From the life beat to the live beat: the poetic battle of the Rap of improvise as a place of weapon, resistance and problematization at school tensions

Authors

  • Janaína Vianna da Conceição Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2014v9.e31742

Keywords:

Freestyle rap, School, Performance, Oral genres

Abstract

This article aims to reflect and discuss how teaching and working with rap and freestyle rap can contribute to young students’ formation as well as to Portuguese and literature classes. The work is based on Bakhtin’s concept of speech genre (BAKHTIN, 2003) along with Zumthor’s notion of performance (ZUMTHOR, 2007). To begin, I contextualize hip hop and freestyle rap. Secondly, I analyze themes, performance as well as conflicts in some practice of rhyme duels known as freestyle battles. Then, I point out some reasons that schools utilize to not work with oral genres and hip hop, outlining some arguments of why it should be incorporated not only into school curriculum as well as into the classroom. Finally, I offer some proposals for working with oral genres related to rap, rap freestyle and its battles.

Author Biography

Janaína Vianna da Conceição, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Master's student in Applied Linguistics at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

ANDRADE, E. N. (Org.). Rap e educação, rap é educação. São Paulo: Summus, 1999.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 261-306.

BATISTA, A; MEDEIROS, R ; OLIVEIRA, I. Educação física e a linguagem do Hip Hop: Um diálogo possível na escola. Revista da Faculdade de Educação Física, Campinas, v. 12, n. 2, p. 166-189, abr./jun. 2014.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEMT, 2000.

CONCEIÇÃO, A. Teorias feministas: da ‘questão da mulher’ ao enfoque de gênero. Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, v. 8, n. 24, p. 738-757, 2009.

DAYRELL, J. A música entra em cena : o Rap e o Funk na socialização da juventude em Belo Horizonte. São Paulo, 2001. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação,-Universidade de São Paulo, São Paulo 2001.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; HALLER, S. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. (trad. e org.). Gêneros orais e escritos na escola.Campinas: Mercado de Letras, 2011. p. 125-155.

FÁVERO, L. L.; ANDRADE, M. L. C. V. O.; AQUINO, Z. G. O. Oralidade e escrita: perspectivas para o ensino de língua materna. São Paulo: Cortez, 2009.

FERNANDES, Frederico A. G. A voz e o sentido: poesia oral em sincronia. São Paulo: Ed. Unesp, 2007.

FINNEGAN, Ruth. O significado da literatura em culturas orais. In: QUEIROZ, Sônia. A tradição oral. Belo Horizonte: UFMG, 2006.

FONSECA, A. Versos violentamente pacíficos. Campinas, 2011. Tese (Doutorado, PPGLinguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

GASTALDO, E. “O complô da torcida”: futebol e performance masculina em bares. Horizonte Antropológico, Porto Alegre, v. 11, n. 24. Dec. 2005.

GÓES, Neusa Maria Luizão. A produção de sentidos em manifestações poéticas orais: o rap na escola. Programa de Desenvolvimento Educacional do Paraná. 2007. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1166-4.pdf.>. Acesso em: 01 ago. 2014.

MARCUSCHI, M; HOFFNAGEL, J. A escrita no contexto dos usos lingüísticos: caracterizando a escrita. In: MARCUSCHI, L. A.; DIONÍSIO, A. P. (Org.). Fala e Escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 85 – 104.

MARCUSCHI, L. A. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco “falada”. In: DIONÍSIO, A. P.; BEZERRA, M. A. (Org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001. p. 19-32.

MORAIS, M. Conflito e(m) brincadeiras infantis: diferenças culturais e de gênero. São Paulo, 2004. Tese (Doutorado em Psicologia Experimental) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

RAMOS, J. O espaço da oralidade na sala de aula. São Paulo: Martins Fontes. 2002.

RIBEIRO, C. A cidade para o movimento hip hop: Jovens afro-descendentes como sujeitos políticos. Humanitas, Campinas, v.9, n. 1, p. 57-71, jan-jun, 2006.

RIBEIRO, W. Nós estamos aqui!: O Hip Hop e a construção de identidades em um espaço de produção de sentidos e leituras de mundo. 2008. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 200.

ROJO, R. Falando ao pé da letra: A constituição da narrativa e do letramento. São Paulo: Parábola, 2010.

SANTOS, L. A. Modos de escrever: tradição oral, letramento e segunda língua na Educação Escolar Wajãpi. 2011. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Estudos da Linguagem, São Paulo, 2011.

SCHLATTER, M.; GARCEZ, P. M. Línguas adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em inglês. Erechim: Edelbra, 2012.

SCHNEUWLY, B. Palavra e ficcionalização: Um caminho para o ensino da linguagem oral. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros Orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2011. p. 109-124.

SCHUCMAN, L. Branquitude e poder: revisitando o “medo branco” no século XXI. Revista da ABPN, v. 6, n. 13, p. 134-147, mar. / jun.2014.

SHOHAT, Ella; STAN, Robert. Do eurocentrismo ao policentrismo. In: Crítica da Imagem Eurocêntrica. Tradução de Marcos Soares. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

SOARES, M. Português: uma proposta para o letramento. Livro do Professor. São Paulo: Moderna, 1999.

SOUZA, A. Letramento de reexistência: poesia, grafite, música, dança: Hip-hop. São Paulo: Parábola editorial, 2011.

STEINBERG, M. Os elementos não-verbais da conversação. São Paulo: Atual, 1988.

TEPERMAN, R. Tem que ter suingue: batalhas de freestyle no metrô Santa Cruz.São Paulo, 2011. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2014-10-30

How to Cite

Conceição, J. V. da. (2014). From the life beat to the live beat: the poetic battle of the Rap of improvise as a place of weapon, resistance and problematization at school tensions. Boitatá, 9(18), 134–157. https://doi.org/10.5433/boitata.2014v9.e31742

Issue

Section

Dossiê