António Aleixo e Antônio Vieira: imagined dialogues or Mouth and Paper: friction spaces of the poetic word.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2020v15.e42461

Abstract

This study highlights the interfaces / overpassing in the works of two "popular" poets. On the one hand, the Portuguese poet Antônio Aleixo (Algarves) and his "humanistic" satire, with emphasis on the appropriated use of the verbal expressiveness. On the other hand, the Brazilian poet Antônio Vieira (Bahia) and the musical nature of his satirical poetry, integrating what he called as "Rejuvenated Cordel". The poetry of both poets, which was made in a way that provokes vibration in the words, points to the choreography of the body / gesture, on the stage / space moving by itself orality/writing.

Author Biography

Edilene Matos, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Professor in Universidade Federal da Bahia

References

ALEIXO, António. Este livro que vos deixo.... Loulé: Edição de Vitalino Martins Aleixo,1983.

BACHELARD, Gaston. O Direito de Sonhar. 3. ed. Trad. José Américo Mota Pessanha. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 1991.

BAIRON, Sérgio. Interdisciplinaridade – educação, história da cultura e hipermídia. São Paulo: Futura, 2002.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: HUCITEC, 1987.

BIÃO, Armindo. Prefácio. In: VIEIRA, Antônio. Histórias que o povo conta. Salvador: Fundação Cultural do Estado da Bahia, 2005.

COSTA, Hélder Mateus da. Encontros Imaginários. Lisboa : A Barraca, 2015.

DUARTE, Antonio de Sousa. António Aleixo – o poeta do povo. Lisboa : Âncora, 1999.

FERREIRA, Ezequiel. « Prefácio ». In : . Inéditos. Loulé : Edição de Vitalino M. Aleixo, 1978.

FINNEGAN, Ruth. FINNEGAN, Ruth. O que vem primeiro: o texto, a música ou a performance? In: MATOS, Cláudia Neiva ET AL. (org.). Palavra Cantada – Ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008.

GUIMARÃES, Ana Paula. Nós de Vozes. Lisboa : Edições Colibri, 2000.

JAKOBSON, Roman. La génération qui a gaspillé ses poètes. In: Questions de poétique. Paris: Seuil, 1973.

MAGALHÃES, Joaquim. Ao encontro de António Aleixo. Lisboa : Secretaria de Estado da Juventude e Desportos, s.d.

MAGALHÃES, Joaquim. Antonio Aleixo – testemunho em forma de apontamento breve sobre a vida e a obra do poeta. In : Literatura Popular Portuguesa – Teoria da Literatura Oral/Tradicional/Popular. Lisboa : Fundação Calouste Gulbenkian, 1992.

MARQUES, J. J. Dias. Os manuscritos da Poesia Lirica de António Aleixo : subsídios para a sua edição crítica. In : António Aleixo – uma homenagem. Loulé : Edição da Câmara Municipal de Loulé, 2013.

MATOS, Edilene. Literatura de cordel: uma literatura de fronteira. Revista da Bahia, n. 42. Salvador: Fundação Cultural do Estado da Bahia, 2006.

MATOS, Edilene. A voz e suas poéticas. In: Revista Repertório. Salvador: PPGAC/UFBA, nº 30, 2018.2.

MELO, Daniel. O essencial sobre a cultura popular no Estado Novo. Coimbra : Angelus Novus, 2010.

SODRÉ, Muniz. As Estratégias Sensíveis – afeto, mídia e política. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

TYNIANOV, J. Da Evolução Literária. In: TOLEDO, Dionísio de Oliveira (org.). Teoria da literatura; formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1971.

VIEIRA, Antônio. O encontro de Antônio Vieira com António Aleixo. Salvador: Fundação Cultural do Estado da Bahia, 2005.

ZUMTHOR, Paul. A Letra e a Voz. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Amálio Pinheiro. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. In: SOLTERER, Helen. Performer Le passé – rencontre avec Paul Zumthor, Paul. In: Paul Zumthor ou l’invention permanente. Genève : Librairie Droz S.A., 1998.

ZUMTHOR, Paul. Essai de poétique médievale. Éditions du Seuil, 2000.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. Tradução Jerusa Pires Ferreira e Maria Lúcia Pochat.Belo Horizonte/São Paulo: Editora da UFMG/Humanitas., 2010.

Published

2020-12-20

How to Cite

Matos, E. (2020). António Aleixo e Antônio Vieira: imagined dialogues or Mouth and Paper: friction spaces of the poetic word. Boitatá, 15(30), 09–33. https://doi.org/10.5433/boitata.2020v15.e42461