Memory, poetry and prophecy: the identity of the Santaneja in a winter version
DOI:
https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31513Keywords:
Performance, Prophecies, Poetry, Marcos Antunes, Paul ZumthorAbstract
This paper aims to analyze the identity presented in Marcos Antunes’s poetry, the coletive and cultural identity written by him in his poetry. Based mainly in Paul Zumthor’s interpretation about oral poetry and performance, we are going to try to comprehend how the poetry build a link of cohesion and identity with the poet’s social group, mainly about how the winter gives the poet a poetical inspiration to write about the backcountry culture. Paul Zumthor’s point of view helped us to understand this performance as a constitutive poetry of an enunciation’s reception that reach the public with its themes and links the poet identity with his community, mainly with his winter’s themes, so important to the backcountry people memories.Metrics
Metrics Loading ...
References
ANDRADE, Marcos Antunes de. Minhas poesias: cânticos da alma. Luís Gomes: [s. n.], 2011.
AYALA, Maria Ignez Novaes. Riqueza de pobre. In: Literatura e sociedade - Revista de Teoria Literária e Literatura Comparada da USP, São Paulo, n. 02, p. 160-169, 1997.
BANDEIRA, Manuel. Antologia poética. Rio de Janeiro: J. Olympo, 1976.
BARROS, Luitgarde Oliveira. Cavalcanti. Juazeiro do Padre Cícero: A Terra da Mãe de Deus. 2. ed. Fortaleza: Editora IMERPH, 2008.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 9. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro 2006.
HÖFFLER, Angelica. A floresta no cordel. Fortaleza: Secult, 2006.
HÖFFLER, Angelica. Vozes e imagens da terra da mãe de Deus. In: GURGEL, Deífilo; D. MAIA, Isaura Amélia de Sousa Rosado; LIMA, Ana Neuma Teixeira de (Orgs.). Bom dia Literatura oral. Natal (RN): RN Econômico, 2009 (coleção Patrimônio Potiguar, 5).
LÚCIO, Ana Cristina Marinho. Teatro infantil na sala de aula: diálogos com a cultura popular. LÚCIO, Ana Cristina Marinho. (Org.). Teatro infantil e cultura popular. Campina Grande; Bagagem, 2005.
POLLAK, Michel. Memória e identidade social. In: Estudos históricos. Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a literatura medieval. Tradução de Amalio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
AYALA, Maria Ignez Novaes. Riqueza de pobre. In: Literatura e sociedade - Revista de Teoria Literária e Literatura Comparada da USP, São Paulo, n. 02, p. 160-169, 1997.
BANDEIRA, Manuel. Antologia poética. Rio de Janeiro: J. Olympo, 1976.
BARROS, Luitgarde Oliveira. Cavalcanti. Juazeiro do Padre Cícero: A Terra da Mãe de Deus. 2. ed. Fortaleza: Editora IMERPH, 2008.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 9. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro 2006.
HÖFFLER, Angelica. A floresta no cordel. Fortaleza: Secult, 2006.
HÖFFLER, Angelica. Vozes e imagens da terra da mãe de Deus. In: GURGEL, Deífilo; D. MAIA, Isaura Amélia de Sousa Rosado; LIMA, Ana Neuma Teixeira de (Orgs.). Bom dia Literatura oral. Natal (RN): RN Econômico, 2009 (coleção Patrimônio Potiguar, 5).
LÚCIO, Ana Cristina Marinho. Teatro infantil na sala de aula: diálogos com a cultura popular. LÚCIO, Ana Cristina Marinho. (Org.). Teatro infantil e cultura popular. Campina Grande; Bagagem, 2005.
POLLAK, Michel. Memória e identidade social. In: Estudos históricos. Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a literatura medieval. Tradução de Amalio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
Downloads
Published
2015-06-29
How to Cite
Fonseca, C. L. C. da, & Castro, N. M. de S. (2015). Memory, poetry and prophecy: the identity of the Santaneja in a winter version. Boitatá, 10(19), 171–184. https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31513
Issue
Section
Seção Livre
License
Copyright (c) 2015 Boitatá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Boitatá esta licenciada com CC BY sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.