Experience with the cordel literature as an activity of stimulus reading in the school environment

Authors

  • Jean Pereira Corrêa Universidade Federal Rural da Amazônia.

DOI:

https://doi.org/10.5433/boitata.2017v12.e30686

Keywords:

Cordel literature, Education, Read activity.

Abstract

This article shows the contribution of the cordel literature as didactic resource in the educational environment, in particular in the activities to develop the habit of reading, and consequently the formation of critical readers. With regard to methodology is, at first, a literature search, because we use based on the point of view of different authors contained in books, scientific article, website etc. Then we had a field research, with the use of questionnaires with open-ended questions, which were applied to the following audiences: an educator, five from Pará and cordelistas two researchers of the subject string. And concludes with an analysis of data collected the responses of some people involved with this popular poetry in order to know their opinion about the relevance of the cordel literature as a reading practice in educational institutions, in order to stimulate the pleasure by reading and popular culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Pereira Corrêa, Universidade Federal Rural da Amazônia.

Bachelor in Librarianship at the Universidade Federal do Pará. Librarian-documentalist at the Universidade Federal Rural da Amazônia  (UFRA). Postgraduate student in Information Unit Management.

References

ARAÚJO, Graziela Barros de; SANTOS, Rafaela Rocha dos. Literatura de cordel em sala de aula: resgate da cultura ou instrumento paradidático? In: Encontro Regional de Estudantes de Letras, 11, 2010, Santana.

CASA NOVA, Vera Lúcia. Cordel e biblioteca. R. Esc. Bibliotecon. [UFMG], Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 7-13, mar. 1982.

CASA NOVA, Vera Lúcia de Carvalho; BARBOSA, Rosaly Isabel Senra. Análise de uma experiência no Carro-Biblioteca da Escola de Biblioteconomia/UFMG com textos de Cordel. Cadernos de Biblioteconomia, Recife, v. 6, n. 1, p. 15-27, jun. 1983.

FERREIRA, Ana Paula de Oliveira. Literatura de cordel: um método de incentivo à leitura e escrita. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Aperfeiçoamento/Especialização em Língua Portuguesa: leitura e produção de textos) - Faculdade Atlântico, Cristinápolis, 2010. Disponível em:< http:// www.artigos.netsaber.com. de_cordel:_um_metodo_de_incentivo_ a_ leitura_e_escrita>. Acesso em: 26 jul. 2013. GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. Cordel leitores e ouvintes. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

FERREIRA, Ana Paula de Oliveira. Oralidade, memória e a mediação do outro: práticas de letramento entre sujeitos com baixos níveis de escolarização – o caso do cordel (1930-1950). Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 81, p. 115-142, dez. 2002. Disponível em:< http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 1 abr. 2013.

KUHLTHAU, Carol. Como usar a biblioteca na escola: um programa de atividades para o ensino fundamental. Tradução e adaptação de Bernadete Santos Campello et al. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LIMA, Stélio Torquato. Os PCN e as potencialidades didático-pedagógicas do cordel. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 35, n. 1, p. 133-139, jan./jun. 2013.

MENEZES NETO, Geraldo Magella de. Literatura de cordel: recurso didático no ensino de história. [S.l.], [200 -?], 11 p. Disponível em: http:// www.histedbr.fae.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/.../Y9C8z3kr.doc. Acesso em: 6 abr. 2013.

NEGRÃO, Maria José da Trindade. Introdução à literatura de cordel. Letras, Curitiba, n. 23, p. 135-152, jun. 1975. Disponível em:< http://www. ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/download/19663/12914 >. Acesso em: 30 jul. 2013.

PAGLIUCA, Lorita Marlena Freitag et al. Literatura de cordel: veículo de comunicação e educação em saúde. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 16, n. 4, p. 662-70, out./dez. 2007. 3.

SANTANA, Bruna B. S.; BATISTA, Raimunda B. Literatura de cordel: interdisciplinaridade em sala de aula. Boitatá, Londrina-PR, n. 4, p. 1-8 jui./dez. 2007. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/boitata/Volume-4-2007/ArtigoBruna e Raimunda.pdf>. Acesso em: 31 mar. 2013.

SANTOS, Manuela Fonseca. A literatura de cordel. Revista de Estudiosos Iberoamericanos, [S.l.], n. 2, p. 85-86, jun. 2005.

SANTOS, Sirleide Vieira dos. Acorda cordel na sala de aula: a legitimação do povo para o povo. São Paulo: USP, 2012.

SILVA FILHO, Wilson Seraine da; SANTOS, Renato P. dos. O uso da literatura de cordel como texto auxiliar no ensino de Ciências no ensino fundamental. In: SIMPÓSIO SULBRASILEIRO DE ENSINO DE CIÊNCIAS, 15. Anais... Canoas, RS: Ulbra, 2008.

SILVA, Rozilene Reis Bomfim da. O papel da leitura no processo de produção literária: uma análise de produções de cordel. In: ENCONTRO BAIANO DE ESTUDO EM CULTURA, 3., Salvador. Anais eletrônicos... Salvador: [s. n.], [2012].

SILVA, Silvio Profirio da et al. Literatura de cordel: linguagem, comunicação, cultura, memória e interdisciplinaridade, Raído, Dourados, MS, v. 4, n. 7, p. 303-322, jan./jun. 2010.

Published

2017-09-14

How to Cite

Corrêa, J. P. (2017). Experience with the cordel literature as an activity of stimulus reading in the school environment. Boitatá, 12(23), 179–194. https://doi.org/10.5433/boitata.2017v12.e30686

Issue

Section

Seção Livre

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.