Teaching geography and the use of the puzzle in learning in the brazilian space organization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/got.2022.v8.45787

Keywords:

Pedagogical Tool, Teaching, Geography, spatial organization

Abstract

The proposed research aims at the game as a didactic educational tool, through this alternative that directly involves entertainment at the time of teaching, with the objective of working a better learning in the student of basic education in the discipline of geography. In this sense, it was found that in order to arouse interest in the content in a more playful way, aiming at a development of concentration, both cognitive and playful, it makes all the difference in the assimilation of activities. The puzzle in the form of a map of Brazil was the device presented to the students, where they could get to know the different spatialities and shapes of each region. Because it is more practical, more accessible because not all schools are able to obtain adequate games. The methodology worked on this topic was based on qualitative research, on a bibliographic bias in primary and secondary sources. The method used is hermeneutics in order to analyze the interpretations of the text more easily to have an understanding, where it favors the clarification that are hidden in the texts and inserted in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheila Castro dos Santos, Universidade Estadual de Londrina

Docente do Departamento de Geociências no curso de Geografia da UEL; Doutora em Geografia Humana; Mestre em Geografia Humana; Licenciada e Bacharel em Geografia; Licenciada e Bacharel em História; pesquisadora do grupo GEOFOME - Geografia da Fome, Território, Campo-Cidade e Desenvolvimento, da Universidade Estadual do Norte do Paraná; pesquisadora do grupo de pesquisa LABCart / UNIR.

Vagner Pessoni, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Licenciado em Geografia

Léia Aparecida Veiga, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Doutora em Geografia Universidade Estadual de Maringá – UEM; Mestre em Geografia. Professora da Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Vanessa Maria Ludka, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP/Professora

Doutora e mestra em Geografia pela Universidade Federal do Paraná – UFPR. Docente da Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

References

BRASIL. O que é federalismo brasileiro. Brasília: Senado Federal. In: https://www12.senado.leg.br/jovemsenador/home/arquivos/textos-consultoria/o-federalismo-brasileiro
BNDS. Relatório Anual Integral: 2020. Disponível em: https://web.bndes.gov.br/bib/jspui/bitstream/1408/20901/1/BNDES_RA2020.pdf
BNDS. Relatório Anual Integral: 2019. Disponível em: https://www.bndes.gov.br/wps/portal/site/home/transparencia/prestacao-de-contas/relatorio-anual-integrado/relatorio-anual-2019
CALDAS, Alberto Lins. Dialética e hermenêutica uma questão de método. In: Revista GeoUsp Espaço e Tempo, v. 01, n. 01, 1997. p. 23-29. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/123221/119578
CASTRO, Sheila e COQUEIRO, João Carlos Pereira. Saberes e experiência do cotidiano escolar. In: Revista Geographia Opportuno Tempore, v. 06, n. 02, 2020. p. 01-19.
CASTRO, Sheila; COQUEIRO, João Carlos Pereira; LOUREIRO, Armando Paulo Ferreira. As dicotomias do Estado impulsionam ao fracasso da educação escolar. In: Revista Labirinto, v. 33, ano XX, 2020. p. 288-302.
CATAIA, Marcio Antônio. Território Político: Fundamento e Fundação do Estado. In: Revista Sociedade & Natureza, Uberlândia, 23 (1) 2011, p.115-125. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sn/a/rmBwBqnrDx4MN94nh6SDyhR/?lang=pt&format=pdf
CORRÊA, Roberto Lobato. Região e Organização Espacial. São Paulo: editora Ática, 2000.
CRUZ, Dayana Aparecida Marques de Oliveira. O pacto federativo brasileiro e o planejamento regional em tempos de crise: estratégias, fragilidades e desafios. In: Revista Terra Livre, v. 1, n. 54, 2020. p. 141-169.
FERNANDES, Pedro Henrique Carnevalli; ARAÚJO, Roberta Negrão; SILVA, Andreia Virginia. Licenciatura em geografia em uma universidade pública do Paraná. In: Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v.27, n.1, 2020. p. 178-202. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52752/28190
MOREIRA, Ruy. Federação e federalismo: estrutura e significado no Brasil. Ebook, 2013. p. 29-38.
OLIVEIRA, Tais Pires; LOPES, Claudivan Sanches. O uso de jogos por professores de Geografia na Educação Básica. In: Revista Ateliê Geográfico, v. 13, n. 3, 2019. p. 66-83. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/atelie/article/view/55143/34202
RAFFESTIN, Claude. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993.
RICOEUR, Paul. O conflito da interpretação: ensaios de hermenêutica. Portugal: RÉS, 1988.
RODRIGUES, Juliana Nunes. Participação e cooperação nas escalas locais em dois modelos de Estados: França e Brasil. In: CASTRO, Iná Elias; RODRIGUES, Juliana Nunes; RIBEIRO, Rafael Winter. Espaços da democracia: para a agenda da geografia política contemporânea. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil – Faperj, 2013. p. 87-116.
SAWCZUK, Márcia Inês Lorenzet e MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Jogos pedagógicos para o ensino da geografia. In: O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2012.
SOUSA, Zilmar Rodrigues de. Jogos no ensino em geografia: ferramentas que contribuem no ensino-aprendizagem. Monografia de Licenciatura em Geografia da Universidade de Brasília (UnB), 2012.
VERRI, Jualiana Bertolino. Criação e implementação do jogo desafio urbano: contribuições para o ensino-aprendizagem de geografia. Dissertação de Mestrado defendida no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual de Maringá, 2017.

Published

2022-12-31

How to Cite

Santos, S. C. dos, Pessoni, V., Veiga, L. A., & Ludka, V. M. (2022). Teaching geography and the use of the puzzle in learning in the brazilian space organization. Geographia Opportuno Tempore, 8(2), 54–68. https://doi.org/10.5433/got.2022.v8.45787

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>