The use of didactic sequence in the initial formation of teachers of Geography faced the inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/got.2023.v9.47326

Keywords:

Geography Teacher, Initial Formation, Inclusive Education, Undergraduate Level, Didactic Sequence

Abstract

The challenges faced when including students with Special Education Needs (SEN) in basic education of Geography have been the focus of discussion not only within the educational institutions, but in different segments of the society. The purpose of this paper was to reflect about the process of inclusion of students with Special Education Needs in basic education schools. The aim was to evaluate the contribution of the use of a Didactic Sequence as an evaluation instrument for the preparation and initial formation of geography undergraduate students focused on Inclusive Education. Based on the interpretation and analysis of the results, it was observed that, when the activities were developed in groups and the professor was part of the process being responsible for a pedagogical mediation in all stages of the development of the analytical instruments, better results were obtained.

Author Biography

Ricardo Lopes Fonseca, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina - UEL.

References

ARANHA, M. S. F. Projeto Escola Viva: o acesso e permanência de todos os alunos na escola: necessidades educacionais especiais dos alunos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 5 v., 2005.

BARDIN, L. L’analyse de contenu. 8ª édition corrigée. Paris: Presses Universitaires de France, 1977. 291 p.

BRASIL. MEC/SEESP. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, 2008.

CALLAI, H. C. A Geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino? In: Revista Terra Livre, n. 16. (p. 133-152). São Paulo, 2001.

CASTELLAR, S. M. V. Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cadernos CEDES. vol.25, pp. 209-225. n.66, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200005

CHEVALLARD, Y; JOSHUA, M. A. Um Exemplo de Análise da Transposição Didática: a noção de distância. v. 3. 1. Grenobel: Le Pensée Sauvage, 1982.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; NOVERRAZ, M. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: ROJO, R.; IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010: Resultados do Universo. Disponível em <http://www.ibge.com.br/>. Acesso em: 21 jul. 2013.

LUCKESI, C. C. O papel da didática na formação do educador .In: CANDAU, V. M. (org.). A didática em questão. 30. ed. – Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

OLIVEIRA, M. M. de. Sequência Didática Interativa no processo de formação de professores. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

REGINALDO, M. Conscientizar ou sensibilizar. 2011. Disponível em: http://mreginaldo.blogspot.com.br/2011/05/conscientizar-ou-sensibilizar.html Acesso em: 7 maio 2014.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

VLACH, V. Papel do ensino de geografia na compreensão de problemas do mundo atual. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1 de agosto de 2007, vol. XI, núm. 245 (63).

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2023-03-27

How to Cite

Fonseca, R. L. (2023). The use of didactic sequence in the initial formation of teachers of Geography faced the inclusive education. Geographia Opportuno Tempore, 9(1), e47326. https://doi.org/10.5433/got.2023.v9.47326