Voices of maracangalha: intersection of knowledge and affect

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2020v15.e41252

Keywords:

Maracangalha. Lindro Amor. Poéticas orais. Cultura popular. Mulheres negras.

Abstract

The traditional poetic production of Maracangalha, a village in São Sebastião do Passé, Bahia, is briefly presented, based on the repertoire of the cultural event "Lindro Amor". The analyzed songs are written down by a teacher from the locality known as Pró Nívea and registered in a notebook named by her as "Popular Culture". We start from the assumption that the dynamics of this production, over time, places in this territory the bodies of black women who, with their voices, intersect knowledge, actions and affections, of themselves and their peers, as a device of (re)existence. To this end, the article is based on the qualitative method of ethnographic nature and the theorists: Foucault (1996), Guattari (1986), Hall (2003), Kilomba (2019), Quinjano (2007) and Zumthor (1993, 2005, 2007, 2010). In addition to the repertoire of the section, we will also deal with the narratives of women who are part of the aforementioned popular culture group. Finally, we make considerations about the paths taken by these women for the sliding and permanence of the poetics of the voice today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Railda Maria da Cruz dos Santos, Universidade do Estado da Bahia

Master's student in Universidade do Estado da Bahia

Edil Silva Costa, Universidade do Estado da Bahia

Doctor for PUC-SP end professor in Universidade do Estado da Bahia

References

CAYMMI, Dorival. Maracangalha. In: Cancioneiro da Bahia. Rio de Janeiro: Record,1978.

COSTA, Edil. Arquivos do pobre: considerações sobre culturas populares, memórias e narrativas. In: SANTOS, Osmar Moreira dos (org.). Arquivos, testemunhos e pobreza no Brasil. Salvador: EDUNEB, 2016.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 1996.

GUATTARI, Felix; ROLNIK, Suely. Subjetividade e história. In: Micropolítica: Cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes,1986.

HALL, Stuart. Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo horizonte. Editora UFMG, 2003.

IPHAN. Dossiê do Samba de Roda do Recôncavo Baiano. Brasília: Ministério da Cultura, 2006.

KILOMBA, Grada. Quem pode falar? In. Memórias da Plantação. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019

MARQUES, Reinaldo. Memória literária arquivada. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, Belo Horizonte, n.18, p.105-120, jul./dez, 2008.

QUINJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In. LANDER, Edgarbo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Coleções Sur Sur. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

ROJO, Roxane. Letramentos Múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SANTOS, Osmar Moreira dos (org.). Arquivos, testemunhos e pobreza no Brasil. Salvador: EDUNEB, 2016.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a "literatura" medieval. São Paulo: Cia das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo: entrevistas e ensaios. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2005.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

Published

2020-12-20

How to Cite

DA CRUZ DOS SANTOS, Railda Maria; COSTA, Edil Silva. Voices of maracangalha: intersection of knowledge and affect. Boitatá, Londrina, v. 15, n. 30, p. 110–120, 2020. DOI: 10.5433/boitata.2020v15.e41252. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/41252. Acesso em: 18 dec. 2025.