Experimentalism, performance, ressignification and resistance: comments and brief analysis of “errata (in the form of sonette)”, Fernando Aguiar
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2017v12.e32960Keywords:
Experimentalism, Redetermination, Resistance, Portuguese Poetry, Fernando Aguiar.Abstract
In this paper, I talk about Experimentalism, redetermination, performance and resistance. I show, initially, a small context of Experimentalism in Portugal, commenting on both Poesia 61 and Po-Ex group, initiators of Experimentalism in that country. Then, I talk briefly about association of poetry with digital media, about performative poetry and polypoetry. I still talk about the issues of redetermination and the resistance, and, lastly, in aim to show, even briefly, how all these issues dialogue in a performance poem. I do a quick analysis of “Errata (em forma de soneto)”; performance held on May 9, 2009 by Portuguese experimentalist Fernando Aguiar. For all discussions made here, I count on the help of texts by E. M. de Melo e Castro, Ana Hatherly, Rui Torres, Fernando J. B. Martinho, António Carlos Cortez, Denise Guimarães, Paul Zumthor, Enzo Minarelli, Michel Foucault, Ernesto Sousa, and by Fernando Aguiar.References
AGUIAR, Fernando. A essência dos sentidos. Lisboa: Associação Poesia Viva, 2001.
AGUIAR, Fernando. Estratégias do gosto. São Paulo: Escrituras, 2011 (Coleção Ponte Velha).
AGUIAR, Fernando. Vídeo do ciclo de performances “ArtesérieS – realizado em Faro, Portugal, no dia 09 de maio de 2009. Disponível em: <http://fernando-aguiar.blogspot.com.br/>. Acesso em: 18 jul. 2017.
CORTEZ, António Carlos. Poesia 61 hoje: uma necessária hetorodoxia. Revista Colóquio – Letras. Revista Quadrimestral da Fundação Calouste Gulbenikian. Lisboa, n. 177, maio/agosto de 2011.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2000. (Coleção Tópicos).
GUIMARÃES, Denise Azevedo Duarte. Comunicação tecnoestética nas mídias audiovisuais. Porto Alegre: Sulina, 2007.
HATHERLY, Ana. A casa das musas. Lisboa: Editorial Estampa, 1995 (Coleção Teoria da Arte).
MARTINHO, Fernando J. B. Texto e contexto de Poesia 61 num quadro tardo-modernista. Revista Colóquio – Letras. Revista Quadrimestral da Fundação Calouste Gulbenikian. Lisboa, n. 177, maio/agosto de 2011.
MELO e CASTRO, E. M. de. Poética do ciborgue – antologia de textos sobre tecnopoiesis. Rio de Janeiro: Confraria do Vento, 2014.
MELO e CASTRO, E. M. de; HATHERLY, Ana. Po-Ex: textos teóricos e documentos da Poesia Experimental Portuguesa. Lisboa: Moraes Editores, 1981 (Coleção Margens do Texto).
MINARELLI, Enzo. Polipoesia – entre as poéticas da voz no século XX. Tradução, comentários e posfácio de Frederico Fernandes. Londrina: Eduel, 2010.
MINARELLI, Enzo. As razões da voz. Organização de Frederico Fernandes. Londrina: Eduel, 2014.
SOUSA, Ernesto de. Oralidade, futuro da arte? – e outros textos, 1953-87. São Paulo: Escrituras, 2011 (Coleção Ponte Velha).
TORRES, Rui. Breve apresentação da Poesia Experimental Portuguesa – texto publicado em 17 de maio de 2006 no catálogo eletrônico da Po-Ex. Disponível em: <http://po-ex.net/>. Acesso em 17 jul. 2017.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. 2. ed. Tradução de Jerusa Pires e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Boitatá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.