Poetry and music: ballasts of orality in Maria Bethânia's performance

Authors

  • Renato Forin Junior Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2012v7.e31244

Keywords:

Maria Bethânia, Orality, Poetry, Musical, Spectacle

Abstract

This paper investigates the characteristics of Maria Bethânia’s "dramatized music spectacle" and the relations between the interpreter’s work and elements of oral poetics. The research explores the (close) relationship between music and poetry, from Ancient Greece, through Middle Ages, to the avant-garde movements, which recovered the voice in a revolutionary way. A separate chapter reflects about the supremacy of orality in Brazil - that bequeathed to the nation the elegance of its popular song - as well as a salutary encounter between music and theater, which was to originate beautiful dramatized concerts. Maria Bethânia appears as a unifying person of these oral influences by setting up concerts of authorial character which values the musicality of the word, the dramaturgy, the interpretation and the full play of scenic elements.

Author Biography

Renato Forin Junior, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Master in Literary Studies at the Universidade Estadual de Londrina (UEL)

References

ALMEIDA, Tereza Virginia de. O corpo do som: notas sobre a canção. In: MATOS, Cláudia Neiva de et al (Org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7 letras, 2008. p. 316-326.

ANDRADE, Mário de. Pequena história da música. São Paulo: Livraria Martins, 1953.

BOSI, Ecléa. Cultura e desenraizamento. In: BOSI, Alfredo (Org.). Cultura brasileira – temas e situações. São Paulo: Ática, 1992. p. 16-41.

BUARQUE, Chico; LOBO, Edu. Choro bandido. Disponível em: www.chicobuarque.com.br/construcao/mestre.asp?pg=choroban_85.htm. Acesso em: 5 jan. 2011.

CALADO, Carlos. O jazz como espetáculo. São Paulo: Perspectiva, 2007.

CAVALCANTI, Berenice; STARLING, Heloisa Maria; EISENBERG, José (Orgs.). Decantando a República: inventário histórico e político da canção moderna brasileira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004. v.1 - Outras conversas sobre os jeitos da canção.

CHOPIN, Henri. Mutações poéticas. In: MENEZES, Philadelpho (Org.). Poesia sonora – poéticas experimentais da voz no século XX. São Paulo: Educ, 1992. p. 60-73.

CÍCERO, Antonio. Finalidade sem fim – ensaios sobre poesia e arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

COPLAND, Aaron. Como ouvir (e entender) música. Tradução de Luiz Paulo Horta. Rio de Janeiro: Artenova, 1974.

DAVINI, Silvia Adriana. Voz e palavra – música e ato. In: MATOS, Cláudia Neiva de et al (Org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7 letras, 2008. p. 307-315.

DORIA, GustavoAlberto Accioli. Moderno teatro brasileiro: crônica de suas raízes. Rio de Janeiro: Serviço Nacional de Teatro, 1975.

FERNANDES, Frederico Augusto Garcia. A cegueira da leitura e a desfossilização da voz: a poesia oral na literatura de viajantes. Disponível em: <//hmi.ewi.utwente.nl/Cuba/content_e_2.html>. Acesso em: 18 dez. 2010.

FERNANDES, Frederico Augusto Garcia. Vanguarda, voz e virtus: apontamentos sobre os experimentalismos poéticos na internet. In: CORRÊA, Alamir Aquino (Org.). Ciberespaço: mistificação e paranóia. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2008. p. 106-117.

FERRAZ, Eucanaã. Caetano Veloso – letra só. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

FINNEGAN, Ruth. O que vem primeiro: o texto, a música ou a performance?. In: MATOS, Cláudia Neiva de et al (Org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7 letras, 2008. p. 15-43.

FONTANA, Giovanni. Oralidade, escritura, intermedialidade. In: MENEZES, Philadelpho (Org.). Poesia sonora – poéticas experimentais da voz no século XX. São Paulo: Educ, 1992. p. 129-132.

MALHADAS, Daisi. Tragédia grega: o mito em cena. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

MANOEL, Antonio. A música na primeira poética de Mário de Andrade. In: DAGHLIAN, Carlos (Org.). Poesia e música. São Paulo: Perspectiva, 1985. p. 15-47.

MANOEL, Antonio. Apresentação. In: DAGHLIAN, Carlos (Org.). Poesia e música. São Paulo: Perspectiva, 1985. p. 9-13.

MARIA BETHÂNIA - Música é perfume. Direção, Produção e Roteiro de George Gachot. Com Maria Bethânia, Chico Buarque, Caetano Veloso, Gilberto Gil, Jaime Alem, Nana Caymmi e Miúcha. França/Suíça: Idéale Audience, 2005. 1 DVD (82 min.), documentário musical, son., color.

MATOS, Cláudia Neiva de. Poesia e Música: laços de parentesco e parceria. In: MATOS, Cláudia Neiva de. et al (Org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7 letras, 2008. p. 3-98.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1964.

MENEZES, Philadelpho. Introdução: da poesia fonética à poesia sonora. In: MENEZES, Philadelpho (Org.). Poesia sonora – poéticas experimentais da voz no século XX. São Paulo: Educ, 1992. p. 9- 18.

MENEZES, Philadelpho. Poesia sonora – poéticas experimentais da voz no século XX. Idealização e comentários de Philadelpho Menezes; roteiro de Philadelpho Menezes e Franklin Valverde; apresentado por Franklin Valverde. São Paulo: Cultura FM, 1994. Programa radiofônico em quatro capítulos.

MINARELLI, Enzo. A voz instrumento de criação dos futuristas à poesia sonora. Sibila – Revista de Poesia e Cultura, Cotia, ano 04, n. 08-09, p. 178-215, set. 2005.

MINARELLI, Enzo. Polipoesia - entre as poéticas da voz no século XX. Londrina: Eduel, 2010.

MONTEIRO, Keila Michelle Silva. Corpo e performance na poesia cantada. Palimpsesto, Rio de Janeiro, ano 09, n. 10, 2010. Disponível em: <www.pgletras.uerj.br/palimpsesto/num10/dossie/palimpsesto10_dossie04.pdf>. Acesso em: 23 dez. 2010.

NASCIMENTO, Milton; BRANDT, Fernando. Canções e momentos. Disponível em: <//www.miltonnascimento.com.br/#/obra/>. Acesso em: 15 dez. 2010.

OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Introdução à melopoética: a música na literatura brasileira. In: OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. et al. Literatura e música. São Paulo: Senac, 2003. p. 17-48.

PALAVRA Encantada. Direção de Helena Solberg. Roteiro de Diana Vasconcellos, Helena Solberg, Marcio Debellian. Com Antonio Cícero, Adriana Calcanhoto, Chico Buarque, José Miguel Wisnik, Lenine, Maria Bethânia, Martinho da Vila e Tom Zé. Rio de Janeiro: Radiante Filmes, 2010. 2 DVDs (84 min.), documentário musical, son., color.

POESIA SONORA – Poéticas Experimentais da Voz no Século XX. Programa radiofônico em quatro capítulos apresentado na rádio Cultura FM de São Paulo em setembro de 1994.

RENNÓ, Carlos. Gilberto Gil: todas as letras. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

RENNÓ, Carlos. Poesia literária e poesia de música: convergências. In: OLIVEIRA, Solange Ribeiro de et al. Literatura e música. São Paulo: Senac, 2003. p. 49-71.

ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. 3.ed. São Paulo: Perspectiva, 1997.

VELOSO, Caetano. Verdade Tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

VERMELHO, Alcir Pires; NASSER, David. Canta Brasil. Disponível em: <//letras.terra.com.br/gal-costa/46103/>. Acesso em: 5 jan. 2011.

WISNIK, José Miguel. Algumas questões de música e política no Brasil. In: BOSI, Alfredo (Org.). Cultura brasileira – temas e situações. São Paulo: Ática, 1992. p. 114-123.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo. Cotia: Ateliê editorial, 2005.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Casac Naify, 2007.

Published

2012-06-10

How to Cite

Forin Junior, R. (2012). Poetry and music: ballasts of orality in Maria Bethânia’s performance. Boitatá, 7(13), 163–184. https://doi.org/10.5433/boitata.2012v7.e31244

Issue

Section

Seção Livre