Women cordelist’s autobiography: a contribution to the new cordel’s history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2020v15.e41205

Keywords:

Cordel, Mulheres, Autobiografias

Abstract

This article deals with the autobiographical narratives of three poets: Julie Oliveira, Izabel Nascimento and Auritha Tabajara. We discuss here how, in narrating themselves, they rewrite the history of the cordel. For that, we used Hill Collins' Theory of Point of View (2019, 2019a) as a reference and based methodologically and epistemologically on the perspectives of decolonial feminism pointed out in Curiel (2020), Lugones (2019) and Anzaldúa (2019). To discuss the gender dimension in the cordel, we rely on the work of Santos (2020) and Lemaire (2017, 2018, 2020). With that, we observed that It is necessary to turn to the biomitographs and points of view of the women cordelists in order to be able to reflect on the universe of the cordel.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Gislene Carvalho Fonseca, Universidade Federal de Ouro Preto

Doctor for Universidade Federal de Minas Gerais and professor in Universidade Federal de Ouro Preto.

References

ADICHIE, Chimamanda. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ANZALDÚA, Glória. La conciencia de la mestiza / Rumo a uma nova consciência. In: BUARQUE DE HOLLANDA, Heloísa (org.) Pensamento Feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

_____________________. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 229, jan. 2000. ISSN 1806-9584. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880>. Acesso em: 15 jul. 2020.

____________________. Borderlands/La Frontera: La nueva mestiza. Madrid: Capitán Swing, 2007.

CARVALHO, Gislene. OLIVEIRA, Letícia. Feminismo negro na poesia de cordel de Jarid Arraes, In: SOARES, Juliana. COSTA, Vanessa. VIERO, Felipe. Dar-se a ver: Textualidades, gêneros e sexualidades em estudos da Comunicação. Belo Horizonte: Selo PPGCOM, 2018.

CURIEL, Ochy. Construindo metodologias feministas a partir do feminismo decolonial. In.: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2020.

FIGUEIREDO, Angela. Somente um ponto de vista. Cadernos Pagu, Campinas , n. 51, e175117, 2017 . Disonível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000300509&lng=en&nrm=iso. Acesso em 24 July 2020. Epub Dez 18, 2017.

FONSECA, Maria Gislene Carvalho. Novelo de verso: fios de memória, tradição e performance tecendo a poesia de cordel. Tese de doutorado. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2019.

FREDERICI, Silvia. Mulheres e caça às bruxas: da Idade Média aos dias atuais. São Paulo: Boitempo, 2019.

HILL COLLINS, Patricia. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.

____________________. Pensamento feminista negro: o poder da autodefinição. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org). Pensamento Feminista: Conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019a.

____________________. O que é um nome? Mulherismo, feminismo negro e além disso. Cadernos Pagu, n. 51, 2017.

HOOKS, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019.

LEMAIRE, Ria. Cores do Atlântico. Galícia: Pai Edicións, 2010.

_____________. Do Cancioneiro das Donas às Cantigas D’amigo dos Trovadores Galego-Portugueses. Fragmentum, n. 49, p. 213-227, 2017.

_____________. Patrimônio e matrimônio: proposta para uma nova historiografia da cultura ocidental. Educar em Revista, v. 34, n. 70, p. 17-33, 2018.

_____________. Do Cancioneiro das Donas ao Livro Delas. IN.: PEREIRA DOS SANTOS, Francisca. O Livro Delas. Fortaleza: Imeph, 2020. [no prelo]
MELLO, Beliza Áurea. Nova História do Cordel: a hora e a vez das vozes femininas nos folhetos. IN.: PEREIRA DOS SANTOS, Francisca. O Livro Delas. Fortaleza: Imeph, 2020. [no prelo]

MORRISON, Toni. A fonte da autoestima. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2020.

NASCIMENTO, Izabel. Relato de verso e voz. Aracaju, Datagraph, 2018.
NASCIMENTO, Izabel. NASCIMENTO, Ana Santana. Cordel de mãe e filha. Aracaju, Datagraph, 2019.

NASCIMENTO, João Bosco Dumont do; SANTOS, Francisca Pereira dos. A Literatura de Cordel Como Fonte de Informação: um Olhar Historiográfico e Conceitual. Folha de Rosto, v. 1, n. 1, p. 101-112, 2015.

OLIVEIRA, Julie. Meu nome é Julie Oliveira. Publicação online. 2020.

______________. Respeite a minha história. Publicação online. 2020a.

ORTIZ OCAÑA, Alexander. ARIAS LÓPEZ, María Isabel. Hacer decolonial: desobedecer a la metodologia de investigación. Hallazgos, 16(31), 147-166, Bogotá: Universidad Santo Tomás, 2019.

PEREIRA DOS SANTOS, Francisca. Cantadoras e repentistas do século XIX: a construção de um território feminino. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, 2010, [Data de consulta: 25 de novembro de 2017] Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=323127099015> ISSN 1518-0158

_________________________________. O Livro Delas. Fortaleza: Imeph, 2020. [no prelo]

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales – Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires e Caracas: CLACSO y UNESCO, 2000.

TABAJARA, Auritha. Coração na aldeia, pés no mundo. Lorena: UK’A Editorial, 2018.

Published

2020-12-20

How to Cite

Fonseca, M. G. C. (2020). Women cordelist’s autobiography: a contribution to the new cordel’s history. Boitatá, 15(30), 88–100. https://doi.org/10.5433/boitata.2020v15.e41205