Marco: a recycling tradition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2010v5.e31171

Keywords:

Literature of cordel, March, Leandro Gomes de Barros, Franklin Maxado

Abstract

The landmark is part of a poetic tradition of cordel literature that began with orality with singing and only later became inserted in the writing of the leaflets. The present work aims to analyze and compare two leaflets O Marco Brasileiro by Leandro Gomes de Barros, poet of the end of the 19th century, a reference in the historiography of Brazilian string literature and O Marco made by Maxado Nordestino by Franklin Maxado, aspiring poet for cordelista of writing this poem in the 1970s. Establishing parallels between the writing of these two writers is a strategy for observing how the tradition of Brazilian string literature is reaffirmed and remade. For this study, we understand cordel literature as dynamic and living art that relates to the present and that (re) builds its past and founds a tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciany Aparecida Alves Santos, Universidade Federal da Paraíba

Doctoral student of the Postgraduate Program in Letters at the Universidade Federal da Paraíbaa

References

ALMEIDA, Átila Augusto F. de; SOBRINHO, José Alves. Romanceiro popular nordestino, marcos e vantagens. Campina Grande: Grafset - Universidade Regional do Nordeste, 1981.

ATHAYDE, João Martins de. O marco do meio mundo. In: ALMEIDA, Átila Augusto F. de; SOBRINHO, José Alves. Romanceiro popular nordestino, marcos e vantagens. Campina Grande: Grafset - Universidade Regional do Nordeste, 1981.

BARROS, Leandro Gomes de. Como derribei o marco do meio do mundo. In: ALMEIDA, Átila Augusto F. de; SOBRINHO, José Alves. Romanceiro popular nordestino, marcos e vantagens. Campina Grande: Grafset - Universidade Regional do Nordeste, 1981.

BARROS, Leandro Gomes de. O marco brasileiro. In: MEDEIROS, Irani (org.). No reino da poesia sertaneja. João Pessoa: Idéia, 2002. p. 214-217.

BATISTA, Sebastião Nunes. Antologia da literatura de cordel. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa. 1977.

BRITO, João Batista de. Leituras poéticas. São Paulo: Fundação Memorial da América Latina, 1997.

ELIOT, T. S. A tradição e o talento individual. In: Ensaios. (Org. Ivan Junqueira). São Paulo: Art Editora, 1989.

GREIMAS, A. S. (org). Ensaios de semiótica poética. São Paulo: Cultrix: EDUSP, 1975.

NORDESTINO, Maxado. Um marco feito a maxado nordestino. São Paulo. s./ed. 1978. 13p.

SANTOS, Luciany Aparecida Alves. A encenação do popular: A literatura de cordel no espaço da migração. 2011. 153f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.

SANTOS, Luciany Aparecida Alves. Literatura de cordel e migração nordestina: tradição e deslocamento. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea. Brasília, n. 35, jan./jun. 2010, p. 77-91.

Published

2025-09-09

How to Cite

SANTOS, Luciany Aparecida Alves. Marco: a recycling tradition. Boitatá, Londrina, v. 5, n. 10, p. 34–53, 2025. DOI: 10.5433/boitata.2010v5.e31171. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/31171. Acesso em: 12 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê