"A gente combinamos de não morrer": the heteroglossic discourse on conceição Evaristo’s short story
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2025vol45n2p78Keywords:
Conceição Evaristo, Olhos d'água, Heterodiscurso, Autoria negraAbstract
In this article, we present a brief theoretical and critical reading of the short story “A gente combinamos de não morrer”, which closes the harmonious set of fifteen narratives in the book Olhos d’água, published in 2014, by the contemporary Brazilian writer Conceição Evaristo (1946-). The author’s poetic writing in the text assembles possible worlds structured around trampled voices, in the category of “heteroglossia”, a concept developed from Mikhail Bakhtin’s (2011; 2015; 2016; 2023) philosophical and theoretical studies of the literature represented artistically, considered a living aesthetic event. When we read the heteroglossic discourse in the mentioned short story, it highlights expressively, the elements of ethnoracial, peripheral urban violence representativeness, as well as the problematization of black female authorship on and off the pages: themes regularly read on Conceição Evaristo’s writings, which are discussed in dialogue with Fernanda Miranda (2019), Regina Dalcastagné (2012), Gabriel Nascimento (2019), amidst other researchers.
Downloads
References
A CADA dez pessoas assassinadas no Brasil, oito são negras, informa Atlas da Violência. Conjur (Consultor Jurídico), São Paulo, 05 de dez. 2023. Criminal. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2023-dez-05/a-cada-10-assassinados-no-brasil-8-sao-negros-diz-atlas-da-violencia.
BAKHTIN, Mikhail. Arte e responsabilidade [1919]. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011. xxxiii-xxxiv.
BAKHTIN, Mikhail. O autor e a personagem na atividade estética [1920-1923]. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2023.
BAKHTIN, Mikhail. O discurso no romance [1930-1936]. Teoria do romance I: a estilística. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015. 19-166.
BAKHTIN, Mikhail. O texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas [1959-1961]. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016. 71-107.
CRUZ, Márcia Maria. Livro vetado: professora é afastada por indicar obra de Conceição Evaristo. Estado de Minas, Belo Horizonte, 22 de nov. 2021. Diversidade. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/diversidade/2021/11/22/noticia-diversidade,1324744/livro-vetado-professora-e-afastada-por-indicar-obra-de-conceicao-evaristo.shtml.
DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Rio de Janeiro: Uerj, 2012.
EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento da minha escrita. Marcos Antônio Alexandre, org. Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza, 2007. 16-21.
EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca nacional, 2016.
EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 3ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
FERREIRA, Amanda Crispim. Escrevivências, as lembranças afrofemininas como um lugar da memória afro-brasileira: Carolina Maria de Jesus, Conceição Evaristo e Geni Guimarães.. Dissertação (PPG em Estudos Literários), Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013. Disponível em: https://hdl.handle.net/1843/ECAP-95BHKT.
GODOY, Maria Carolina de & Nelci Alves Coelho Silvestre. Vozes narrativas em Conceição Evaristo: experiência, identidade e resistência. Revista Aletria, Belo Horizonte, v. 32, n. 4, p. 12-34, 2022.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. Flávia Rios e Márcia Lima, orgs. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
HALL, Stuart. Identidade cultural e diáspora. Trad. Regina helena Fróes e Leonardo Fróes. Revista do Patrimônio Histórico Artístico Nacional. Rio de Janeiro, n. 24, p. 68-74, 1998.
MIRANDA, Fernanda Rodrigues de. Corpo de Romances de Autoras Negras Brasileiras (1859-2006): Posse da História e Colonialidade Nacional Confrontada. Tese (PPG em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8156/tde-26062019-113147/pt-br.php.
NASCIMENTO, Gabriel. Racismo Linguístico: Os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019.
SCHØLHAMMER, Karl Erik. Os cenários urbanos da violência na literatura brasileira. Carlos Alberto M. Pereira, org. Linguagens da violência. Rio de Janeiro: Rocco, 2000. 236-259.
SOBRAL, Aldair. Ético e estético. Beth Brait, org. Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2021. 103-121.
VIOLÊNCIA matou mais de 15 mil jovens no Brasil em três anos. Brasil de Fato, São Paulo, 14 de ago. 2024. Política. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2024/08/14/violencia-matou-mais-de-15-mil-jovens-no-brasil-em-tres-anos/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria de Fátima Costa e Silva, Ana Clara Magalhães de Medeiros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.














