Poetic voices: performance and memory in narratives living rooms in rio do engenho (Ilhéus / Bahia)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2014v9.e31662

Keywords:

Performance, Memory, Everyday practices, Literature, Engenho River

Abstract

This study aims to analyze the oral narratives of Rio do Engenho, which are produced in the daily life of the community, in its symbolic practices. This is a study developed interdisciplinary in the space of Comparative Literature where convergences are established concepts of literary theory and criticism, new history and cultural studies. It starts with a bibliographic research, relating questions about performance (ZUMTHOR, 2000; FERNANDES, 2002; ALCOFORADO, 2002), memory (NORA, 2004; HALBWACHS, 2006; FERREIRA, 2004; POLLACK, 1989) and symbolic practices (CERTEAU, 1998; IPHAN, 2000.). Through research field, reports and testimonies were collected using the oral history method (PORTELLI, 1989). The treatment of these reports and testimonies was based on the conception of testimony (MOREIRAS, 2001; LEMAIRE, 2002) as primary forms of cultural manifestation. The search allowed to verify that oral narratives can be understood as a synthesis of social and cultural, from a past shared by the community; can be considered as representation everyday practices, traditions and collective experiences. So, these narratives are expressions literary works considered places of memory (NORA, 2004) for their symbolic and cultural references, and for revealing moments of coexistence, social integration and sociability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gisane Souza Santana, Universidade Estadual de Santa Cruz

Master student in Literature, at the Universidade Estadual de Santa Cruz.

Maria de Lourdes Netto Simões, Universidade Estadual de Santa Cruz

PhD in Portuguese Studies and postdoc in Comparative Literature and Cultural Tourism, by Universidade Nova de Lisboa. Researcher at the Cultural Identity and Regional Expressions Group (UESC).

References

ALCOFORADO, Doralice Fernandes Xavier. Literatura oral e popular. Boitatá – Revista do GT de Literatura Oral e Popular da ANPOLL. Número especial – ago/dez de 2008b

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade. Lembrança de velhos. 14. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CASCUDO, Luís da Câmara. Literatura Oral no Brasil. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Editora da USP, 1984.

CASCUDO, L. da Camara. Geografia dos Mitos Brasileiros. 5ª ed. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora/MEC, 1998.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1998.

CERTEAU, Michel de; GIRARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano 2: morar, cozinhar. Tradução Ephraim F. Alves e Lúcia Endlich Orth. 10 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

FERNANDES, Frederico Augusto Garcia. Entre histórias e tererés: o ouvir da literatura pantaneira. São Paulo: Unesp, 2002.

FERNANDES, Frederico Augusto Garcia. A voz em performance: uma abordagem sincrônica de narrativas e versos da cultura oral pantaneira. 2003. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2007.

FERREIRA, Jerusa Pires. Armadilhas da Memória e outros ensaios. São Paulo, Ateliê. 2004.

FERREIRA, Jerusa Pires. Cultura é memória. In: Revista USP. São Paulo: Edusp, n. 24, dez./fev., 1994/1995, p. 14-20.

FERREIRA, Jerusa Pires. Posfácio: A letra e a voz de Paul Zumthor. In: ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura” medieval. Tradução de Amálio Pinheiro e Jerusa Pires.Companhia das Letras, 1993. p. 287-296.

FROCHTENGARTEN, Fernando. A memória oral no mundo contemporâneo. Estudos Avançados 19 (55), 2005.

GEERTZ, C. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

HALBWACS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

IPHAN. Inventário Nacional de Referências Culturais – INRC: Manual de Aplicação. Brasília: MINC; IPHAN; DID, 2000.

KHOURY, Yara Aun. Narrativas orais na investigação da História Social. Projeto História. São Paulo, n. 22, p. 79-103, jun. 2001, p. 80

LE GOFF, Jacques. História e Memória. 2ª Edição. Campinas: Editora da UNICAMP, 1992.

LONDRES, Cecília. Patrimônio e performance: uma relação interessante. In. GARCIA, M. V. C; GUSMÃO, R.; TEIXEIRA, J. G. L. C. (Orgs.) Patrimônio imaterial, performance cultural e (re)tradicionalização. Brasília: ICS-UnB, 2004.

MARCIS, Therezinha. Viagem ao Engenho de Santana. Ilhéus: Editus, 2000.

MOREIRAS, Alberto. A aura do testemunho. In: A exaustão da diferença; a política dos estúdios culturais latino-americanos. Trad de Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: UFMG, 2001. pp. 249 – 282

MOREIRA, Terezinha Taborda. O vão da voz: a metamorfose do narrador na ficção moçambicana. Estudos Literários. Belo Horizonte: Fale/UFMG, 2000. (Tese, Doutorado em Letras)

NORA, Pierre. Entre memória e história – a problemática dos lugares. Projeto história: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP. São Paulo: SP, nº 10, dezembro de 1993.

POLLAK, M. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989

SANTOS, Idelette Muzart Fonseca. Escrituras da voz e memória do texto: abordagens atuais da literatura popular brasileira. In: BERND, Zilá e MIGOZZI, Jacques. (orgs.). Fronteiras do literário: literatura oral e popular Brasil/França. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 1995.

SANTOS, Idelette Muzart Fonseca. Memória das Vozes: cantoria, romanceiro e cordel. Prefácio de Armindo Bião – Tradução de Márcia Pinheiro. Salvador: Secretaria da Cultura e Turismo, Fundação Cultural do Estado da Bahia, 2006.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. São Paulo: EDUC, 2000.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a literatura medieval. Trad. Jerusa Pires Ferreira eAmálio Pinheiro. São Paulo: Cia. das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Tradução de Jerusa Pires Ferreira. Maria Lúcia Diniz Pochat e Maria Inês de Almeida. São Paulo: Hucitec, 1997.

Published

2014-05-30

How to Cite

Santana, G. S., & Simões, M. de L. N. (2014). Poetic voices: performance and memory in narratives living rooms in rio do engenho (Ilhéus / Bahia). Boitatá, 9(17), 213–232. https://doi.org/10.5433/boitata.2014v9.e31662

Issue

Section

Seção Livre

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.