Deus. Brasília: Pedra Nova, 2012.

FERREIRA, Jerusa de Carvalho Pires. Cultura é memória. Revista USP, São Paulo (24): 114-120, dez/fev, 1994/95. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i24p114-120.

FERREIRA, Jerusa de Carvalho Pires. O universo conceitual de Paul Zumthor no Brasil. Revista do IEB. n. 45, p. 141-152, set, 2007.

FERREIRA, Jerusa de Carvalho Pires. Leituras de Presença e ausência: textos noturnos e diurnos. In: EDALD, Felipe Grüne ET ali. Cartografias da Voz: poesia oral e sonora: tradição e vanguarda. São Paul: Letras e Voz; Curitiba: Fundação Araucária, 2001.

FERREIRA, Jerusa de Carvalho Pires. Armadilhas da Memória e outros ensaios. Cotia (SP). Ateliê Editorial, 2003.

HAMPATE BÂ, A. A palavra, memória viva da África. O Correio da UNESCO. n. 10/ 11, Rio de Janeiro, 1979.

HOBSBAWM, Eric. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1984. p. 09-23.

LABATE, Beatriz Caiuby; ROSE, Isabel Santana de; SANTOS, Rafael Guimarães de. Religiões Ayahuasqueiras: um balanço bibliográfico. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009.

LABATE, Beatriz Caiuby & PACHECO, Gustavo. Música Brasileira de Ayahuasca. Campinas (SP): Mercado das Letras, 2009.

LODI, Edson. Relicário, Imagens do Sertão. Brasília: Pedra Nova, 2010.

LODI, Edson. Estrela da Minha Vida: 2. ed. Brasília: Pedra Nova, 2011.

LODI, Edson. Cantiga de Viola: relicário de sons do sertão. Brasília: Pedra Nova, 2018.

LIMA, Ari. De sobrevivências culturais africanas e uma cultura negra africana e popular no Brasil. Pontos de Interrogação. v. 3, n. 2, p. 03-27, jul/dez 2013.

MARTINELLO, Silvio. Corações de Borracha. Rio Branco (AC): Fundação Garibaldi Brasil, 2004.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de História Oral. 3 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

MONTEIRO DE SOUZA, Raimundo (1996). Uso das Chamadas exige critério [entrevista de Edson Lodi ao Mestre Geral Representante Raimundo Monteiro de Souza]. In: Jornal Alto Falante, Brasília, nov-dez-jan., p. 4-5.

NETTO, Patrick Walsh . O exemplo na vida de quem prega: uma análise do CEBUDV a partir dos seus sócios. 502 f. Tese de doutorado. Departamento de Sociologia. Universidade de Brasília/UnB. Brasília (DF), 2017.

NOVAES, Claudio Cledson & ALVES, Paula Rubia. Performance e poética da oralidade, segundo Paul Zumthor. Fólio – Revista de Letras, Vitória da Conquista v. 5, n. 1 p. 489-497 jan./jun. 2013.

ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. Trad. Enid Abreu Dobránszky. Campinas (SP): Papirus, 1998.

PELEN, Jean-Noël. Memória de literatura oral. A dinâmica discursiva da literatura oral: reflexões sobre a noção de etnotexto. Trad. Maria T. Sampaio. Projeto História – Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História (PUC-SP). v. 22, 2001.

Pinto, T.. Som e música. Questões de uma antropologia sonora . Revista De Antropologia, 44(1), 222-286, 2001. https://doi.org/10.1590/S0034-77012001000100007.

SCHAFER, R. Murray. A Afinação do Mundo. Trad. por Marisa Trench Fonteferrada. 2. ed. São Paulo (SP): UNESP, 1997.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo: entrevistas e ensaios. Trad. por Jerusa Pires Ferreira e Sonia Queiroz. Cotia-SP: Ateliê Editorial, 2005.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. Trad. por Jerusa Pires Ferreira, Maria Lúcia Diniz Pochat e Maria Inês de Almeida. Belo horizonte (BH): UFMG, 2010.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Trad. por Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo (SP): UBU Editora, 2018.

Published

2022-10-17 — Updated on 2022-10-17

Versions

How to Cite

Santana da Cruz Fariello, N. T., & Silva Costa, E. (2022). The sung word in the rituals of the União do Vegetal (UDV): a study of oral poetics. Boitatá, 17(33), 35–46. https://doi.org/10.5433/boitata.2022v17.e46727

Issue

Section

Artigos Fluxo Contínuo