Is a painting silence? Or what’s the voice of a painting?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2021v16.e41295

Keywords:

Painting, Orality, Deviation, Creative process

Abstract

We will examine the pictorial process and painting relating literature and orality. We will address the procedures of the Brazilian visual artist Eduardo Berliner (1978) and one of his paintings, Leda and the Swan (2015), in which the artist takes up one of the Greek myths. Broadly speaking, the studies of orality are seen as the retrieval of a fundamental feature in the establishment of relations between human beings and the world, which, although invisible, is in force. Thus, through the deviations established in the analyses, we will establish Berliner's procedures and painting as the validity locus of primary aspects of orality, as well as issues of performance and myth, bringing to light yet another way of understanding a painting, which is also the possibility of a space of resistance to the relationship with the world only through reason. We draw from the thoughts of Walter Ong, Paul Zumthor and Michele Sominsen, among other authors, whose visions have helped us build a broader understanding of painting and its procedures, giving us insight into the presence of orality, also in this sphere, in order to broaden our perception of the relationship between humanity and the world.

Author Biography

Vanessa Tavares da silva, Universidade Estadual de Londrina

Doctor student of Universidade Estadual de Londrina. Prrofessor of Universidade Estadual de Londrina.

References

BATAILLE, Georges. O erotismo. Tradução Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&M Editores, 1987.

BAKHTIN, Mikhail. Epos e romance: sobre a metodologia do estudo do romance. In: Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução Aurora Farnoni Bernadini et all. São Paulo: Editora UNESP, 1998. p. 397-428.

BOURRIAUD, Nicolas. Formas de vida: a arte moderna e a reinvenção de si. Tradução Dorothée Bruchard. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. Tradução Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1987.

DELEUZE, Gilles. Lógica da sensação. Tradução Roberto Machado et all. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

DOCTORS, Marcio. Eduardo Berliner | A presença da ausência. Rio de Janeiro: Site da Galeria Casa Triângulo, 2015. Disponível em: https://www.casatriangulo.com/pt/artista/9/eduardo-berliner/texto/137/a-presenca-da-ausencia-marcio-doctors/ Acesso em 13/08/2020, às 13:20.

ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita: A tecnologização da palavra. Tradução Enid Abreu Dobránszky. Campinas: Papirus, 1998.

POUZADOUX, Claude. Contos e lendas da mitologia grega. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

SIMONSEN, Michele. O conto popular. Tradução Luís Claudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

SOUSA, Ernesto de. Oralidade, futuro da arte? e outros textos. São Paulo: Escrituras Editora, 2011. p. 23-42.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz. Tradução Amálio Pinheiro, Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Nayf, 2007.

VÍDEOS
ARTE! Brasileiros - Eduardo Berliner fala sobre "Corpo em Muda". Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=6DFgwbCWBZc Acesso em 09/08/2020 às 15:30.

Trecho do programa de tv sobre arte contemporânea, CATÁLOGO, de Marcos Ribeiro, disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YER6ZYUyAFQ Acesso em 09/08/2020, às 16:15.

IMAGENS
Figura 1 Leda e o Cisne - escultura da coleção do Metropolitan Museum of Art NY. Disponível em: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/206819 . Acesso em 08/08/2020, às 14:00.

Figura 2 LEDA e o Cisne. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra2506/leda-e-o-cisne>. Acesso em: 08 de Ago. 2020. Verbete da Enciclopédia. ISBN: 978-85-7979-060-7

Figura 3 Leda e o Cisne de Cy Twombly, disponível em: https://www.moma.org/collection/works/80083 Acesso em 10/08/2020, às 18:00.

Figura 4 A imagem da pintura do artista Eduardo Berliner está no portfólio do artista, publicizado pela Casa Triângulo, galeria de arte que o representa. O material está disponível em: https://www.casatriangulo.com/media/pdf/EB_portfolio2019.pdf Acesso em 10/08/2020, às 17:00.

Published

2021-02-04

How to Cite

da silva, V. T. (2021). Is a painting silence? Or what’s the voice of a painting?. Boitatá, 16(31), 71–82. https://doi.org/10.5433/boitata.2021v16.e41295

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 

You may also start an advanced similarity search for this article.