Metade cara, metade máscara: collective memory and indigenous identity in the work of Eliane Potiguara
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2020v15.e41320Keywords:
Literatura indígena. Poesia indígena. Eliane Potiguara. Memória. Identidade.Abstract
This text invests in a discussion about the existing relations between collective memory and indigenous identity in Metade Cara, Metade Máscara (2004), by contemporary indigenous writer Eliane Potiguara. Metade Cara, Metade Máscara is an autobiographical work, of a hybrid genre, interspersing legends, fiction, testimonies, depositions and poems. Through the displacement narrative and diasporic process of the writer, we highlight how individual/collective memories and identities are incorporated and acted out poetically. The work shows how the poems operate in favor of preserving the collective memory and identity of indigenous people. In the writer's poetics, the performed memories and identities support others knowledges about indigenous people, which differ from the versions disseminated by Eurocentric epistemologies. Finally, the text conducts a theoretical-critical study that dialogues with the following authors: Halbwachs (1990); Hall (2006); Munduruku (2018), among others.
Downloads
References
COSTA, Heliene Rosa da. Identidades e ancestralidades das mulheres indígenas na poética de Eliane Potiguara. 2020. 265f. Doutorado (Estudos Literários) Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2020.
DE MELO, Carlos Augusto; COSTA, Heliene Rosa da. Identidades Femininas em Movimento na Poética de Eliane Potiguara. In: Revista Letrônica. Porto Alegre/RS, v. 1, n. 3, p. 361-374, jul./set. 2019.
DORRICO, Julie. A leitura da literatura indígena: para uma cartografia contemporânea. Revista Estudos de Literatura, Cultura e Alteridade - Igarapé, Porto Velho, vol. 5, n. 2, 2018, pp. 107-137.
FIGUEIREDO, Eurídice. Eliane Potiguara e Daniel Munduruku: por uma cosmovisão ameríndia. Estudos de literatura brasileira contemporânea. Niterói, n. 53, p. 291-304, jan./abr. 2018.
GRAÚNA, Graça. Contrapontos da literatura indígena contemporânea no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2013.
HALBWACHS, Maurice. A memória Coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais LTDA, 1990.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
MUNDURUKU, Daniel. Escrita indígena: registro, oralidade e literatura: o reencontro da memória. In: Julie Dorrico, Leno Francisco Danner, Heloisa Helena Siqueira Correia e Fernando Danner (Orgs.). Literatura Indígena Brasileira Contemporânea: Criação, Crítica e Recepção. Porto Alegre, RS: Editora Fi, pp. 81-83, 2018.
PINTO, Milena Costa. Literaturas de autoria indígena: Metade cara, Metade máscara. 2017. 132f. Dissertação (Mestrado em Estudo de Linguagens). Departamento de Ciências Humanas, Universidade do Estado da Bahia - Campus I, Salvador. 2017.
POTIGUARA, Eliane. Metade cara, metade máscara. Rio de Janeiro. 3ª ed. GRUMIM, 2019.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
ZUMTHOR, Paul. La letra y la voz. Madrid: Cátedra, 1989
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Joel Vieira da Silva Filho, Cristian Souza de Sales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.












