Afroindigenous art: Trajectories and Experiences of Mestre Damasceno around Marajó dos Campos

Authors

  • Augusto César Miranda Nunes Universidade da Amazônia - UNAMA; Faculdade de Estudos Avançados do Pará
  • Agenor Sarraf Pacheco Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2012v7.e31233

Keywords:

Culture Afroindígena, Master of Damascus, Cultural Studies

Abstract

Porous borders and polemics by viewing the contemporary cultural events in the Marajó Fields, experienced by actors holding of local and popular cultural producers, the test establishes a dialogue of art produced by the master of Saints Gregory Daniels, afroindígena marajoara Salvaterra, with the perceptions and treatments given by the local cultural and educational policies on popular culture marajoara. For this, we will bring to the fore the voice of the master of Damascus, through the transcript of video evidence, audiovisual recording captured in 2007, the important work done by Professor Aézio Figueiredo, the Elementary School Olav Novaes, who, concerned with the preservation of marajoara wisdom, recorded oral experiences, knowledge and life trajectories of Gregory Daniels, plus interviews with the master himself and the county social workers. Relating the production of memories captured on video and written directions to the struggle for enhancement of knowledge-doings of the master of Damascus, achieved art (morning) afroindígena Marajó culture, revealing itself in its rich heritage and dodging strategies to avoid being silence.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Augusto César Miranda Nunes, Universidade da Amazônia - UNAMA; Faculdade de Estudos Avançados do Pará

Master's student in Communication, Language and Culture at the Universidade da Amazônia - UNAMA. Professor at the Faculdade de Estudos Avançados do Pará - FEAPA

Agenor Sarraf Pacheco, Universidade Federal do Pará

Doctor in Social History (PUC-SP). Adjunct Professor at the Universidade Federal do Pará (UFPA), linked to the Postgraduate Programs in Arts (PPGArtes) and Anthropology (PPGA)

References

ABREU, Martha. O império do Divino: festas religiosas e cultura popular no Rio de Janeiro (1830-1900). Rio de Janeiro: Fronteira; São Paulo: FAPESP, 1999.

ANTONACCI, Maria Antonieta. Corpos negros: desafiando verdades. In: BUENO, Maria Lúcia; CASTRO, Ana Lúcia (Org.) Corpo território da cultura. São Paulo: Annablume, 2005. p. 27-62.

ARAÚJO, Alik Nascimento de; CUNHA, Luiz Carlos Cruz. Face a Face: Contatos Afroindígenas na Amazônia: Cultura, Identidade e Hibridismo na etnia Tembé Tenetehara – Alto Rio Guamá-Pa (1949- 2010). 2011. Monografia (Especialização em Educação para as Relações Etnicorraciais) - Instituto Federal do Pará, Belém, 2011.

CATENACCI, Vivian. Cultura popular: entre a tradição e a transformação. In: São Paulo em Perspectiva, v.15, n.2, p. 28-35, 2001.

CUCHE, Dennys. A noção de cultura nas ciências sociais. Tradução Viviane Ribeiro. 2. ed. Bauru: EDUSC, 2002.

FIGUEIREDO, Aézio. Vida e Obra de Mestre Damasceno. Projeto Educacional: Arte e Cultura na socialização e Aprendizagem da Leitura e da escrita. Salvaterra, 2011.

FREITAS, Sônia Maria de. História Oral: possibilidades e procedimentos. São Paulo: Imprensa Oficial de São Paulo, 2002.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: Edusp, 2003.

GARCIA, Sylvia Gemignani. Folclore e sociologia em Florestan Fernandes. Tempo Social, v.13, n.2, p. 143-167, 2001.

GOMES, Flávio dos Santos. A hidra e os pântanos: mocambos, quilombos e comunidades de fugitivos no Brasil (Séculos XVII-XIX). São Paulo: Ed. UNESP: Ed. Polis, 2005.

HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e Mediações Culturais. Tradução Adelaide Resende, Ana Carolina Escosteguy, Cláudia Álvares, Francisco Rudiger e Sayonara Amaral. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

KHOURI, Yara Aun. Apresentação. In: PORTELLI, Alessandro. Ensaios de História Oral. Tradução Fernando Luiz Cássio e Ricardo Santhiago. São Paulo: Letra e Voz, 2010. (Coleção ideias).

LANDER, Edgar (Org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Tradução Júlio César Casarin Barroso Silva. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales – CLACSO, 2005.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 16. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

PACHECO, Agenor Sarraf. En el Corazón de la Amazonía: identidades, saberes e religiosidades no Regime das Águas Marajoaras. 2009. Tese (Doutorado em História Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

PACHECO, Agenor Sarraf. As Áfricas nos Marajós: visões, fugas e redes de contato. In: SCHAAN, Denise Pahl e MARTINS, Cristiane Pires (Org.). Muito além dos Campos: arqueologia e história na Amazônia Marajoara. Rio Branco: GKNORONHA, 2010, pp. 31-69.

PACHECO, Agenor Sarraf. Astúcias da Memória: Identidades Afroindígenas no corredor da Amazônia. Tucunduba, Arte e Cultura em Revista, Belém, n. 2, p. 40-51, 2011.

PEREIRA, Manoel Nunes. Negros Escravos na Amazônia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA, 10., Rio de Janeiro, 1952. Anais ... Rio de Janeiro: IBGE, 1952. v. 3, p. 153-185.

SALLES, Vicente. O negro na formação da sociedade paraense. Belém: Paka-Tatu, 2004.

SALLES, Vicente. O negro no Pará sob o regime da escravidão. 3. ed. Rev. Ampl. Belém: IAP; Programa Raízes, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa e MENESES, Maria Paula Meneses (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.

SANTOS, José Luiz dos Santos. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 2004. (Coleção primeiros passos; 110).

SARLO, Beatriz. Paisagens Imaginárias: intelectuais, arte e meio de comunicação. Tradução Rúbia Prates e Sérgio Molina. São Paulo: EDUSP, 1997. (Ensaios Latino-Americanos; 2)

SCHAAN, Denise. Pahl. A Linguagem Iconografica da Ceramica Marajoara. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1997.

SCHAAN, Denise. Estatuetas Antropomorfas Marajoaras: O Simbolismo de Identidades de Gênero em uma Sociedade Complexa Amazônica. In: Boletim do Museu Paraense Emilio Goeldi. Antropologia, Belem-PA, v. 17, n. 2, p. 437-477, 2001.

SILVA, Dácia Ibiapina da. História oral, oralidade e audiovisual na construção de relatos de memórias traumáticas. História Oral, v.6, p. 69-94, 2003.

SOARES, Eliane Cristina Lopes. Roceiros e vaqueiros na ilha grande de Joanes no período colonial. 2002. Dissertação (Mestrado em Planejamento do Desenvolvimento) - Universidade Federal do Parná, Belém, 2002.

THOMPSON, Edward Palmer. Folclore, antropologia e história social. In: NEGRO, Antônio Luigi e SILVA, Sérgio (Org.). E. P. Thompson: as peculiaridades dos ingleses e outros artigos. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2001. p. 227-267.

VERGOLINO-HENRY, Anaíza & FIGUEIREDO, Arthur Napoleão. A Presença Africana na Amazônia Colonial: Uma notícia histórica. Belém: Arquivo Público do Pará, 1990.

WARNIER, Jean-Pierre. A mundialização da cultura. Tradução Viviane Ribeiro. 2. ed. Bauru, SP: EDUSC, 2003.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 1979.

Published

2012-06-10

How to Cite

Nunes, A. C. M., & Pacheco, A. S. (2012). Afroindigenous art: Trajectories and Experiences of Mestre Damasceno around Marajó dos Campos. Boitatá, 7(13), 1–19. https://doi.org/10.5433/boitata.2012v7.e31233

Issue

Section

Dossiê